تاريخ : پنج شنبه 1393/2/25 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 30125
همایش بزرگداشت آیت الله مشکینی در قم آغاز شد

همایش بزرگداشت آیت الله مشکینی در قم آغاز شد

همایش بزرگداشت آیت الله میرزا علی مشکینی رییس پیشین مجلس خبرگان رهبری صبح پنجشنبه با پیام رهبر معظم انقلاب در قم آغاز شد.

به گزارش پایگاه حدیث نت، به نقل ازایرنا، پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی توسط حجت الاسلام و المسلمین محمد محمدی گلپایگانی قرائت شد.

اینهمایشیک روزه هم اکنون با حضورآیتاللهمحمد رضا مهدوی کنی رییس مجلس خبرگان رهبری وآیتاللهˈحسین نوری همدانیˈ از مراجع تقلید در سالنهمایشدارالحدیث قم در حال برگزاری است.

قرار است در اینهمایشهمچنینآیتاللهˈمحمد رضا مهدوی کنیˈ رییس مجلس خبرگان رهبری،آیتاللهˈرضا استادیˈ از استادان برجسته حوزه علمیه قم و حجت الاسلام والمسلمین ˈمحمد محمدی ری شهریˈ رییس موسسه دارالحدیث و تولیت آستان حضرت عبدالعظیم (ع) سخنرانی کنند.

ارائه گزارش دبیرهمایش، ارائه دو مقاله برتر، رونمایی از آثار مرحومآیتاللهمشکینیو همچنین برگزاری نمایشگاهی از آثار این عالم بزرگ در حاشیههمایشاز دیگر برنامه هایهمایشاست.

ادامه اینهمایشدر ˈاردبیلˈ نیز با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ری شهری و حجت الاسلام و المسلمین ˈسید حسن عاملیˈ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خرداد ماه امسال ترتیب خواهد یافت.

آیتاللهˈعلی اکبر فیضˈ معروف به ˈمشکینیˈ در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی در روستای ˈاَلنیˈ از توابع مشکین شهر (استان اردبیل) چشم به جهان گشود.

وی هنگامی که همراه با پدر در نجف مقیم بود به مکتب خانه رفت و سپس به وطن بازگشت و مقداری از مقدمات علوم دینی را نزد پدر فرا گرفت .

با رحلت پدر و به سفارش وی برای تحصیل علوم دینی به اردبیل سفر کرد و مقداری از صرف و نحو را در آنجا فرا گرفت، سپس به قم رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت .

وی در دروس خارج فقه و اصولآیتاللهالعظمی بروجردی (ره ) وآیتاللهالعظمی محقق داماد (ره ) شرکت می کرد.

در نجف نیز به محضر عالمان و استادان آن دیار شرفیاب می شد و در درس خارج امام خمینی (ره ) شرکت جدی داشت .

آیتاللهمشکینی، کتاب های فراوانی در زمینه های گوناگون علوم اسلامی تألیف و منتشر کرد از جمله می توان به اصطلاح الاصول، مصطلحات الفقه ، ازدواج در اسلام ، مفتاح الجنان (کتاب دعا تکمیل مصباح المنیر) و قصار الجمل (احادیث کوتاه تحت عناوین لغوی دو جلد) اشاره کرد.

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران ،آیتاللهمشکینیدر مسوولیت های گوناگونی به ایفای نقش پرداخت از جمله آنها می توان به عضویت در خبرگان تدوین قانون اساسی ، ریاست مجلس خبرگان رهبری در سه دوره ، امامت جمعه قم با حکم امام خمینی (ره)، عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و ریاست شورای بازنگری قانون اساسی اشاره کرد.

وی در هشتم مرداد ۱۳۸۶ دارفانی را وداع کرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :