3289
تجديدُ الدِّينِ في كُلِّ قَرنٍ
۰.16859.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : في كُلِّ قَرنٍ مِن اُمَّتي سابِقونَ . ۱
۰.16860.عنه صلى الله عليه و آله : إنّ اللّه َ تعالى يَبعَثُ لهذهِ الاُمّةِ على رَأسِ كُلِّ مِئةِ سَنةٍ مَن يُجَدِّدُ لها دِينَها . ۲
۰.16861.عنه صلى الله عليه و آله : يَحمِلُ هذا الدِّينَ في كُلِّ قَرنٍ عُدولٌ يَنفُونَ عَنهُ تَأويلَ المُبطِلينَ ، و تَحريفَ الغالِينَ ، و انتِحالَ الجاهِلينَ ، كما يَنفي الكِيرُ خُبثَ الحَديدِ . ۳
۰.16862.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : إنَّ اللّه َ تعالى اختَصَّ لنفسِهِ بعدَ نَبيِّهِ صلى الله عليه و آله مِن بَرِيَّتِهِ خاصّةً عَلاّهُم بتَعليَتِهِ ، و سَما بهِم إلى رُتبَتِهِ ، و جَعَلَهُمُ الدُّعاةَ بالحَقِّ إلَيهِ، و الأدِلاّءَ بالإرشادِ علَيهِ ، لِقَرنٍ قَرنٍ ، و زَمَنٍ زَمَنٍ . ۴
۰.16863.الإمامُ الباقرُ عليه السلام : تَفسيرُها بالباطِنِ أنَّ لِكُلِّ قَرنٍ مِن هذهِ الاُمّةِ رَسولاً مِن آلِ محمّدٍ يَخرُجُ إلَى القَرنِ الذي هُو إلَيهِم رَسولٌ ، و هُمُ الأولياءُ و هُمُ الرُّسُلُ . ۵
3289
احياى دين در هر قرن
۰.16859.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : در هر قرن و نسلى از امّت من پيشتازانى هستند.
۰.16860.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : خداوند متعال، در رأس هر يكصد سال براى اين امت كسى را مى فرستد تا دين آنها را برايشان تجديد كند.
۰.16861.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اين دين در هر قرنى و نسلى افراد عادلى با خود دارد كه تأويلاتِ باطل گرايان و تحريفِ غلو كنندگان و دستبردِ نادانان را از آن مى زدايند، چنان كه كوره زنگار و ناخالصى آهن را مى زدايد.
۰.16862.امام على عليه السلام : خداوند، بعد از پيامبرش صلى الله عليه و آله ، از ميان آفريدگان خود خاصگانى به خويش اختصاص داد و با ارج نهادن خود، آنان را ارجمند و بلند مرتبه گردانيد و به سوى رتبه و منزلت خويش ارتقايشان داد و آنان را دعوتگران به سوى خود و راهنمايان به وجود خويش قرار داد و اينان قرنى از پى قرنى و دوره اى از پس دوره اى مى آيند.
۰.16863.امام باقر عليه السلام فرمود : تفسير باطنى آن، اين است كه براى هر قرن و نسلى از اين امّت، رسولى از خاندان محمّد است كه در ميان آن نسل كه فرستاده به سوى آنهاست ظهور مى كند. همينان هستند اوليا و همينانند رسولان.
1.كنز العمّال : ۳۴۶۲۶.
2.كنز العمّال : ۳۴۶۲۳.
3.بحار الأنوار : ۲/۹۳/۲۲.
4.المصباح المتهجّد : ۷۵۳/۸۴۳ .
5.تفسير العيّاشي : ۲/۱۲۳/۲۳.