خبرنامه همایش ملی حدیث رضوی

خبرنامه همایش ملی حدیث رضوی

 

آیت‌الله ری‌شهری: ضرورت بهره گیری از توان حوزه علمیه و نهادهای فرهنگی برای برگزاری هرچه بهتر همایش ملی حدیث رضوی

رئیس موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث برگزاری جشنواره‌ها را حرکتی جذاب و جوان پسند برای شناخت سیره اهل بیت(ع) دانست و بر هرچه باشکوه‌تر و پر محتوا‌تر برگزار شدن جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) تاکید کرد.

آیت‌الله محمدی ری‌شهری در نشست هم‌اندیشی برگزاری نخستین همایش ملی حدیث رضوی با رویکرد سبک زندگی دینی از برنامه‌های یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که‌ هفتم اردیبهشت در سالن جلسات موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد اظهار داشتند:
برگزاری جشنواره های مختلف توسط وزارت ارشاد را يكی از اقدامات مهم فرهنگی كشور است و معارف اهل بيت(ع) را می توان در قالب برگزاری جشنواره ها در داخل و خارج از كشور ترويج و گسترش داد

آيت الله ری شهری با بيان اين كه بارگاه ملكوتی امام رضا(ع) پناهگاه همه شيعيان به ويژه ايرانيان است، گفتند: برگزاری جشنواره فرهنگی - هنری امام رضا (ع)، فوق العاده مهم و ضروری است و هرچه قدر در اين رابطه سرمايه گذاری كنيم، واقعا كم است

ايشان با تاكيد بر لزوم تشكيل اتاق فكر دائمی جشنواره فرهنگی- هنری امام رضا (ع)، اظهار داشتند: مسئولان برگزاری جشنواره بايد با تشكيل اتاق فكر دائمی، برنامه های جشنواره را پيگيری كنند يكی از اقدامات در اين زمينه بررسی كار های گذشته و ارزيابی نقاط قوت و ضعف است مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم:

 

همایش ملی حدیث رضوی حرکتی نو در تبیین سیره امام رضا(ع) است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان قم با اعلام خبر برگزاری همایش ملی حدیث رضوی با همکاری مؤسسه دارالحدیث گفت: این همایش حرکتی جدید برای تبیین سیره امام رضا(ع) است. سید مرتضی اسماعیلی‌طبا، در نشست هم‌اندیشی برگزاری نخستین همایش ملی حدیث رضوی با رویکرد سبک زندگی دینی، از برنامه‌های یازدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) که هفتم اردیبهشت در سالن جلسات موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث برگزار شد با اشاره به اینکه جشنواره امام رضا(ع) قریب به 10 سال است که با محوریت مشهد مقدس برگزار می‌شود اظهار داشت: این جشنواره هر سال در حال گسترش است و حوزه‌های بیشتری را زیرپوشش خود قرار داده است .وی ادامه داد: علاوه بر 70 مرکز استان و دستگاه‌های مختلف فرهنگی که در داخل کشور برای برگزاری این جشنواره تلاش می‌کنند، در 30 کشور جهان نیز این جشنواره در 100 موضوع برگزار می‌شود، این کار حرکت مبارکی بوده و در این 10 سال موضوعات مرتبط با امام رضا(ع) در قالب‌های مختلف داستان، شعر، تئاتر، فیلم، هنرهای تجسمی و دیگر رشته‌های هنری ارائه شد .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه از سال قبل با بررسی‌هایی که انجام شد، با توجه به اینکه در جشنواره کار حدیثی کمتر انجام شده است، تصمیم گرفتیم برگزاری همایش ملی حدیث رضوی را برای شهر قم انتخاب کنیم، ابراز داشت: بنا بر این تصمیم مقرر شد به مدت سه سال در قم بر روی این موضوع کار شود و در واقع این کار مشترکی که بین اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث انجام می‌شود، از جمله مأموریت‌های اداره کل ارشاد است که بتواند از ظرفیت‌های عظیم حوزوی که در استان وجود دارد استفاده کند .

اسماعیلی‌طبا افزود: دیدگاه ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نگاهی استانی نیست، در این شهر ظرفیت‌هایی وجود دارد که وظیفه عرفی و شرعی ما ایجاب می‌کند از آن در کل کشور و برای همه مخاطبان داخلی و خارجی استفاده کنیم، به همین دلیل این تفاهمنامه مبارک شکل گرفت .

وی ادامه داد: این ظرفیت عظیمی که در موسسه دارالحدیث ایجاد شده است، باقیات الصالحاتی برای آیت‌الله ری‌شهری و همکارانشان است .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه فراخوان نخستین همایش ملی حدیث رضوی در زمانی مناسب اعلام شد و تعداد خوبی از مقالات نیز به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است، بیان داشت: مقالات پس از پایان زمان فراخوان، بررسی شده و آثار منتخب در اختتامیه‌ای که در دهه کرامت در دارالحدیث برگزار خواهد شد معرفی و تقدیر خواهند شد، مراسم اصلی نیز طبق روال در ایام ولادت امام رضا(ع) در مشهد مقدس برگزار خواهد شد و در آنجا منتخبین موضوعات مختلف، از جمله حدیث رضوی معرفی خواهند شد .

اسماعیلی‌طبا در پایان ضمن تقدیر از همکاری صمیمانه موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث خاطرنشان کرد: مقرر شده دو کتاب از مقالات برتر و یک کتاب داستان کوتاه از داستان های ارسال شده به این جشنواره نیز به چاپ برسد و کمیته‌های علمی بسیار خوبی تشکیل شده است و امیدواریم این حرکت جدید در حوزه حدیث رضوی با پشتوانه علمی دارالحدیث بتواند کاری ماندگار، علمی و متقن باشد. ما جلسات منظمی با مسئولین دارالحدیث داشته‌ایم و هماهنگی‌های خوبی نیز به عمل آمده و این موضوع برای بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) موضوع جدید علمی و کمتر کار شده است که به لطف الهی آثار و برکات مبارکی را نیز به همراه خواهد داشت .

معاون فرهنگی دارالحدیث:

دارالحدیث سرآمد بسیاری از فعالیت¬های حدیثی معاصر در دو دهه اخیر است

معاون فرهنگی و ارتباطات مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث گفت: مؤسسه دارالحدیث در فعالیت¬های علمی تخصصی پیرامون علوم حدیث، مرکزی پیشگام و سرآمد است و سرآغاز پیدایش بسیاری از فعالیت¬های حدیثی معاصر، در دو دهه اخیر به این مؤسسه باز می¬گردد.
پایگاه اطلاع رسانی حدیث نت در خصوص برگزاری جشنواره ملی امام رضا(ع) با معاون فرهنگی و ارتباطات دارالحدیث گفتگویی ترتیب داده است که در ادامه می خوانید:
توفیقی حاصل شد تا بتوانیم با گذشت چندین سال از جشنواره ملی رضوی، در سال 1392 با دبیرخانه این جشنواره همکاری داشته باشیم و زمینه¬ای را برای استفاده از توان مؤسسه علمی و پژوهشی دارالحدیث در ارتقاء علمی این جشنواره در موضوع احادیث رضوی بهره گیریم. در این راستا ضمن رایزنی با اداره کل ارشاد اسلامی استان قم در جهت مشارکت در برگزاری جشنواره رضوی پیشنهادی با مضمون برگزاری جشنواره حدیث رضوی به این اداره کل و دبیرخانه مرکزی این جشنواره ارائه شد. این پیشنهاد با استقبال خوب مسئولان ارشد دبیرخانه و مدیر کل محترم اداره کل ارشاد استان قم روبرو شد. این آغازی بود بر توافق سه ساله با این دبیرخانه برای اجرای سه همایش حدیث رضوی در سال¬های 1392 تا 1395. به هر تقدیر در حال حاضر توافق نهایی با دبیرخانه مرکزی جشنواره و اداره کل ارشاد استان قم برای برگزاری همایش حدیث رضوی حاصل شده و فعالیت¬های مقدماتی آن از دی ناه 1391 آغاز شده است.

هدف مؤسسه دارالحدیث از برعهده گرفتن مسئولیت برگزاری این همایش ملی چیست؟

یکی از مأموریت­های دارالحدیث ترویج معارف قرآنی و حدیثی در سطح عموم جامعه و عمومی سازی این معارف برای استفاده حداکثری بوده است. لذا مهمترین هدف ما در برعهده گرفتن مسئولیت برگزاری این همایش نشر معارف ناب رضوی اعم از احادیث و سیره امام هشتم(ع)، است.

همایش حدیث رضوی محملی بسیار مناسب در نشر معارف رضوی و ترویج هرچه بیشتر آن در سطوح مختلف اجتماع خواهد بود و ما نیز این فرصت را مغتنم شمرده با در نظر گرفتن سه سطح تخصصی، دانشجویان و نوقلمان و نیز بخشی برای داستان نویسی به منظور جلب مشارکت همگانی زمینه مشارکت حد اکثری مردم عزیز را در این همایش فراهم کرده ایم و تلاش خواهیم کرد خشنودی خدای متعال و روح ملکوتی ثامن الحج علی بن موسی الرضا(ع) جلب نموده مردم عزیز را هرچه بیشتر  از عطر دلنشین معارف رضوی بهره مند سازیم. 

چه مراکز دیگری در برگزاری این همایش ملی با دارالحدیث همکاری دارند؟

پشتیبان اصلی این همایش دبیرخانه دائمی جشنواری ملی امام رضا ) درج شده است که همینجا از عزیزان علاقمند دعوت میکنم به این پایگاه مراجعه ، آثار خود را مطابق راهنمایی های اعلام شده برای ما ارسال کنند و در صورت وجود هرگونه ابهامی با ما ارتباط برقرار کنند.

ـ داستان­ها باید برای چه رده­های سنی نوشته شوند؟

 

داستان­ها مخصوص یک رده سنی خاص نیستند و در همه رده­های سنی از جمله کودکان و نوجوانان و بزرگسالان در جشنواره شرکت داده می­شوند و داستانهای هر رده سنی در بخش مختص خود ارزیابی و داوری خواهند شد.

ـ داستان­ها از نظر ساختاری بايد در چه قالب‌هايي باشد؟

تنها ملاكي كه الآن مطرح مي‌كنيم ـ كه تا حدي دست داستان‌نويس را باز مي‌گذارد ـ اين است كه بيشتر از 1500 كلمه نباشد، حال اگر هر چه كمتر از اين باشد به شرطي كه داستان باشد و از حالت داستاني خارج نشود و تبديل به حكايت و خلاصه‌ي داستان نشود مورد قبول است. لذا اگر كسي بتواند تمام مختصاتي كه ما گفتيم را رعايت كند و در عين حال داستانش از اين 1500 كلمه كمتر هم باشد يقيناً اولويت بيشتري خواهد داشت.

ـ در رابطه با زمان فراخوان، مهلت ارسال و داوری آثار توضیح دهید؟

فراخوان بخش ادبیات داستانی از ابتدای اردیبهشت آغاز شده و تا پایان اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت، محققان و نویسندگان تا پانزدهم مرداد ماه فرصت دارند تا آثار خود را ارسال کنند و ارزیابی و داوری آثار از ابتدای مرداد ماه آغاز می­شود و به مدت یک ماه ادامه می­یابد. جشنواره ملی امام رضا هم شهریور ماه همزمان با دهه کرامت برگزار می­شود. و سعی می­شود امکان انتشار آثار برگزیده فراهم شود و از صاحبان آثار نیز با جوایز نفیس تجلیل خواهد شد.

برگزاری نشست های تخصصی

نشست تخصصی منبع شناسی سیره و سبک زندگی رضوی برگزار شد

این نشست به همت دبیرخانه همایش ملی حدیث رضوی 9 اردیبهشت ماه در دانشگاه قرآن و حدیث برگزار شد.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین مهدی غلامعلی دبیر اجرایی همایش به تبیین تاریخ حدیث رضوی و منبع شناسی سیره و سبک زندگی امام رضا(ع) پرداخت.

معرفی سبک زندگی اسلامی در نخستین جشنواره ملی حدیث رضوی

در دومین نشست تخصصی که به همت دبیرخانه همایش ملی حدیث رضوی در مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث برگزار شد، دبیر علمی جشنواره ملی حدیث رضوی، ارائه یک الگوی مناسب سبک زندگی را یکی از نیازهای اساسی جامعه امروز برشمرد و گفت: سبک زندگی یک هندسه رفتاری است که نحوه تعامل انسان با طبیعت، با خود، با افراد مختلف و با جامعه را مشخص می کند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالهادی مسعودی افزود: یکی از مشکلات جامعه امروز ما این است که سبک زندگی ما ترکیبی از سبک زندگی اسلامی، ایرانی، شرقی و غربی است که تفاوت های این سبک ها مشکلاتی را در جامعه به وجود می آورد. لوح فشرده كتابخانه تخصصی امام رضا(ع) و نرم‌افزار «سيره معصومان» منابع مقاله نویسان

 

معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، به معرفی دو منبع نرم افزاری برای مقاله نویسی و داستانک نگاری ویژه جشنواره ملی امام رضا(ع) پرداخت .

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر خوانساری گفت: لوح فشرده كتابخانه تخصصی امام رضا(ع) شامل نرم‌افزار متن كامل 116 عنوان كتاب در قالب 489 جلد به زبان فارسی و عربی است .

وی ادامه داد: اين كتابخانه دارای موضوعات مختلفی همچون احاديث و روايات دارای كتاب‌هايی همچون الكافی، طب الرضا، صحيفة‌الامام رضا(ع) و مستندالامام رضا(ع) است .

حجت خوانساری همچنین به معرفی نرم‌افزار«سیره معصومان» پرداخت و گفت: در نرم‌افزار سیره معصومان، ابعاد شخصیتی، سیره سیاسی، اجتماعی و فردی ائمه اطهار(ع) مورد بررسی قرار داده شده است. علاقه‌مندان برای تهیه این دو نرم افزار می‌توانند به فروشگاه اینترنتی مركز نور به نشانی www.noorshop.ir مراجعه كنند.

بازدید دست اندر کاران جشنواره ملی حدیث رضوی از کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) در قم

دست اندر کاران جشنواره ملی حدیث رضوی، هشتم اردیبهشت ماه ضمن بازدید از کتابخانه تخصصی امام رضا(ع) با مؤسس این کتابخانه دیدار و گفتگو کردند.

در این نشست آقای محسن صادقی مدیر کتابخانه تخصصی امام رضا(ع)، گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در این کتابخانه ارائه کرد و افزود: در کتابخانه تخصصی امام رضا علیه السلام کلیه آثار علمی، نسخ خطی و پژوهش های سامان یافته در موضوعات امام رضا علیه السلام و خراسان با عناوین خراسانیات و رضویات گردآوری شده است.

وی بیان داشت:  همچنین آثار مربوط به حضرت معصومه(س) و قم نیز به این مرکز افزوده شده است و در حال حاضر تصحیح نسخ خطی احادیثی چون حدیث راس الجالوت، عمران صابی در دستور کار این کتابخانه قرار دارد.

آقای محسن صادقی با بیان اینکه تا کنون حدود دویست و بیست زندگی نامه امام رضا(ع) تالیف شده است بیان داشت: علیرغم گستردگی کارهای پژوهشی در حوزه رضوی، متاسفانه باید گفت که بسیاری از این کارها خام و غیر پژوهشی است. برای نمونه هنوز مقدمات تصحیح کتاب عیون اخبار الرضا فراهم نشده است.

وی  بیان داشت: این مجموعه به صورت شخصی و مستقل اداره می شود و فاقد انتساب به هرگونه نهاد و یا مرکز دولتی و غیر دولتی است.

در پایان این نشست حجت الاسلام و المسلمین مسعودی دبیر علمی جشنواره ملی حدیث رضوی، ضمن اعلام همکاری جشنواره با این نهاد علمی، از نشر آثار  پژوهشی کتابخانه تخصصی امام رضا علیه السلام در راستای موضوعات همایش ملی حدیث رضوی خبر داد.

 
همایش ملی حدیث رضوی علیه السلام