تاريخ : سه شنبه 1392/9/12 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 28463
دانشنامه امام حسین(ع) یک کار گروهی موفق در حوزه اسلام شناسی است

دانشنامه امام حسین(ع) یک کار گروهی موفق در حوزه اسلام شناسی است

کار گروهی مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث در زمینه تولید آثار و منشوراتی همچون دانشنامه امام حسین(ع) تحسین برانگیز است.

پایگاه اطلاع رسانی حدیث نت _محمد اسفندیاریمحقق منتقد در مراسم نقد و بررسی دانشنامه ۱۴ جلدی امام حسین(ع) گفت: در کشور ما کار گروهی در زمینه پژوهش های علمی چندان مرسوم نبوده اما طی دو سه دهه اخیر شاهد کار گروهی موفق بوده ایم.
وی افزود: در گذشته کارهای گروهی موفقی از سوی مرحوم دهخدا، معین و غلامحسین مصاحب صورت گرفته بود و امروز مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث در زمینه تولید دانشنامه ها و دیگر آثار برگرفته از کار گروهی موفق بوده است.
اسفندیاری، نقد پذیری را یکی از دلائل موفقیت عنوان کرد و بیان داشت: مؤسسه دارالحدیث فراوان به استقبال انتقاد می رود و ما باید یاد بگیریم به استقبال انتقاد برویم.
وی در ادامه به ذکر یک حدیث پرداخت و گفت: امام صادق(عليه السلام) فرمود: «أحبُ إخواني من أهدی إليّ عیوبي» یعنی بهتربن دوستان من کسانی هستند که عیوب مرا به من می گویند.
اسفندیاری با بیان اینکه جلساتی در مؤسسه دارالحدیث از باب نقد کتاب برگزار می شود، گفت: باید یاد بگیریم که به استقبال نقد برویم و انتقاد از خود داشته باشیم.
وی درباره اهمیت نقد به ذکر حدیث دیگری پرداخت و اظهار داشت: امام حسین علیه السلام فرمودند: «ﻣِﻦ دَﻻﺋِﻞِ اﻟﻌﺎﻟِﻢِ إﻧﺘﻘﺎدَةِ ﻟِﺤَﺪِﯾﺜِﻪ» از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خویش است.
وی افزود: علاوه بر اینکه در امور اجتماعی، نظری و فکری مشورت می کنیم، مشورت به اندیشه هم تعلق می گیرد و در حوزه اندیشه هم باید مشورت کرد.
نویسنده کتاب اخلاق نگارش تصریح کرد: اگر فرض کنیم ده نفر به صورت پیوسته فعالیت پژوهشی دانشنامه امام حسین(ع) را انجام داده اند و اگر ده نفر را طی ده سال حساب کنیم می شود صد سال یعنی اگر یک نفر می خواست این کتاب را تالیف کند باید صد سال وقت می گذاشت، اما هنگامی که کار تقسیم می شود، سبک تر می شود. اسفندیاری گفت: این کتاب کتابی توصیفی- تحلیلی است که به اعتبار تخصصی بودن آن برای همه قابل فهم است و مهمترین ویژگی آن صدر مطمئن است.
وی ترجمه به دو زبان فارسی _ عربی را ازدیگر ویژگی های این اثر عنوان کرد و گفت: توجه به مخاطب فارسی زبان از ویژگی های این کتاب است. همچنین این کتاب در عین حال که یک کار تخصصی است، عامه مردم می توانند از ان استفاده کنند و آسان یاب است.
اسفندیاری، در ادامه افزود: گزیده شهادت نامه امام حیسن(ع)، منتخب دانشنامه و منشورات دیگری از این کتاب استخراج شده است اما مهمترین ویژگی این کتاب صدور مطمئن آن است و انتشار آن توسط یک مؤسسه حدیثی و پژوهشگران آشنا با علوم حدیث و تاریخ اسلام از ویژگی های این کتاب است.
گفتنی است، مراسم نقد و بررسی دانشنامه ۱۴ جلدی امام حسین(ع) عصر دیروز (دوشنبه ۱۱ آذرماه) با حضور حجج اسلام سیدمحمود طباطبایی‌نژاد، سیدروح‌الله سیدطبایی از پژوهشگران دانشنامه و محمد اسفندیاری و سیدحسن فاطمی به عنوان منتقد در سالن آمفی تئاتر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران برگزار شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :