تاريخ : سه شنبه 1392/6/12 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 28079
بايد از ظرفيت‎های مكتب نورانی قرآن و اهل بيت(ع) در عرصه‎های مختلف بهترين استفاده را ببيريم.

بايد از ظرفيت‎های مكتب نورانی قرآن و اهل بيت(ع) در عرصه‎های مختلف بهترين استفاده را ببيريم.

مؤسسه علمی و پژوهشی دارالحديث بيش از دو دهه است که به صورت علمی و متمركز به توليد آثار فاخر پژوهشی در عرصه حديث و قرآن مشغول است.

به گزارش پایگاه حدیث نت، حجتالاسلام محمدتقی سبحانی‌نيا، معاون فرهنگی، ارتباطات و امور بین‌الملل دارالحديث ظهر یکشنبه در نشست خبری که با حضور خبرنگاران در سالن شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد، گفت:

مؤسسه علمی و پژوهشی دارالحديث بيش از دو دهه است که به صورت علمی و متمركز به توليد آثار فاخر پژوهشی در عرصه حديث و قرآن مشغول است.

وی با اشاره به این‌که مؤسسه دارالحدیث با استفاده از دانشگاه قرآن و حديث و پژوهشگاه قرآن و حديث افراد متخصص را در زمینه حدیث تربیت می‌کند، افزود: حاصل پژوهشهای مؤسسه علمی و پژوهشی دارالحديث در حوزه کتاب، ۳۰۰ موضوع در بیش از ۶۰۰ جلد بوده است که در حال حاضر هم تولید آثار فاخر در زمينه‌های قرآنی و حديثی ادامه دارد.

معاون فرهنگی، ارتباطات و امور بین‌الملل دارالحديث با بیان این‌که ظرفیت مکتب اهل‌بیت(ع) به طور عام و سیره رضوی به صورت خاص بسیار غنی و پرمحتوا است، اظهار داشت: بايد از ظرفيتهای مكتب نورانی قرآن و اهل بيت(ع) در عرصههای مختلف بهترين استفاده را انجام دهیم.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا خاطرنشان کرد: يكی از جلوههای اصلی استفاده از مکتب اهل‌بیت(ع)، حركت در مسير كسب علوم اسلامی از دامنه قرآن و روايات حضرات است و سال‌های سال می‌شود در این زمینه فعالیت‌های پژوهشی انجام داد.

وی با اشاره به ابعاد زندگانی امام رضا(ع)، تصریح کرد: بعد اخلاقی سیره امام رضا(ع)، بعد علمی سخنان امام(ع)، بعد سیاسی آثار حضرت(ع)، بعد خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی زندگانی امام رضا(ع) از جمله ابعادی است که اگر بخواهیم استفاده کرده و به عنوان الگو در جامعه مطرح کنیم جای کار و فعالیت بسیار دارد.

معاون فرهنگی، ارتباطات و امور بین‌الملل دارالحديث با بیان این‌که تفاهم‌نامه‌ای با مسؤولان جشنواره بين‏المللی امام رضا(ع) منعقد شد و قرار شد دارالحدیث به صورت مستقیم امسال این جشنواره را برگزار کند كه در اين بين برنامههای مختلفی به منظور پربارتر برگزار شدن اين برنامه در نظر گرفته شده است.

وی ابراز داشت: همایش حدیث رضوی به مدت سه سال متوالی برگزار خواهد شد که امسال طی توافق انجام‌شده با اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، برنامه تخصصی در اين زمينه با محوريت حدیث رضوی با رويكرد سبك زندگی دینی برگزار میشود.

حجت‌الاسلام سبحانی‌نیا در پایان افزود: همایش حدیث رضوی  به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و با مشاركت مؤسسه دارالحديث قم، دانشگاه قرآن و حدیث، مرکز الکترونیک دانشگاه مجازی قرآن و حدیث، جامعةالمصطفی العالمیه، مرکز تخصصی علوم حدیث، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور و انجمن حدیث حوزه برگزار می‌شود.

سید مرتضی اسماعیلی‌طبا، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز با اشاره به این که جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) وارد یازدهمین سال برگزاری شده است، افزود: در این جشنواره موضوع آموزه‌های مهدوی در فرهنگ رضوی به مدت سه سال متوالی مورد بررسی و پژوهش قرار گرفت و امسال هم این جشنواره با موضوع احادیث رضوی دنبال خواهد شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اظهار داشت: مراسم افتتاحيه جشنواره دهه کرامت ۱۶ شهريورماه مصادف با ميلاد حضرت فاطمه معصومه(س) در حرم مطهر برگزار می‌شود و آخرین روز این جشن‌ها هم در روز۲۶ شهریورماه مصادف با میلاد امام رضا(ع) در مشهد برگزار می‌شود.

اسماعیلی‌طبا با بیان این‌که نزدیک به شش سال است که جشنواره کریمه اهل‌بیت(ع) از سوی اداره ارشاد با همکاری آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزا می‌شود، خاطرنشان کرد: در کنار برگزاری این جشن‌ها نمایشگاهی را تحت همین عنوان در صحن جواد‌الائمه حرم مطهر  خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: در این نمایشگاه آثار و کتاب‌هایی از امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و امامزاده احمد بن موسی معروف به شاهچراغ به نمایش در خواهد آمد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با اشاره به این‌که مديريت برگزاری اين نمايشگاه با آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) خواهد بود، بیان داشت: موضوعاتی شامل زندگی‌نامه حضرت فاطمه معصومه(س)، روش برخورد ايشان و حجاب و عفاف در قالب آثار حضرت معصومه(س) به نمايش در خواهد آمد.

اسماعیلی‌طبا با بیان این‌که این همایش حرکتی جدید برای تبیین سیره امام رضا(ع) است، ادامه داد: این همایش از برنامه‌های جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) است که خوشبختانه هر سال در حال گسترش است و حوزه‌های مختلفی را زیر پوشش قرار داده است.

حجت‌الاسلام عبدالهادی مسعودی، دبیر علمی همایش ملی حدیث رضوی هم که در این نشست حضور داشت، گفت: همایش ملی حدیث رضوی امسال با رویکرد سبک زندگی دینی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) که فرمودند «خداوند رحمت کند کسی که امر ما را احیا کند»، افزود: امام رضا(ع) در توضیح این سخن فرمودند « کسی که امر ما را احیا می‌کند باید ابتدا خودش یاد بگیرد و سپس به مردم یاد بدهد».

دبیر علمی همایش ملی حدیث رضوی با بیان این‌که انگیزه تمام دست‌اندرکاران جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) و همایش حدیث رضوی این است که مشمول دعای امام رضا(ع) واقع شوند، اظهار داشت: مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی بر توجه هرچه بیشتر به سبک زندگی دینی تأکید کردند و ما وظیفه داریم که سبک زندگی دینی را از منابع استخراج کرده و به جامعه عرضه کنیم و بر همین اساس همایش حدیث رضوی امسال با رویکرد سبک زندگی دینی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام مسعودی خاطرنشان کرد: برای همایش ملی حدیث رضوی ۱۰ عنوان در نظر گرفته شده بود که شرکت‌کنندگان ۲۹۲ مقاله را بر اساس این موضوعات در سه بخش اساتید و پژوهشگران، طلاب و دانشجویان و نوقلمان به دبیرخانه همایش ارسال کردند.

وی با اشاره به ارسال ۱۳۷ مقاله در بخش اساتید و پژوهشگران، تصریح کرد: در بخش بخش طلاب و دانشجویان ۱۲۸ مقاله و در بخش نوقلمان نیز ۲۷ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

دبیر علمی همایش ملی حدیث رضوی با بیان این‌که تمامی مقالات مورد ارزیابی اولیه قرار گرفته‌اند، بیان اشت: مرحله دوم ارزیابی مقالات در دست انجام است که ۸۵ درصد آنها انجام شده است و در مرحله پایانی  هم یک ارزیابی کلی خواهیم داشت که اجحافی در حق مقاله‌نویسان صورت نگیرد.

وی ادامه داد: در بین مقالات ارسالی موارد مشترکی هم داشتیم که برادر با برادر، همسر با همسر، پدر و پسر با یکدیگر اقدام به نوشتن مقاله کرده بودند که در نوع خود بسیار جالب بود.

حجت‌الاسلام مسعودی با اشاره به این‌که ۴۰ درصد از مقالات ارسالی خارج از موضوع امسال بودند که برای سال آینده نگهداری خواهند شد، افزود: از کشور عراق چهار مقاله و از کشورهای تونس، مصر و کانادا هم هر کدام، یک مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است.

وی در پایان ابراز داشت: همایش ملی حدیث رضوی طی دو سال آینده نیز برگزار می‌شود و امکان دارد موضوعاتی همچون کتاب‌ها و آثار منتشر شده درباره امام رضا(ع)، یاران امام رضا(ع)، جریان‌شناسی حدیث و روایات تفسیری امام رضا(ع)، به عنوان موضوع همایش حدیث رضوی برای سال‌های آینده انتخاب شود.

هم چنین حجت‌الاسلام مهدی غلامعلی، دبیر اجرایی همایش ملی حدیث رضوی جهت تکمیل موضوعات مطرح شده در نشست ، گفت: ۵۰ نفر به دبیرخانه همایش داستان و داستانک رضوی ارسال کرده‌اند.

وی با اشاره به موضوعات مختلف داستان‌ها، افزود: این داستان‌ها درباره زندگی و سیره امام رضا(ع) است و می‌تواند الگوی خوبی برای جامعه رضوی باشد.

دبیر اجرایی همایش ملی حدیث رضوی اظهار داشت: تلاش داریم تا بتوانیم فرهنگ ناب رضوی را هر چه بیشتر در جامعه اسلامی رواج دهیم و در این راستا کارهای خوبی را صورت دادیم که یکی از آنها انتشار احادیثی از عیون اخبارالرضا در سایت حوزه‌نت است.

حجت‌الاسلام غلامعلی ادامه داد: ۴۰ حدیث از عیون اخبارالرضا(ع) انتخاب کردیم که داستان‌ها و مواردی از زندگانی امام رضا(ع) را به تصویر کشیده و الگوی خوبی برای سبک زندگی اسلامی و دینی به شمار می‌رفت و با قرار دادن این موارد در فضای مجازی فرصت خوبی را برای مخاطبان در جهت پیاده‌سازی سبک زندگی رضوی ایجاد کردیم که با استقبال خوبی مواجه شد.

وی تصریح کرد: در راستای بهتر و پربار برگزار شدن همایش ملی حدیث رضوی سلسله نشست‌های خوبی با موضوعات منبع‌شناسی سیره رضوی، عرصه‌های نیازمند پژوهش در سیره و اندیشه رضوی در مراکز مختلف و با حضور اساتید برگزار کردیم.

دبیر اجرایی همایش ملی حدیث رضوی با بیان این‌که ۳۲۳ استان و داستانک از سوی ۵۰ نفر به دبیرخانه همایش ارسال شده، گفت: از بین این افراد ۵ نفر به عنوان برگزیده انتخاب شدند که در همایش مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

وی در پایان ابراز داشت: که طبق هماهنگی‌های به عمل آمده قرار است حجت‌الاسلام والمسلمین محمد محمدی ری‌شهری، رئیس مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در این همایش برای حاضرین سخنرانی کنند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :