تاريخ : چهارشنبه 1392/9/27 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 28511
همواره پروردگار متعال را ناظر بر اعمال خود بدانیم

همواره پروردگار متعال را ناظر بر اعمال خود بدانیم

حجت الاسلام و المسلمین سبحانی نیا، در مراسم تواصی به حق، با اشاره به آیات قران کریم گفت: نهایت ادب این است که در تنهایی حیاء داشته باشیم، تا همواره ناظر محترم(خدای متعال) را فراموش نکنیم.

به گزارش پایگاه حدیث نت، معاون فرهنگی، ارتباطات و امور بین الملل دارالحدیث، در مراسم تواصی به حق مؤسسه که روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه در نمازخانه دارالحدیث برگزار شد، اظهار داشت: حیا سه مؤلفه دارد، اول انسان زشتی کار پلید را باور کند ، چون اگر باور نداشته باشد، آن کار را انجام می دهد، دوم آبرو و حرمت نفس خودش مهم باشد، زیرا کسی که آبرویش نزد خویش مهم نیست ممکن است کار قبیح انجام دهد و هیچ ابائی هم نداشته باشد، که دیگران اور ا ملامت کنند.
حجت الاسلام سبحانی نیا در ادامه افزود: سومین مؤلفه حیاء این است که انسان در پیش خود ناظر محترم، یا ناظر ذی شعور(صاحب ادراک)را قائل باشد. در این صورت احتمال می دهد به خاطر انجام دادن آن کار پلید در نزد شخص حاضر، ضایع شود ، دوم این احتمال وجود داشته باشد که او من را نزد دیگران رسوا کند و خبر انجام دادن کار قبیح من را پیش دیگران بازگو کند.
وی با اشاره تفکیک ناظران تصریح کرد: افراد عمومی(هم نوع) و ناظر ظاهری(نفس انسان) وجو دارند، همانگونه که در حدیث از امام علی(ع) آمده است: «غاية الادب هو ان يستحي الانسان من نفسه» یعنی: نهایت ادب این است که انسان از خودش حیاء کند.
استاد دانشگاه قران و حدیث بیان داشت: اگر ما، نزد دیگران خطایی نکنیم، اما در تنهایی احساس فراقت کنیم و کار پلیدی انجام دهیم، دو اشکال عمده دارد،انسان، خود را محترم نمی شمارد، دوم اینکه به ناظر غیبی را بی توجهی کرده، همانگونه که در عبارتی از آیات قرآن آمده "وَ هُوَ مَعَكُمْ أَینَما كُنْتُمْ ".
وی به نقل خاطره ای از امام خمینی اشاره کرد و افزود: مرحوم امام(ره) در جماران در متن یک قاب «هیهات من الذله» را بر روی دیوار نصب کرده بودند و این متن را مقابل دیدگان خویش گذاشته بود تا در هنگام سخنرانی پذیرش ذلت و خواری برابر دشمنان نداشته باشد به همین دلیل تمام سخنان امام با وقار و عزت ایراد شد و لذا در مقابل امریکا و اسرائیل کوتاهی نکرد و امام فرمود امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند.
حجت الاسلام سبحانی نیا، خاطر نشان کرد: ما هم می توانیم در مقابل دیدگانمان جملاتی را داشته باشیم که به ما تذکر دهد ناظر محترم(خدای متعال) را فراموش نکنیم. قال الله تعالي: «ألَم يَعلَم بأنَّ اللهَ يَري» (علق/۱۴) آیا نمی داند انسان که خدا می بیند.
گفتنی است، مراسم تواصی به حق هر هفته روزهای چهارشنبه، با حضور دست اندر کاران دانشگاه قرآن و حدیث، پژوهشگاه قران و حدیث و به همت معاونت فرهنگی و ارتباطات مؤسسه علمی، فرهنگی دارالحدیث، برگزار می شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :