تاريخ : یکشنبه 1392/11/27 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 29752
مراحل سه‌گانه برای شناخت صحیح حدیث

مراحل سه‌گانه برای شناخت صحیح حدیث

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالهادی مسعودی معتقد است که برای شناخت صحیح حدیث باید آسیب‌های مرحله صدور، نقل و فهم حدیث را شناخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عبدالهادی مسعودی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اظهار کرد: برای شناخت حدیث ابتدا باید به «دانش فقه‌الحدیث» به عنوان یکی از شاخه‌ها و دانش‌های فرعی علم حدیث توجه کرد. این دانش به فهم حدیث و درک ژرف محتوای حدیث می‌پردازد.
رییس پژوهشکده تفسیر اهل‌بیت(ع) با بیان این‌که برای فهم حدیث نیازمند روش‌های فهم حدیث و زدودن آسیب‌های حدیث هستیم، اظهار کرد: آسیب‌های فهم حدیث ممکن است در مرحله صدور، نقل و فهم حدیث اتفاق افتاده باشند. شناخت این آسیب‌ها کمک می‌کند به فهم درست حدیث نایل شویم.
این نویسنده حوزه دین اظهار کرد: کتاب «آسیب‌شناسی حدیث» در واقع به آسیب‌های سه مرحله صدور، نقل و فهم حدیث پرداخته و همچنین آسیب‌های روش پژوهش، روش فهم حدیث و آسیب‌هایی را که به شخص پژوهشگر مربوط می‌شود، بررسی کرده است.
رییس دانشکده علوم و معارف قرآن کریم درباره ویژگی بارز کتاب عنوان کرد: اثر حاضر با پرداختن به ۳۰ آسیب در حوزه حدیث‌شناسی، این آسیب‌ها را شناسایی و سپس راهکار رویارویی با این آسیب‌ها را ارایه کرده است.
نویسنده کتاب «وضع و نقد حدیث» بیان کرد: منظور از آسیب در مرحله صدور «توریه» و «تقیه» است. همچنین آسیب در مرحله نقل حدیث «تصحیف»، «تحریف» و«نقل معنا» و آسیب در مرحله فهم «درج» و «اضطراب» است و تتبع، جست‌وجو ناقص و برخورد گزینشی نیز از آسیب‌های روش پژوهشی هستند.
نویسنده کتاب«درسنامه فهم حدیث» یادآور شد: آسیب‌های پژوهشگر مانند دخالت خواسته‌ها و دانسته‌ها در فهم حدیث و اخباری‌گری و ساده‌انگاری احادیث به ویژه احادیث والا و اعتقادی از آسیب‌هایی هستند که حوزه حدیث را تهدید می‌کنند.

وی با بیان این‌که قسمت پایانی این کتاب به نقد حدیث اختصاص دارد، افزود: در عصر کنونی با سلسله رد‌های زودگذر و شتاب‌زده و نادرست حدیث مواجه می‌شویم که حدیث، درست فهمیده‌ نشده و این موضوع منجر به بی‌اعتقادی و بی‌اعتنایی برخی افراد به احادیث شده است.
این نویسنده حوزه دین اظهار کرد: آسیب‌های نقل حدیث مانند شتاب‌زدگی و تعصبات دینی، از جمله مواردی هستند که در این کتاب بررسی شده‌اند.
وی اظهار کرد: این کتاب به شیوه درسنامه منتشر شده و برای دانشجویان رشته علوم قرآن و حدیث نیز قابل استفاده است.
کتاب«آسیب‌شناسی حدیث» با شمارگان هزار نسخه، در ۲۶۸ صفحه و به بهای ۷۰ هزار ریال برای نخستین بار از سوی سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها(سمت) و همکاری مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی دانشگاه قرآن و حدیث منتشر شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :