۶۶۳۶.عنه عليه السلام :إذا رَأيتَ اللّهَ سُبحانَهُ يُؤنِسُكَ بِذِكرِهِ فقد أحَبَّكَ ، إذا رَأيتَ اللّهَ يُؤنِسُكَ بِخَلقِهِ و يوحِشُكَ مِن ذِكرِهِ فقد أبغَضَكَ . ۱
۶۶۳۷.عنه عليه السلام :كُن للّهِِ مُطيعاً ، و بِذِكرِهِ آنِساً ، و تَمَثَّلْ في حالِ تَوَلِّيكَ عَنهُ إقبالَهُ علَيكَ . ۲
(انظر) الاُنس : باب 314 .
8 ـ الذِّكرُ مَطرَدَةُ الشيطانِ
۶۶۳۸.رسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله :إنَّ الشيطانَ واضِعٌ ۳ خَطمَهُ عَلى قَلبِ ابنِ آدَمَ ، فإذا ذَكَرَ اللّهَ سُبحانَهُ خَنَسَ ، و إذا نَسِيَ التَقَمَ قَلبَهُ ، فذلكَ الوَسواسُ الخَنَّاسُ . ۴
۶۶۳۹.الإمامُ عليٌّ عليه السلام :ذِكرُ اللّهِ مَطرَدَةُ الشيطانِ . ۵
۶۶۴۰.عنه عليه السلام :ذِكرُ اللّهِ رَأسُ مالِ كلِّ مُؤمِنٍ ، و رِبحُهُ السلامَةُ مِنَ الشيطانِ . ۶
۶۶۴۱.عنه عليه السلام :ذِكرُ اللّهِ دِعامَةُ الإيمانِ و عِصمَةٌ مِنَ الشيطانِ . ۷
۶۶۴۲.عنه عليه السلام :و أشهَدُ أن لا إلَهَ إلاّ اللّهُ وحدَهُ لا شَريكَ لَهُ ، شهادَةً مُمْتَحَناً إخلاصُها ......... فإنّها عَزيمَةُ الإيمانِ ، و فاتِحَةُ الإحسانِ ، و مَرْضاةُ الرّحمنِ ، و مَدحَرَةُ (مَهلَكَةُ) الشيطانِ . ۸
۶۶۳۶.امام على عليه السلام :هر گاه ديدى كه خداوند سبحان تو را انيس ياد خود كرده است ، بي گمان دوستت دارد و هرگاه ديدى كه تو را با خلقش انيس كرده و از ياد خويش جدايت ساخته است، بي گمان تو را ناخوش مى دارد .
۶۶۳۷.امام على عليه السلام :فرمانبردار خدا باش و همدم ياد او و در وقت روى گرداندن از او ، روى آوردن او را به خود، تصوّر كن .
8 ـ ياد خدا، طرد كننده شيطان است
۶۶۳۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :همانا شيطان پوزه خود را بر روى دل آدميزاد نهاده است ، هرگاه او خدا را ياد كند، شيطان پوزه اش را كنار مى كشد و هرگاه خدا را از ياد ببرد، شيطان در آن ، نجوا (وسوسه) مى كند . اين است وسواس خنّاس .
۶۶۳۹.امام على عليه السلام :ياد خدا ، باعث راندن شيطان است .
۶۶۴۰.امام على عليه السلام :ياد خدا، سرمايه هر مؤمنى است و سود آن، سالم ماندن از گزند شيطان .
۶۶۴۱.امام على عليه السلام :ياد خدا، ستون ايمان است و حفظ كننده از شيطان.
۶۶۴۲.امام على عليه السلام :گواهى مى دهم كه خدايى جز اللّه نيست ، يگانه است و بى انباز ؛ گواهى اى كه خلوص آن آزموده شده است . . . اين گواهى، رشته اصلى ايمان است و سر آغاز احسان و مايه خشنودى [خداى] رحمان و دور كننده شيطان .
1.غرر الحكم : ۴۰۴۰ ـ ۴۰۴۱ .
2.نهج البلاغة : الخطبة ۲۲۳ .
3.في المصدر : «واضح»، و الصحيح ما أثبتناه كما في تفسير نور الثقلين .
4.مجمع البيان : ۱/۸۶۹ ، تفسير نور الثقلين : ۵/ ۷۲۵/ ۵ .
5.غرر الحكم : ۵۱۶۲ .
6.غرر الحكم : ۵۱۷۱ .
7.غرر الحكم : ۵۱۷۲ .
8.نهج البلاغة : الخطبة ۲ .