تاريخ : شنبه 1393/3/10 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 30208
همایش پژوهش‌های قرآنی با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد

همایش پژوهش‌های قرآنی با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد

هشتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی با معرفی نفرات برتر، ظهر امروز، ۱۰ خردادماه به کار خود پایان داد.

به گزارشخبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مراسم اختتامیه هشتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی امروز، شنبه، ۱۰ خردادماه با حضور حجت‌الاسلام علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، آیت‌الله احمد عابدی، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، جمعی از مسئولان و مدیران این دانشگاه و آیت‌الله خزعلی، مفسر و حافظ قرآن کریم به عنوان مهمان ویژه برگزار شد.

تلاوت آغازین این همایش را شیخ طه محمد نعمانی از کشور مصر برعهده داشت و در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد اکبری، دبیر هشتمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی ضمن ارائه گزارشی از نحوه انتخاب آثار، اظهار کرد: ما از ۸۰۰ پژوهشگر، ۷۰۰ مقاله را در قالب پایان‌نامه، کتاب و طرح پژوهشی دریافت کردیم.

وی ادامه داد:  این میزان مشارکت رشد ۴۰ درصدی را به همراه داشت و نسبت به مشارکت خارجی‌ها این میزان رشد ۴ برابری بود. از نظر سطح علمی جایگاه صاحبان آثار، ۲۷۳ نفر دارای مدرک دکتری و دانشجوی دکتری بودند و ۲۳۱ نفر دانشیار و ۹۱ استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاهی و حوزوی بودند.

حجت‌الاسلام اکبری عنوان کرد: از مجموع مقالات، ۳۶۶ مقاله طی مراحل چهارگانه کمیته ارزیابی شد. از میان این ۳۶۶ مقاله که حائز رتبه علمی ترویجی شده است، ۷۰ مقاله علمی پژوهشی شدند و در نهایت ۴۰ اثر برگزیده، طی دو مرحله انتخاب شد. از ۳۵ نفر امروز و ۵ نفر اول برگزیده اول در روز اختتامیه مسابقات بین‌المللی قرآن تجلیل می‌شود.

وی تصریح کرد: نفر اول این همایش از ایران و دو نفر ا زمجموع پنج نفر از کشور عراق و یمن هستند. میزان مشارکت مراکز دانشگاهی ۱۹۰ مرکز دانشگاهی و حوزوی بود و همچنین مراکز و دانشگاه‌هایی که شرکت مستمر داشتند، ۴۰ عدد بودند. ما اعتبار رتبه علمی پژوهشی برای مقالات را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قبل از اعلام فراخوان همایش اخذ کردیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه سخنران دوم این مراسم بود که تصریح کرد: سفارش قرآن به تدبر در آیات قرآن منحصر در مسائل عبادی و فردی نیست. بلکه لازم است که همه افراد در قرآن تدبر کند و از مهم‌ترین آنها تفکر د راصول اعتقادی، مبدا آفرینش، توحید، زندگی ابدی انسان و رابطه بین مبدا و معاد است.

وی افزود: از فرمایشات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مشخص می‌شود که بخش عمده آیات قرآن مربوط به مسائل سیاسی و اجتماعی زندگی انسان‌هاست. مقام معظم رهبری می‌فرمایند که شعار دنیای اسلام باید بازگشت و عمل به قرآن باشد و در این زمینه حضرت امام خمینی(ره) رمز موفقیت مسلمانان عمل به قرآن بیان می‌دارند.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: مشکل اصلی جهان اسلام که با داشتن این ظرفیت عظیم ثروت، جمعیت و منطقه جغرافیایی همچنان تحت سیطره استکبار است، این است که به آیات سیاسی و اجتماعی قرآن کریم در خصوص مبارزه با طاغوت و استکبار توجه نمی‌شود و فقط به جنبه عبادی و زندگی فردی در آیات قرآن توجه شده است.

آیت‌الله احمد عابدی، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم سخنران بعدی این مراسم بود که با اشاره به نقش مشوق آیات قرآن کریم در تحولات علمی مسلمانان اظهار کرد: یکی از علومی که به واسطه نزول قرآن کریم در بین مسلمانان پیشرفت کرده است، علم نجوم است.

وی ادامه داد: در قرآن کریم بیش از ۳۰۰ بار از آسمان و نجوم ذکر به میان آمد و تشویق قرآن کریم به این علم باعث شد که مسلمانان پیشرفت قابل توجهی در علم نجوم داشته باشند به گونه‌ای که توانستند ۳۰ آلت رصدی اختراع کنند و تا قرن هفتم از طریق مسلمانان اروپا اسطرلاب و علم نجوم مسلمانان به اروپا منتقل شد.

آیت‌الله خزعلی، مفسر و حافظ قرآن کریم سخنران پایانی همایش بود که ضمن تفسیر برخی از آیات قرآن خاطرنشان کرد: آنچه که در زمینه حفظ قرآن و درک تفسیر آن مهم است، این است که ما قرآن را بر اساس ترتیب نزول سوره‌ها بررسی کنیم. اگر با این شیوه آیات قرآن را مورد دقت قرار دهیم، نکات بسیار لطیفی برای ما مشخص می‌شود.

وی اضافه کرد: آیه «یا ایها الذین امنوا» ۸۹ بار در قرآن و تمامی آنها در مدینه نازل شده است. این یعنی که تاوقتی مسلمانان نتوانستند حکومت و تشکیلات منسجم ایجاد کنند، خطاب این آیه شریفه نشدند. در مکه برخی از مردم ایمان آورده بودند ولی چون تحت حکومت اسلامی نبودند و نمی توانستند به صورت منسجم از اسلام دفاع کنند، شامل این آیه نشدند.

در ادامه مراسم از ۳۵ نفر از برگزیدگان که رتبه های پنجم تا چهلم را به دست آوردند با اهدای جوایز به میزان ۱۵ میلیون ریال تا ۵ میلیون ریال تجلیل به عمل آمد و از بهاءالدین خرمشاهی به عنوان پیشکسوت قرآن پژوهی قدردانی شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :