تاريخ : دوشنبه 1392/9/18 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 28475
کارگاه «مدیریت استرس در خانواده» برگزار شد

کارگاه «مدیریت استرس در خانواده» برگزار شد

حجت الاسلام عباسی در این نشست، به تعریف استرس، منابع استرس زا و مدیریت استرس(تنیدگی) از دیدگاه قرآن، حدیث و علم روانشناسی پرداخت.

به گزارش پایگاه حدیث نت، در این نشست، که صبح دوشنبه ۱۸ آذرماه در تالار علامه مجلسی مؤسسه دارالحدیث، برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین عباسی به تعریف واژه استرس پرداخت و گفت: به واکنش های جسمی و روانی به موقعیت ها یا اتفاقاتی که تعادل یا آرامش نظام روان تنی فرد را بر هم می زند، استرس یا تنیدگی می گویند.
وی افزود: اضطراب، غم و خشم، تاثیراتی را روی سیستم بدنی و روانشناختی انسانمی گذارد و هنگامی که فرد خشمگین می شود، دچار استرس یا تنیدگی می شود.
این پژوهشگر علوم رفتاری، با اشاره به دو عامل «رویدادهای زندگی» و «تعارض های درونی» در زمینه ایجاد استرس، اظهار داشت: طی نتیجه گیری تحقیقات دو دانشمند روانشناس از افراد مختلف، در زمینه مسائل استرس زا، ده منبع مهم استرس معرفی شده که از جمله آنها می توان به مرگ همسر، طلاق و ازدواج اشاره کرد.
حجت الاسلام عباسی ضمن ارائه مثال در موارد ذکر شده به راهبرد آرامش در ازدواج از دیدگاه قرآن اشاره کرد و بیان داشت: مودت و رحمت زمینه ساز ارامش در زندگی است، همانگونه که در آیات قرآن نیز به آن اشاره شده است: «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً»(روم ۲۱)
«هُوَ الَّذي خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ جَعَلَ مِنْها زَوْجَها لِيَسْکُنَ إِلَيْها فَلَمَّا تَغَشَّاها حَمَلَتْ حَمْلاً خَفيفاً فَمَرَّتْ بِهِ فَلَمَّا أَثْقَلَتْ دَعَوَا اللَّهَ رَبَّهُما لَئِنْ آتَيْتَنا صالِحاً لَنَکُونَنَّ مِنَ الشَّاکِرينَ»(اعراف۱۸۹)
وی با طرح این پرسش که چگونه استرس را کنترل کنیم اظهار داشت: دو روش «مساله محور » و «هیجان محور» در کنترل استرس مؤثر است. در مواقع تنیدگی زا از منابع خود استفاده کردن، روش حل مسئله را دقیق به کار بردن در صورتی که مهارت حل مسأله نیست، در این وضعیت می توان از نظر مشاور بهره برد.
حجت الاسلام عباسی تصریح کرد: ستیزه با منبع سختی، اولین اقدام منفی برگشت ناپذیری است، همچنین اجتناب ناپذیری در برخی مشکلات میتواند در بروز مشکلات بیشتر مؤثر باشد.
وی افزود: نقش «چیستی منبع ناخوشی ها» در فشار روانی و کنترل تفسیری، آنگونه که تفسیر می کنیم واکنش نشان می دهیم در کنترل استرس مؤثر است.
گفتنی است، در پایان این نشست، حاضران ، پرسش های خود را مطرح کردند و حجت الاسلام عباسی به پرسش های آنان پاسخ داد.
همچنین با طرح دو سؤال در خصوص بحث جلسه از حاضران، به دو نفر که پاسخ بهترین پاسخ را ارائه دادند، جوایزی اهدا شد.
لازم به ذکر است، در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین کیومرثی در خصوص راه اندازی واحد مشاوره و بهداشت دانشگاه قرآن و حدیث و ویژگی مشاوران این واحد و اهداف آن توضیحاتی ارائه کرد.
این نشست، به همت معاونت فرهنگی دانشگاه قران و حدیث و مدیریت امور دانشجویی این دانشگاه، روز دوشنبه ۱۸ آذرماه با حضور دانشجویان دانشگاه قرآن و حدیث و کارمندان مؤسسه دارالحدیث، در تالار علامه مجلسی مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث برگزار شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :