نظام امام شناسی شیخ مفید و باز خورد آن در حدیث پژوهی او - صفحه 26

و حرفه‏ها آگاه نبوده، به هنگام رفتن به مدینه راه بلدی اجیر نموده، از اخبار می‏پرسیده و اگر راستگویی برایش خبر نمی‏برد، اخبار بر او پوشیده می‏ماند.۱ با این تفاصیل، آگاهی نداشتن ائمه از تمامی علوم و عدم اشتراط چنین علوم گسترده‏ای در امامت ایشان، چندان شگفت نیست. در زیر، پاره‏ای از این علوم به صورت جداگانه بررسی می‏گردد.

الف) علم به درون افراد

مفید معتقد است که ائمه اهل بیت گاه از درون برخی از بندگان آگاه بوده‏اند. امّا چنین علمی نه در آنان ویژگی واجبی است و نه در امامت آنان شرط است. خداوند از روی لطف و برای فرمانبری دیگران و تمسّک ایشان به امامت ائمه، آنان را بدین علم کرامت بخشیده و از آن آگاهانیده است. این علم به لحاظ عقلی واجب نیست، ولی از جهت سمع بر آنان واجب شده است.۲ چنین علمی را خداوند از زبان رسول خود و از رهگذرِ نصوصی که از پدران ائمه رسیده یا رؤیایی صادقه و تخلّف ناپذیر یا راهی دگر، به آنها می‏رساند.۳
ولی شیعه در باره این علم همداستان نیستند. مفید برای نشان دادن عدم اتّفاق رأی امامیه، علم پیامبر به باطن منافقان را مثال می‏زند. بر پایه سخن او، اصحاب در این باره سه دیدگاه دارند: برخی بر آن‏اند که پیامبر به باطن آنان علم نداشت؛ چه خداوند آن را از او مخفی داشته بود؛ چنان که باطن دیگر مردمان را پنهان داشته است و می‏گوید:
وَ مِنْ أَهْلِ الْمَدینَةِ مَرَدُوا عَلی النِّفاقِ لا تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ.۴
گروهی دیگر می‏گویند امر در این باب مشتبه است، ممکن است که خداوند پیامبر را از باطنشان آگاهانیده باشد و آنان را چنان که باید شناخته باشد و ممکن است که باطن آن دو را از پیامبر مخفی داشته باشد. بر هیچ یک از این دو احتمال دلیلی وجود ندارد و برخی هم معتقدند که خداوند باطن آن دو را بر پیامبر نمایانده است.۵

ب) علم به رخدادهای آینده

به باور مفید، شیعه اجماعی ندارد که امام به آنچه در آینده رخ می‏دهد، آگاه است. خود او هم به صورت مطلق به علم امام به «ما یکونِ» باور ندارد.۶ البته تصریح می‏کند

1.. همان، ص۳۴.

2.. اوائل المقالات، ص۶۷.

3.. الفصول المختارة من العیون و المحاسن، ص۱۱۴.

4.سورۀ توبه، آیۀ۱۰۱.

5.. المسائل العکبریه، ص۵۹.

6.. همان، ص۶۹-۷۰.

صفحه از 46