تاريخ : دوشنبه 1392/10/30 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 28600
اهتمام به اقدامات وحدت‌آفرین بین شیعه و سنی

اهتمام به اقدامات وحدت‌آفرین بین شیعه و سنی

معاون فرهنگی و ارتباطات موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث با اشاره به اهمیت اقدامات وحدت‌آفرین بین شیعه و سنی، گفت: کسی که نسبتی با پیامبر اکرم (ص) پیدا کرد، حرمت دارد.

حجت‌الاسلام محمدتقی سبحانی‌نیا امروز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قم با تبریک سالروز ولادت پیامبر اکرم(ص) اظهار داشت: تقریب مذاهب عامل ایجاد الفت، همبستگی بیشتر و وفاق بین مذاهب به ویژه شیعه و سنی است و امام خمینی(ره) نیز بر همین اساس سالروز میلاد پیامبر اکرم(ص) را بر اساس دیدگاه شیعه و سنی هفته وحدت نامیدند.
وی خاطرنشان کرد: وحدت بین شیعه و سنی زمینه‌ای فراهم می‌کند تا جوامع هر چه بیشتر از برکت اسلام ناب محمدی بهره‌مند شوند و در نتیجه دشمنان، مستکبران و ظالمان از نتیجه این وحدت متضرر شوند.
معاون فرهنگی و ارتباطات موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث با بیان اینکه وحدت بین شیعه و سنی در داخل کشور از نظر اجتماعی تاثیر مثبت به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: تعداد فراوانی از جمعیت کشور اهل تسنن هستند و در استان‌ها نیز جمعیت اهل تسنن کم نیستند، بنابراین باید زندگی مسالمت‌آمیز توام با دوستی داشته باشیم.
وی تصریح کرد: اگر تفرقه ایجاد شود، بزرگترین آسیب را نظام اسلامی متحمل می‌شود، بنابراین وحدت بین شیعه و سنی ضروری است و فایده بین‌المللی دارد.
سبحانی‌نیا عنوان داشت: اگر بخواهیم در جهان معاصر زندگی خوب و مسالمت‌آمیز داشته باشیم و تعاملاتی با ملل اسلامی برقرار کنیم، باید به ملزومات وحدت اسلامی پایبند باشیم.
وی با بیان اینکه از نظر خارجی در جهان باید بین کشورهای اسلامی قرابت و همزیستی ایجاد شود گفت: اگر این کشورها از نظر اقتصادی،‌ اجتماعی،‌ علمی و فرهنگی تعامل داشته باشند، می‌توانند بازارهای مشترک تولیدات داشته و در نتیجه استکبار نخواهد توانست در لا‌به‌لای جوامع نفوذ کند تا منافعی از این نظر به دست آورد.
معاون فرهنگی و ارتباطات موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث خاطرنشان کرد: همه مسلمانان شرعا اعم از شیعه و سنی مسئول هستند، که درباره ایجاد وحدت بین فرق اسلامی تلاش کنند و هر کسی در راستای تفرقه گام بردارد، در پیشگاه خدا مسئول است.
وی عنوان داشت:‌ باید مشاهده کنیم که اهل تسنن به چه نکاتی حساس هستند که در بین شیعیان به آن توجه نمی‌شود و سپس این نکات مورد عنایت قرار گیرد و از تحریک عقاید پرهیز شود.
سبحانی‌نیا یادآور شد: یکی از مسائل مهمی که اهل تسنن از شیعیان گله‌مند یا معترض هستند و آن مسئله را به کل شیعیان نسبت می‌دهند، نسبت ناروا و توهین به عایشه است.
وی عنوان داشت: در خصوص همسران پیامبر اکرم(ص) یک اصل کلی وجود دارد و آن این است که کسی که دارای نسبتی با پیامبر اکرم(ص) است، حرمت دارد و این نسبت حرمت‌آفرین است.
معاون فرهنگی و ارتباطات موسسه علمی و فرهنگی دارالحدیث عنوان کرد: باید اهل تسنن توجیه شوند که نظر اکثر شیعیان این نیست و احترام به پیامبر اکرم(ص) اقتضاء می‌کند که منسوبان به وی به عنوان خانواده حضرت محترم باشند.
وی با اشاره به راه‌اندازی جنگ جمل توسط عایشه گفت: عایشه یکی از بانیان اصلی و نقطه محوری جنگ جمل بود، ولی پس از جنگ، امیر مومنان(ع) عایشه را سوار بر کجاوه‌ای با 40 نفر زن نقاب بر رو به عنوان محافظ، محترمانه به مدینه بازگرداند.
سبحانی‌نیا عنوان داشت: مسلمانان به این اقدام اعتراض کردند حضرت یک جمله در خطبه 156 نهج‌البلاغه دارد که الگو است و ایشان فرمودند «برای عایشه از این به بعد همان حرمت پیشین برقرار بوده، حساب وی با خداست».
وی با اشاره به آیه 30 سوره احزاب گفت: خداوند در این آیه همسران پیامبر اکرم(ص) را خطاب قرار می‌دهد که هر کدام عمل زشتی را انجام دهند، دو برابر عذاب می‌شوند و در واقع حساب کسانی که خطا کردند با خداست.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :