تاريخ : یکشنبه 1393/3/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 30171
مدرک حوزه و دانشگاه هدف نیست

مدرک حوزه و دانشگاه هدف نیست

یکی از نخبگان دانشگاه قرآن و حدیث گفت: مدرک حوزه و دانشگاه هدف نیست بلکه هدف بیشتر تبلیغ دین اسلام و تشیع است.

به گزارش پایگاه  حدیث نت، رضا نژاد تبریزی در سال ۱۳۷۸ در قم متولد شد، وی فرزند دوم خانواده محسوب می شود و اکنون با وجود ۱۵ سال سن در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه قرآن و حدیث در حال تحصیل است.

به همین دلیل با این دانشجوی نخبه وارد گفت وگو شدیم.

دوره تحصیل شما از چه زمانی شروع شد و نخستین مدرسه ای که رفتید کجا بود؟

کلاس اول و دوم دبستان را در اصفهان و سوم دبستان را به صورت جهشی در تابستان گذراندم و چهارم و پنجم دبستان را مدرسه رفتم و دوم راهنمایی را به مدت ۱۰ روز و سوم راهنمایی را در مدت یک ماه به حالت جهشی و متفرقه گذراندم.

در حالت متفرقه وقت به صورت آزاد است، سپس در آزمون شرکت می کنند و مدرک تحصیلی دریافت می کنند.

کنکور در چه مقطعی شرکت کردید؟

در سال دوم راهنمایی کنکور کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث شرکت کردم ولی برای ما مدرک کارشناسی محسوب می شد.

پس از قبولی در آزمون، مدرک کارشناسی را دریافت کردم و  سال بعد نیز در آزمون شرکت کردم و اکنون در سن ۱۴ سالگی در رشته علوم قرآن و حدیث مقطع کارشناسی ارشد در حال تحصیل هستم.

مصاحبه و آزمون به چه صورت بود؟

زمانی که در آزمون کارشناسی ارشد شرکت کردم، چند دانشگاه را انتخاب کردم که نخستین دانشگاه این مکان، دومین دانشگاه، دانشگاه قم و سومین دانشگاه پردیس قم دانشگاه تهران بود.

از این لحاظ که می خواستنم تنها در قم باشم و نمی توانستم به تهران بروم این دانشگاه را انتخاب کردم، برای همین نخستین دانشگاهی که انتخاب کردم، دارالحدیث بود و سپس مصاحبه ای با حضور دکتر حجت و یکی از استادان دیگر برگزار شد که موفق به قبولی شدم.

مصاحبه راحت نبود ۶۰ درصد سوالات از ادبیات عرب و دیگر سوالات از حدیث، علوم قرآنی و تفسیر مجمع البیان بود که به لطف خدا قبول شدیم.

دوره چهار ساله کارشناسی را به چه صورت سپری کردید؟

من در طول ۱۵ روز در موسسه قرآن و نهج البلاغه دوره آمادگی ویژه حافظان قرآن را شرکت کردم و چند روز نیز خودم تلاش کردم، لیسانس را دریافت کردم، ولی برای فوق لیسانس حدود دو تا سه ماه در این کلاس ها شرکت کردم که کلاس های موثری بود.

چه طور حافظ کل قرآن کریم شدید؟

به لطف خدا با کمک پدر و مادرم از سن چهار سالگی در محضر آقای طباطبایی شروع به حفظ قرآن کردم که تا سن هفت سالگی سه روش اشاره، روخوانی و روانخوانی را یاد گرفتم.

از سن هفت سالگی شروع به حفظ روزانه دو تا سه خط از قرآن کردم، پس از پایان سوم دبستان بنده یک سال ترک تحصیل کردم و ۱۵ جزء از قرآن را حفظ کردم، در تابستان همان سال نیز پنج جزء قرآن و در تابستان سال بعد ۱۰ جزء قرآن را حفظ کردم که تقریبا دو سال طول کشید و اکنون به تثبیت می پردازم.

هدف شما از ادامه تحصیل چیست؟

مدرک حوزه و دانشگاه هدف نیست، بلکه هدف بیشتر تبلیغ دین اسلام و تشیع است.

به نظر شما بیشتر کاستی ها در کدام بخش است تا در آن محدوده به فعالیت بپردازید؟

بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب حوزه و دانشگاه بهتر است تلفیق شود، در دانشگاه استادان تحقیقات خوبی می دهند و استادان خوبی دارد و حوزه نیز ۱۰ سال بهترین دروس دینی در آن ارائه می شود و کسی که این دو را با هم جمع کند، می تواند به حد قابل قبول برسد.

در زمینه دینی کدام بخش مغفول مانده که دوست دارید وارد شوید؟

به بخش حدیث کمتر اهمیت می دهیم و حتی در حوزه علوم قرآن نیز اینچنین است و در آزمون کارشناسی و کارشناسی ارشد کتابی را می خوانیم که نظرات اهل سنت در آن استفاده شده بود، ولی باید حالت جدیدی ایجاد شود تا خدمتی به تشیع صورت گیرد.

دلیل اصلی موفقیت های شما چیست؟

اگر موفقیتی کسب شده باشد، لطف خدا، ائمه معصومان(ع) و زحمات پدر و مادرم است که از سن چهار سالگی تاکنون در درس خواندن و حفظ قرآن کمکم کردند.

نظرتان در باره دانشگاه قرآن و حدیث چه طور است؟

استادان خوبی در این دانشگاه مشغول فعالیت هستند و از استادان راضی هستم.

آیا درس ها قابل فهم است؟

بنده سعی می کنم اگر مسئله ای متوجه نشدم به کتاب های مربوطه مراجعه کنم تا متوجه شوم، بیشتر کلاس ها درباره علوم عربی است که بحمدالله مسلط هستم.

چه معدلی در کارشناسی و کارشناسی ارشد کسب کردید؟

کارشناسی معدل و رتبه بندی نداشتیم ولی در مقطع کارشناسی ارشد رتبه دوم را به دست آوردم.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :