جستاري در باره اصطلاح حديث قوي - صفحه 157

عَبْدِ الرَّحْمَنِ، عَنْ مِسْمَعٍ أَبِي سَيَّارٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ _ علیه السلام _‏ .1
اگر چه این سند را قوی نامیده‌اند، امّا در واقع حدیث ضعیفی است که ضعف آن منجبر با شهرت است.2 در باره سهل بن زیاد مختلف سخن گفته‌اند، اما به هر روی شیخ طوسی وی را ثقه می‌داند،3 محمد بن حسن بن شمون غیر امامی غیر موثق است،4 عبدالله بن عبدالرحمن نیز ضعیف و غالی است5 و مسمع ابی سیار امامی ممدوح است.6

اصطلاح قوی در ادبیات محدثان اهل سنت

قوی در اصطلاح اهل سنت به همان معنای لغوی و معادل با «جیّد» به کار رفته است؛ البته در مقام ارزشیابی چنین حدیثی در نظر ایشان اندکی از مرحله صحیح پایین‌تر و از حسن بالاتر است.۷
در منابع اهل سنت عباراتی چون «سند قوی»،۸ «اسناد قوی»،۹ «قوی الاسناد»،۱۰ «لیس اسناده بذاک القوی»،۱۱ «اسناده لیس بذالک القوی»،۱۲ « اسناده غیر قوی»،۱۳ «لیس

1.. الکافی، ج۷، ص۲۲۷.

2.. ریاض المسائل، ج۱۳، ص۵۷۹ - ۵۸۰.

3.. الرجال، طوسی، ص۳۸۷.

4.. الرجال، نجاشی، ص۳۳۵.

5.. همان، ص۲۱۷.

6.. همان، ص۴۲۰.

7.. صوم عاشوراء بین السنة النبویة و البدعة الأمویة، ص۳۳؛ نیز ر.ک: مقباس الهدایة، ج۵، ص۱۳۶.

8.. برای نمونه نک. فتح الباری، ج۲، ص۲۰۲، ۲۷۲؛ ج۵، ص۱۸۹،۲۱۰، ۲۶۹؛ ج۶، ص۴۱۱؛ ج۸، ص۱۲۹؛ تحفة الأحوذی، ج۵، ص۷۱، ۷۹، ۹۲؛ ج۶، ص۱۷۲، ۱۴- ۱۵؛ ج۷، ص۹۴، ۴۳۷؛ عمدة القاری، ج۲۱، ص۱۹۶، ۲۰۰؛ عون المعبود، ج۷، ص۳۵۴ - ۳۵۶؛ تنقیح التحقیق فی أحادیث التعلیق، ج۱، ص۱۰۵، ۱۴۱- ۱۴۲؛ ۱۴۷؛ ۲۶۳؛ فیض القدیر، ج۱، ص۵۳۵؛ ج۲، ص۸۲ - ۸۳، ۳۱۰، ۴۲۹؛ ج۶، ص۳۵۸، ۳۹۹، ۴۳۵؛ المجموع شرح المهذب، ج۲۰، ص۸۲، ص۲۳۸- ۲۳۹؛ نیل الاوطار، ج۱، ص۲۹۳؛ ج۲، ص۳۳۵.

9.. فتح الباری، ج۲، ص۲۱۲؛ ج۳، ص۷، ۳۸؛ ج۴، ص۳۴۸؛ السنن، ج۱، ص۴۵۶؛ عمده القاری، ج۴، ص۱۳۳؛ ج۵، ص۲۳۱؛ تحفة الأحوذی، ج۱، ص۲۰۹؛ ج۲، ۴۲۴؛ ج۳، ۱۷۰؛ عون المعبود، ج۱۰، ص۳۱۸؛ ج۱۱، ص۳۰۵؛ کنزالعمال، ج۴، ۵۳۱؛ فیض القدیر، ج۲، ۵۱۱؛ ج۶، ۴۱۳، المجموع شرح المهذب، ج۱۳، ص۳۵۸؛ ج۲۰، ۲۸۷؛ نیل الاوطار، ج۶، ص۳۵۳)

10.. فتح الباری، ج۹، ص۴۲۹، ۵۱۴.

11.. سنن الترمذی، ج۲، ص۲۴۶؛ ج۳، ص۱۶۹- ۱۷۰؛ ج۴، ص۷۹- ۸۰؛ نیل الاوطار، ج۷، ص۲۶؛ عون المعبود، ج۱۰، ص۲۱۸؛ ج۱۳، ص۱۷۸.

12.. سنن الترمذی، ج۱، ص۲۱۷؛ نیل الاوطار، ج۲، ص۱۴۲؛ عون المعبود، ج۳، ص۲۰۸- ۲۰۹؛ تحفة الأحوذی، ج۵، ص۴۳۱؛ ج۷، ص۱۹۵.

13.. السنن الكبری، ج۹، ص۲۵۲؛ ج۶، ص۱۲۲؛ ج۱، ص۲۲، ۳۸، ۱۳۷، ۱۸۵؛ ج۲، ص۱۹۲؛ ج۴، ص۱۲۴، ۱۵۰، ۱۶۱، ۳۳۴؛ ج۵، ص۶۱، ۱۰۵؛ عمده القاری، ج۳، ص۱۹۵؛ ج۴، ص۱۸۹؛ ج۹، ص۱۰۹؛ تحفة الأحوذی، ج۵، ص۳۰۷؛ ج۱۰، ص۱۵۶؛ عون المعبود، ج۱۰، ص۱۹۴، ۳۳۹ - ۳۴۰؛ نووی، المجموع شرح المهذب، ج۶، ص۱۱۴؛ ج۷، ص۶۳، ۴۸۵.

صفحه از 161