تاريخ : شنبه 1392/9/2 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 28426
بازدید آیت الله ری شهری از گروه منابع حدیثی و آموزش های کارگاهی پژوهشکده علوم و معارف حدیث

بازدید آیت الله ری شهری از گروه منابع حدیثی و آموزش های کارگاهی پژوهشکده علوم و معارف حدیث

آیت الله ری شهری با بیان جایگاه مهم و فوق العاده این گروه حدیثی تصریح کردند: این گروه یکی از اصلی ترین پایگاه های حرکت دارالحدیث است.

به گزارش پایگاه حدیث نت، در این بازدید که روز چهارشنبه ۲۹ آبانماه، در کتابخانه پژوهشکده علوم و معارف حدیث برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین احسانی فر، مدیر گروه منابع حدیثی، گزارشی از روند فعالیت های این گروه طی یک سال گذشته ارائه کرد.
رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث در این جلسه گفت: هدف از تأسیس این گروه شناسائی و تربیت نیرو، مستند سازی احادیث و پایه ریزی تولید دانش تخریج شیعی به عنوان یک علم بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین طباطبائی، خاطرنشان کرد: نیروهای جدید الورود به دلیل عبور از فرایند جدید جذب در فعالیت های پژوهشی پژوهشکده علوم و معارف حدیث مورد ارزیابی قرار می گیرند و این امر بر روند کیفی جذب پژوهشگران در آینده می افزاید.
آیت الله ری شهری در این جلسه با بیان جایگاه مهم و فوق العاده این گروه حدیثی تصریح کرد این گروه یکی از اصلی ترین پایگاه های حرکت دارالحدیث است.
رئیس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث؛ ضمن قدردانی از صرفه جویی های صورت گرفته در روند فعالیت های این گروه در عین افزایش کارها، افزودند: این گروه با کارهای علمی منظم و ابتکاری ای که انجام داده می تواند به پژوهشکده های دیگر نیز کمک کند و این مسأله باید توسط مسوولان پژوهشگاه مورد توجه قرار گیرد.
در پایان این نشست، از تلاش های حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا سبحانی نیا» مدیر پیشین گروه مصدریابی قدردانی شد.
در متن تقدیر از آقای سبحانی نیا که به امضای حجت الاسلام و المسلمین سید محمد کاظم طباطبایی رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث رسیده است، آمده: «تربیت نیروهای شایسته و کارآمد، از امور زیربنایی پژوهش و آموزش است. توجه و اهتمام جناب عالی در دورۀ تصدی مدیریت گروه مصدریابی تجلی تعهد کاری و تلاش علمی و مدیریتی شما در تحکیم فعالیت‌های گروه است.»
در پایان این نشست، آیت الله ری شهری ضمن تقدیر از خدمات حجت الاسلام و المسلمین سبحانی-نیا، برگزاری جلسات تشکر از نیروهای خدوم را سنّتی حسنه دانستند و خواستار ادامه آن در زمان-های مقتضی شدند.
گفتنی است، گروه منابع حدیثی و آموزش های کارگاهی پژوهشکده علوم و معارف حدیث، از گروه های نوپای مجموعه است که طی یک سال گذشته فعالیت های مختلفی از جمله برگزاری دو دوره تربیت پژوهشگر حدیثی، برگزاری نشست های علمی دانش تخریج شیعی و تهیه جزوات آموزشی متعدّد، انجام داده است. وظایف این گروه در پژوهشکده علوم و معارف حدیث عبارت است از:
الف) تخریج احادیث
ب) فهرست نویسی و کتاب نامه نگاری
۱. شناسایی و فهرست نویسی کتاب های حدیثی مطبوع شیعه و اهل سنّت
۲. تهیه کتاب نامه جامع برای کتاب های منتشره دارالحدیث
۳. شناسایی نرم افزارهای علوم اسلامی و زمینه سازی استفاده از آن در موارد نیاز
ج) اعتبارسنجی منابع حدیثی
د) تربیت نیرو
هـ) حرکت به سمت تولید دانش تخریج شیعی و دانش اعتبارسنجی منابع حدیثی شیعه
این گروه با تغییر برخی از روش ها و مدرن کردن آن توانسته تاکنون علاوه بر افزایش فعالیت ها، حدود ۲۲۰۰ ساعت در مجموعه کارها صرفه جویی داشته باشد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :