تاريخ : دوشنبه 1392/12/12 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 29850
گسترش پژوهش مرتبط به کلام اهل بیت(ع) با تأکید بر پژوهش های حدیث محور

گسترش پژوهش مرتبط به کلام اهل بیت(ع) با تأکید بر پژوهش های حدیث محور

رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت در دیدار با حضرت آیت الله صافی گلپایگانی گزارشی از فعالیت های پژوهشی این پژوهشکده ارائه دادند.

رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) در ادامه افزود: در برخی از دوره های تاریخ کلام متاسفانه بجای اینکه کتاب و سنت اصل قرار بگیرد و اقوال و آرا به نقد کتاب و سنت برسد برعکس شده و معارف دیگر اصل قرار گرفته و از آیات و روایات در تایید آراء دیگر استفاده شده است.
وی افزود: موسوعه عقاید اسلامی از دیدگاه کتاب و سنت از جمله تألیفاتی است که انجام شده است و مباحثی همچون علم، معرفت و امامت را در بر می گیرد. متن عربی آن ترجمه شده و الان در حال تدوین بخش نبوت و معاد هستیم.
حجت الاسلام و المسلمین سبحانی در معرفی سایر برنامه¬های این پژوهشکده اظهار داشت: در فرهنگ نامه کلام اهل بیت(ع) سعی شده واژگان کلیدی که در کتاب و سنت وجود دارد مبتنی بر خود کتاب و سنت توضیح داده شود و هم اکنون ۳۰۰ مدخل (عنوان) در قالب ۲۰۰۰ صفحه انتخاب شده است که بزودی منتشر خواهد شد.
ایشان ابراز داشت: از جمله اقدامات انجام شده، گردآوری و بررسی آیات و روایات مشکله اعتقادی است. آثار متعددی در همین راستا جمع آوری شده است. بیش از ۳۰ آیه یا روایت که مهمترین آیات است انتخاب شده، که معمولا بین فیلسوفان و عارفان و متکلمان محل مناقشه است و قرار است برای هر کدام از این¬ها یک کتاب تحت عنوان اقوال مختلف علما و تفسیر و شرح ها مبتنی بر کتاب و سنت منتشر شود.
رئیس پژوهشکده کلام اهل بیت(ع) تصریح کرد: در راستای این اهداف و برنامه¬ها از ۳۰ نفر از محققان حوزه دعوت به عمل آمده تا در موضوعات ویژه به کار تحقیق و پژوهش بپردازند.
حجت الاسلام و المسلمین سبحانی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از برنامه¬ها، انجام تحقیق و پژوهش بر روی مکاتب کلامی متقدم امامیه است که در گذشته کمتر مورد توجه بوده و معمولا به دست فراموشی سپرده شده است مثل آنچه در مدرسه بغداد وجود داشت. آراء، احادیث و مناظرات مرحوم شیخ مفید، سید مرتضی، قبل از ایشان در کوفه اصحاب ائمه مانند حشام بن حکم و غیره گرداوری شده و سرانجام کتاب های مستقلی در باب مکاتب کلامی تدوین خواهد شد.
وی افزود: کتاب روش شناسی علم کلام در سال گذشته تألیف و منتشر شد. در حوزه روش شناسی بحث های مبانی معرفتی کتاب و سنه، مقدماتی فراهم شده است تا بتوانیم بتدریج علم اصولی برای کلام اهل بیت(ع)تاسیس کنیم.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :