عصمت - صفحه 426

2701

العِصمَةُ

۰.13171.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : إنَّما النّاسُ مَعَ المُلوكِ و الدّنيا ، إلاّ مَن عَصَمَ اللّه ُ . ۱

۰.13172.عنه عليه السلام : النّاسُ مَنقوصُونَ مَدخولونَ إلاّ مَن عَصَمَ اللّه ُ ، سائلُهُم مُتَعَنِّتٌ ، و مُجيبُهُم مُتَكَلِّفٌ ، يَكادُ أفضَلُهُم رَأيا يَرُدُّهُ عَن فَضلِ رَأيِهِ الرِّضا و السُخطُ ، و يَكادُ أصلَبُهُم عُودا تَنكَؤهُ اللَّحظَةُ و تَستَحيلُهُ ۲ الكَلِمَةُ الواحِدَةُ . ۳

۰.13173.عنه عليه السلام : من اُلهِمَ العِصمَةَ أمِنَ الزَّلَلَ . ۴

۰.13174.عنه عليه السلام : كَيفَ يَصبِرُ عَنِ الشَّهوَةِ مَن لَم تُعِنهُ العِصمَةُ؟! ۵

۰.13175.عنه عليه السلام : و عَصَمَهُم مِن رَيبِ الشُّبُهاتِ، فَما مِنهُم زائغٌ عَن سَبيلِ مَرضاتِهِ . ۶

2701

عصمت

۰.13171.امام على عليه السلام : مردم در حقيقت با پادشاهان و دنيايند، مگر آن كسى كه خدا او را حفظ كند.

۰.13172.امام على عليه السلام : خِرد مردم دستخوش خلل و كاستى است، جز آن كس كه خداوند مصونش بدارد؛ پرسش كننده آنان آزار دهنده و مجادله گر است و پاسخ دهنده شان فضل فروش و متكلّف؛ آن كه در ميان آنان انديشه اش برتر (خوش فكرتر) است بسا كه به علّت خشم و خشنودى از نظر درست خود باز مى گردد [و خلاف حقيقت را اظهار مى كند] و پابرجاترينشان با نيم نگاهى از جا در مى رود و يك كلمه [تهديد يا تطميع ]او را عوض مى كند.

۰.13173.امام على عليه السلام : هر كه عصمت به او الهام شود، از لغزشها در امان ماند.

۰.13174.امام على عليه السلام : چگونه از شهوت خوددارى كند كسى كه عصمت ياريش نكرده باشد؟!

۰.13175.امام على عليه السلام فرمود : و آنان را از ترديد حاصل از شبهات نگه داشت؛ از اين رو، هيچ كدام از آنها از راه خشنودى خدا منحرف نمى شود.

1.نهج البلاغة : الخطبة ۲۱۰.

2.أي تحوّله عمّا هو عليه ، و في غرر الحكم «طبعة النجف»: ص ۵۷ «تستميله».

3.نهج البلاغة : الحكمة ۳۴۳.

4.غرر الحكم : ۸۴۶۹.

5.غرر الحكم : ۶۹۹۲.

6.نهج البلاغة: الخطبة۹۱.

صفحه از 437