457
علم و حكمت جلد دوّم

۱۲۵۰.امام باقر عليه السلام :زكات دانش آموختن آن به بندگان خداست .

۱۲۵۱.امام صادق عليه السلام :براى هرچيز زكات و زكات دانش آموختن آن به اهلش است .

۱۲۵۲.امام صادق عليه السلام :در تفسير سخن خداوند متعال : «و از آنچه روزيشان كرديم انفاق مى كنند» ، فرمود : معنايش اين است كه از آنچه به آنان آموختيم ، به ديگران مى آموزند و آن را نشر مى دهند .

ر . ك : ص 445 «وجوب آموزش بر دانشمند» / ص 447 «حرمت پنهان داشتن دانش» /
ص 457 «برترين صدقه» / ص 573 «ردّ بدعت» .

ب : برترين صدقه

۱۲۵۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :برترين صدقه آن است كه فرد مسلمان دانشى را فراگيرد ، سپس آن را به برادر مسلمانش بياموزد .

۱۲۵۴.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مردم صدقه اى همچون نشر دانش نداده اند .

۱۲۵۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :از جمله صدقه آن است كه انسان دانش فراگيرد و آن را به مردم بياموزد .

۱۲۵۶.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :مازاد دانشت را كه به برادر بى بهره از دانشت مى رسانى ، صدقه تو بر او به شمار مى آيد .

۱۲۵۷.امام على عليه السلامـ در حكمتهاى منسوب به ايشانـ : اين گونه نيست كه هر چشم دارى ببيند و هر گوش دارى بشنود ، پس با دانشها به خردمندان گرفتار و مغزهاى سرگردان ، صدقه دهيد كه بهترين صدقه شماست . سپس حضرت اين آيه را خواند : «بى گمان كسانى كه آنچه ما از روشنگريها و رهنمودها فرو فرستاديم ، پس از آنكه آن را در كتاب براى مردم بيان كرديم ، پنهان مى دارند ، خداوند و همه لعنت گران آنان را لعنت مى كنند .»


علم و حكمت جلد دوّم
456

۱۲۵۰.ـ الإمام الباقر عليه السلام :زَكاةُ العِلمِ أن تُعَلِّمَهُ عِبادَ اللّهِ ۱ .

۱۲۵۱.الإمام الصادق عليه السلام :إنَّ لِكُلِّ شَيءٍ زَكاةً وزَكاةُ العِلمِ أن يُعَلِّمَهُ أهلَهُ ۲ .

۱۲۵۲.عنه عليه السلامـ في قَولِهِ تَعالى :«و مِمّا رَزَقناهُم يُنفِقونَ۳»ـ : إنَّ مَعناهُ ومِمّا عَلَّمناهُم يَبُثّونَ ۴ .

ب : أفضَلُ الصَّدَقَةِ

۱۲۵۳.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :أفضَلُ الصَّدَقَةِ أن يَتَعَلَّمَ المَرءُ المُسلِمُ عِلمًا ثُمَّ يُعَلِّمَهُ أخاهُ المُسلِم ۵ .

۱۲۵۴.عنه صلى الله عليه و آله :ما تَصَدَّقَ النّاسُ بِصَدَقَةٍ مِثلِ عِلمٍ يُنشَرُ ۶ .

۱۲۵۵.عنه صلى الله عليه و آله :مِنَ الصَّدَقَةِ أن يَتَعَلَّمَ الرَّجُلُ العِلمَ ويُعَلِّمَهُ النّاسَ ۷ .

۱۲۵۶.عنه صلى الله عليه و آله :فَضلُ عِلمِكَ تَعودُ بِهِ عَلى أخيكَ الَّذي لا عِلمَ عِندَهُ صَدَقَةٌ مِنكَ عَلَيهِ ۸ .

۱۲۵۷.الإمام عليّ عليه السلامـ فيما نُسِبَ إلَيهِـ : لَيسَ كُلُّ ذي عَينٍ يُبصِرُ ، ولا كُلُّ ذي اُذُنٍ يَسمَعُ ، فَتَصَدَّقوا عَلى اُولِي العُقولِ الزَّمِنَةِ ، والأَلباب ۹ الحائِرَةِ بِالعُلومِ الَّتي هِيَ أفضَلُ صَدَقاتِكُم ، ثُمَّ تَلا : «إنَّ الَّذينَ يَكتُمونَ ما أنزَلنا مِنَ البَيِّناتِ و الهُدى مِن بَعدِ ما بَيَّنّاهُ لِلنّاسِ فِي الكِتابِ اُولئِكَ يَلعَنُهُمُ اللّهُ و يَلعَنُهُمُ اللاّعِنونَ۱۰»۱۱ .

1.الكافي : ۱ / ۴۱ / ۳ ، منية المريد : ۱۸۵ كلاهما عن جابر الجعفي .

2.تحف العقول : ۳۶۴ ، عدّة الداعي : ۶۳ .

3.البقرة : ۳ .

4.مجمع البيان : ۱ / ۱۲۲ عن محمّد بن مسلم .

5.سنن ابن ماجة : ۱ / ۸۹ / ۲۴۳ ، الفردوس : ۱ / ۳۵۴ / ۱۴۲۱ كلاهما عن أبي هريرة ؛ منية المريد : ۱۰۵ وفيهما «أن يعلم المرء علما» .

6.المعجم الكبير: ۷/۲۳۱/۶۹۶۴ عن سمره بن جندب، جامع بيان العلم: ۱/۱۲۴ عن الحسن نحوه .

7.عدّة الداعي : ۶۳ ؛ جامع بيان العلم : ۱ / ۱۲۳ عن الحسن نحوه .

8.البيان والتبيين : ۲ / ۵۷ عن أنس .

9.رجل زَمِنٌ : أي مبتلى (لسان العرب : ۱۳ / ۱۹۹) .

10.البقرة : ۱۵۹ .

11.شرح نهج البلاغة : ۲۰ / ۲۶۷ / ۱۰۴ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد دوّم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
تعداد بازدید : 7794
صفحه از 721
پرینت  ارسال به