تاريخ : یکشنبه 1392/7/7 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 28226
اهمیت جریان علوم و معارف قرآن و حدیث در مناسبات فرهنگی

اهمیت جریان علوم و معارف قرآن و حدیث در مناسبات فرهنگی

مشاور عالی رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث موسسه دارالحدیث گفت: لازم است علوم و معارف قرآن و حدیث در مناسبات فرهنگی و اجتماعی جاری شود تا به اهداف خود نزدیک شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین «رضا برنجکار» امروز در گفت‌وگو با پایگاه حدیث نت، با اشاره به پژوهشگاه قرآن و حدیث اظهار کرد: حدیث، در حقیقت چراغ راه انسان‌ها و هدایت‌کننده اندیشه‌هاست و زندگی بشر را از معنویت و کردار حکیمانه سرشار می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: سنت یا حدیث پس از قرآن کریم، دومین منبع دینی مسلمانان است که در شناساندن اسلام، شکل‌گیری و بالندگی علوم اسلامی سهم بزرگی دارد.
مشاور عالی رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث موسسه دارالحدیث با بیان اینکه اقدام دانشمندان و حافظان حدیث و سنت، در ثبت، ترجمه و شرح احادیث، قابل تحسین است گفت: در گذشته به علت محدودیت‌های کار جمعی، تلاش هماهنگ و جامعی برای سازماندهی احادیث صورت نگرفته است، ولی نیاز به وجود مرکز مستقلی احساس می‌شد تا اقدام سازمان یافته‌ای را در زمینه دسته‌بندی، پالایش، تبیین و ترویج معارف حدیثی و پژوهش در مسائل مربوط به حدیث انجام دهد.
وی با اشاره به تاسیس موسسه دارالحدیث در سال 74 خاطرنشان کرد: مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث در راستای پر کردن این خلأ، به عنوان نخستین مجموعه مستقل حدیث‌پژوهی در جهان تشیع، درباره حدیث و مسائل مربوط به آن فعالیت می‌کند.
حجت‌الاسلام والمسلمین برنجکار راه‌اندازی پژوهشکده علوم و معارف حدیث را از مهم‌ترین اقدامات موسسه دارالحدیث ذکر کرد و افزود: نشر آثار متعدد و کسب رتبه‌های علمی کشوری در دهه نخست تأسیس این پژوهشکده سبب شد تا در کنار این پژوهشکده، سه پژوهشکده دیگر نیز در قالب پژوهشکده تفسیر اهل بیت(ع)، کلام اهل بیت(ع) و اخلاق و روانشناسی اسلامی تاسیس شود.
وی خاطرنشان کرد: این پژوهشکده‌ها در نظر دارند تا بر پایه دو یادگار ارزشمند پیامبر خدا(ص) یعنی قرآن و عترت به تولید دانش در حوزه علوم اسلامی بپردازند.
مشاور عالی رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث موسسه دارالحدیث با اشاره به اهداف پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: استنباط و تبیین روزآمد‌ علوم و معارف اسلامی بر پایه قرآن و حدیث، ارائه علوم و معارف قرآن و حدیث در قالب‌های نوین و کارآمد، ارائه فرهنگ و سبک زندگی دینی بر پایه آموزه‌های کتاب و سنت و گسترش و تعمیق فرهنگ و معارف قرآن و حدیث از جمله اهداف این پژوهشگاه است.
وی بازنگری در مبانی و روش‌شناسی علوم انسانی، احیا یا تاسیس نقش قرآن و حدیث در ارزش‌گذاری و هدایت دانش‌های بشری، کمک به جاری‌سازی علوم و معارف قرآن و حدیث در مناسبات فرهنگی و اجتماعی، پاسخگویی به مسائل بنیادی، نظری و کاربردی حوزه علوم و معارف قرآن و حدیث، دفاع روشمند و مؤثر از معارف قرآن و سنت و پاسخگویی به شبهات را از اهداف دیگر پژوهشگاه قرآن و حدیث ذکر کرد.
وی آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و اخلاقی برخاسته از قرآن و حدیث، حاکمیت فضای علمی و پژوهشی پرنشاط همراه با نوآوری، ارزش‌مداری و آرمان‌گرایی، علم محوری، پژوهش‌گرایی و پیشتازی در تولید علم و گسترش مرزهای دانش و مرجعیت توأم و جدایی‌ناپذیر قرآن و اهل بیت(ع) را از اهداف دیگر پژوهشگاه قرآن و حدیث ذکر کرد.
حجت‌الاسلام والمسلمین برنجکار با اشاره به چشم‌انداز 10 ساله پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: پژوهشگاه قرآن و حدیث نظریه‌پردازی و تولید دانش در حوزه علوم اسلامی مبتنی بر دو ثقل جدایی ناپذیر قرآن و حدیث و همچنین تربیت پژوهشگران و محققان شایسته و توانمند در این حوزه را سرلوحه برنامه‌های علمی و پژوهشی خود قرار داده است.
وی یادآور شد: بهره‌مندی از نظام و روش پژوهشی پویا، کارآمد و متناسب با نیاز‌های روز و تعامل موثر با دیگر مراکز علمی و پژوهشی داخل و خارج از کشور از دیگر چشم‌اندازهای تعیین شده پژوهشگاه قرآن و حدیث است.
گفتنی است، مراسم افتتاحیه پژوهشگاه قرآن و حدیث 14 مردادماه با حضور آیت‌الله ری‌شهری، رئیس موسسه دارالحدیث، مهدی‌نژادنوری معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از اعضای شورای گسترش آموزش عالی کشور در سالن علامه مجلسی موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث برگزار شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :