الاربعون الزاهره المنسوبه إلي العترة الطاهره - صفحه 157

شيوه تحقيق

ابن جزرى در رساله حاضر ، سى و هشت حديث آن را به سند خود از «الجعفريات» نقل نموده و پس از آن ، نظر خود را درباره آن از لحاظ حَسَن بودن و . . . بيان نموده و سپس ، براى اثبات نظر خود ، رواياتى را از مسانيد اهل سنّت ، نقل نموده است . حديث آخر را ابن جزرى به طرق متعدد از ائمه عليهم السلامنقل نموده كه با آن مجموعه احاديث رساله به سى و نه عدد مى رسد . در حالى كه مؤلف آنچنان كه در مقدمه متذكر شده رساله اش حاوى چهل حديث بوده است و روشن نيست كه در اصل يك حديث كه بوده و يا در نسخه حاضر از قلم كاتب افتاده است .
در مستند سازى احاديث ، ابتدا حديثى كه مؤلف از «الجعفريات» نقل نموده ، از همان كتاب ، مصدريابى شده و اختلاف نسخه رساله با مصدر در پاورقى ضبط گرديده است كه در چند مورد ، احاديثى را كه مؤلف از كتاب مذكور نقل نموده ، در «الجعفريات» چاپى ـ كه هم اكنون موجود است ـ وجود نداشت ، اين گونه موارد در پاورقى تذكّر داده شده است .
ابن جزرى ، بعد از آن ، احاديثى را كه مؤلف براى اثبات نظر خود از كتابهاى اهل سنت نقل نموده ، از همان مصدر ، استخراج كرده و در مواردى كه مصدر مذكور در متن موجود نبوده ، از مصادر موثّق ديگر ، استخراج كرده است .

صفحه از 183