تاريخ : پنج شنبه 1392/11/10 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 29682
آیت الله محمدی ری شهری: لزوم بهره گیری شعرای آیینی از متون و منابع معتبر اسلامی

آیت الله محمدی ری شهری: لزوم بهره گیری شعرای آیینی از متون و منابع معتبر اسلامی

مجمع شعرا و ذاکرین با حضور آیت الله محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام و جمعی از نخبگان جامعه مداحان و ذاکرین و شعراء آیینی کشور، در تالار جناب شیخ صدوق (ره) واقع در آستان مقدس برگزار شد.

به گزارش حدیث نت به نقل از خبرگزاری مهر، مجمع شعرا و ذاکرین با حضور آیت الله محمدی ری شهری تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام و جمعی از نخبگان جامعه مداحان و ذاکرین و شعراء آیینی کشور، نظیر استاد غلامرضا سازگار، مجاهدی، ولی الله کلامی زنجانی، براتی پور، تاری، شمسایی و سایر شعرای آیینی و عباس سلیمی معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام در تالار جناب شیخ صدوق (ره) واقع در آستان مقدس برگزار شد.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام در این مراسم اظهار داشت: شعر یکی از اقدامات مهم و ضروری برای تامین، توسعه و گسترش فرهنگ عاشورا است و در این زمینه باید افرادی که از هنر شاعری برخوردارند و در زمینه های مربوط به عاشورا و اهل بیت علیهم السلام دارای شعر هستند، به میدان بیایند.

آیت الله محمدی ری شهری با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب نسبت به دغدغه هایشان درباره سروده های عاشورایی افزود: این جلسات حدود ۱۱ سال پیش در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام شکل گرفته است، در این جلسات جمعی از شاعران آیینی و ذاکرین که در زمینه اهل بیت علیهم السلام فعالیت دارند، حاضر می شوند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام با اشاره به گردآوری کتاب دانشنامه و شهادت نامه امام حسین علیه السلام عنوان کرد: این کتاب دارای منابع معتبر و مستند است که بخشی به مرثیه سرایی اختصاص یافته و در چاپ جدید ۱۵ جلد است، از این رو شعر عاشورایی بر اساس چنین کتبی باید شکل بگیرد و شعرا برجسته باید از کتابهایی که بر اساس منبع معتبر باشد، استفاده کنند.

رییس دانشگاه قرآن و حدیث اعلام کرد: البته منابع غیر معتبر بسیار زیادی وجود دارد که نسبتهای دروغ به امام حسین علیه السلام داده اند، لذا منابع دروغ فراوان است که باید مورد توجه شعرا قرار گیرد.

آیت الله محمدی ری شهری ادامه داد: در زمینه های مختلف روایات متعددی که غیرمعتبر در رابطه با عاشورا و مسائل مربوط به عاشورا است، وجود دارد.

ایشان اظهار داشت: البته یک سلسله اشعار، زبان حال ائمه علیهم السلام را می گویند که البته بسیاری از دروغ ها از زبان حال حضرت زینب سلام الله علیها و امام حسین علیه السلام وارد کتابها شده و به خیال خودشان واقعه عاشورا را به تصویر کشیده اند که در هیچ منبع معتبری وجود ندارد، از اینرو اگر می خواهند زبان حال را بیان کنند باید به گونه ای باشد که اول شخصیت امام حسین علیه السلام را بشناسند و از حرفهای دروغ که اهانت به اباعبدالله الحسین علیه السلام است پرهیز کنند، در واقع  برخی از اشعار که به امام حسین علیه السلام نسبت داده می شود، واقعیت ندارد.

آیت الله محمدی ری شهری تاکید کرد: نباید ذلت در اشعار آیینی به تصویر کشیده شود و احادیث معتبری موجود است که با این گزارشات مخالف است، همچنین اشعار نباید ذلت بار و غلو آمیز باشد.

عباس سلیمی نیز در حاشیه این جلسه اظهار داشت: در این مجمع، شعرا و ذاکرین برای چگونگی بهره گیری از متون و منابع معتبر اسلامی به منظور سرودن اشعار عاشورایی حضور یافته اند، به همین خاطر کتاب دانشنامه و شهادت نامه امام حسین علیه السلام در این جلسه به شعرا و مداحان ارائه شد که در این کتاب سرودن اشعار عاشورایی و آیینی در ابعاد مختلف تبیین شده است.

معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام ادامه داد: در این جلسه مقدمات انتخاب پیشنهادات عمومی به منظور دو هدف مشخص جمع آوری و انتشار آثار فاخر و همچنین تولید آثار جدید بر اساس منابع معتبر اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

جهت دریافت فایل صوتی بهپایگاه آستان حضرت عبدالعظیم(ع) مراجعه فرمایید.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :