تاريخ : شنبه 1392/5/12 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 27986
معاون پژوهشی وزارت علوم، مهمان مراسم افتتاحیه  پژوهشگاه قرآن و حدیث

معاون پژوهشی وزارت علوم، مهمان مراسم افتتاحیه پژوهشگاه قرآن و حدیث

مشاور عالی پژوهشگاه قرآن و حدیث از افتتاح پژوهشگاه قرآن و حدیث در تاریخ 14 مردادماه با حضور آیت‌الله ری‌شهری، مهدی‌ نژادنوری، معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم و جمعی از فرهیختگان حوزه و دانشگاه در قم خبر داد.

به گزارش پایگاه حدیث نت، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا برنجکار ظهر پنجشنبه ۱۰ مرداد در نشست مطبوعاتی با اشاره به تأسیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث در سال ۷۴ اظهار کرد: این مؤسسه با پیام مقام معظم رهبری فعالیت خود را آغاز کرد.
وی خاطرنشان کرد: پژوهشکده علوم و معارف حدیث همزمان با تأسیس مؤسسه فعالیت خود را آغاز کرد و در سال‌های اخیر سه پژوهشکده اخلاق و روانشناسی، تفسیر اهل بیت(ع) و کلام اهل بیت(ع) به این پژوهشکده اضافه شدند.
مشاور عالی پژوهشگاه قرآن و حدیث ادامه داد: هشتم تیر ماه سال جاری تبدیل این پژوهشکده به پژوهشگاه قرآن و حدیث در شورای گسترش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید.
وی از افتتاح پژوهشگاه قرآن و حدیث در روز ۱۴ مردادماه خبر داد و اذعان داشت: این مراسم ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه با حضور مهدی‌ نژادنوری، معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم و آیت‌الله ری‌شهری در موسسه دارالحدیث برگزار می‌شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین برنجکار با اشاره به اهداف پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: این پژوهشگاه در زمینه علوم و معارف حدیثی تحقیقاتی انجام می‌دهد و با توجه به خلأ احساس شده در این زمینه این پژوهشگاه تأسیس شده است.
وی خاطرنشان کرد: استنباط دقیق از آموزه‌های علوم و معارف اسلامی بر پایه متون ارزشمند قرآن و حدیث، دفاع از معارف قرآن و حدیث و پاسخگویی به مسائل بنیادین و نظری در حوزه معارف اسلامی از جمله اهداف پژوهشگاه قرآن و حدیث است.
مشاور عالی پژوهشگاه قرآن و حدیث نهادینه‌سازی معارف کتاب و سنت در مناسبات اجتماعی و فرهنگی و کمک به تولید علوم انسانی با محوریت معارف قرآن و اهل بیت(ع) را از اهداف دیگر پژوهشگاه قرآن و حدیث ذکر کرد.
وی متذکر شد: علوم انسانی باید مبتنی بر مبانی اسلامی تولید شود بنابراین در این پژوهشگاه تلاش می‌شود تا مبانی اسلامی برای نظریه‌پردازی در علوم انسانی با محوریت کتاب و سنت استفاده شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین برنجکار با اشاره به فعالیت‌های پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: تاکنون ۳۰۵ عنوان کتاب و در مجموع ۸۵۹ جلد کتاب در ۲۴۸ هزار صفحه منتشر شده است.
وی عنوان داشت: چاپ دانشنامه امام حسین(ع) در قالب ۱۴ جلد و دانشنامه امیر المؤمنین(ع) در قالب ۱۴ جلد از فعالیت‌های دیگر پژوهشگاه قرآن و حدیث است.
مشاور عالی پژوهشگاه قرآن و حدیث ترجمه ۵۱ عنوان کتاب به زبان‌های عربی، ترکی استانبولی، اردو، فارسی، رواندایی، میانماری و... را از دیگر فعالیت‌های این پژوهشگاه ذکر کرد.
وی با اشاره به افتخارات پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: دستاوردهای این پژوهشگاه در جشنواره‌های کتاب سال جمهوری اسلامی، کتاب سال حوزه و... حائز رتبه‌های برتر شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :