557
علم و حكمت جلد دوّم

۱۵۸۶.لقمان حكيم به پسرش :پسركم! آنچه را نمى دانى مياموز ، تا آن گاه كه به آنچه مى دانى عمل كنى .

۱۵۸۷.ابوعبدالرحمان:يكى از اصحاب پيامبر صلى الله عليه و آله كه به ما قرائت قرآن مى آموخت برايمان گفت كه آنان قرائت ده آيه را از پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهفرا مى گرفتند و تا آنچه را در اين ده آيه از علم و عمل بود نمى دانستند ، قرائت ده آيه ديگر را آغاز نمى كردند .

ر . ك : ص 67 «شرط عمل»/ص 85 «عمل» / ص 203 «عمل» / ص 591 «عمل نكردن» / ص 663 «دانشمندان بد» . منية المريد : ص 146 .

2 / 2

مكارم اخلا ق

۱۵۸۸.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دانش را فرا گيريد و آرامش و وقار را براى آن بياموزيد و در برابر آنكه از او مى آموزيد ، فروتنى كنيد .

۱۵۸۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :هر كس دانشش را افزود ولى زهدش را نيفزود ، جز دورى از خدا نيفزوده است .

۱۵۹۰.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :ورع زيباست ولى در دانشمندان زيباتر است .

۱۵۹۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :زيور دانش احسان است .

۱۵۹۲.امام على عليه السلام :اساس دانش نرمش و اساس نادانى درشتى است .

۱۵۹۳.امام على عليه السلام :اساس دانش ، قدرت تشخيص اخلاقى و نماياندن پسنديده آن و ريشه كن كردن ناپسند آن است .

ر . ك : ص 557 «بردبارى» / ص 563 «سكوت» ، «فروتنى» .


علم و حكمت جلد دوّم
556

۱۵۸۶.لقمانُ الحكيم عليه السلامـ لاِبنِهِـ : يا بُنَيَّ لا تَتَعَلَّم ما لا تَعلَمُ حَتّى تَعمَلَ بِما تَعلَم ۱ .

۱۵۸۷.أبو عَبدِالرَّحمن :حَدَّثَنا مَن كانَ يُقرِئُنا مِن أصحابِ النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله ، أنَّهُم كانوا يَقتَرِئونَ مِن رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَشرَ آياتٍ ، فَلا يَأخُذونَ فِي العَشرِ الاُخرى حَتّى يَعلَموا ما في هذِهِ مِن العِلمِ والعَمَلِ ۲ .

2 / 2

مَكارِمُ الأَخلاقِ

۱۵۸۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :تَعَلَّمُوا العِلمَ وتَعَلَّموا لِلعِلمِ السَّكينَةَ والوَقارَ ، وتَواضَعوا لِمَن تَعَلَّمونَ مِنهُ ۳ .

۱۵۸۹.عنه صلى الله عليه و آله :مَنِ ازدادَ عِلمًا ثُمَّ لَم يَزدَد زُهدًا لَم يَزدَد مِنَ اللّهِ إلاّ بُعدًا ۴ .

۱۵۹۰.عنه صلى الله عليه و آله :الوَرَعُ حَسَنٌ ، ولكِن فِي العُلَماءِ أحسَنُ ۵ .

۱۵۹۱.عنه صلى الله عليه و آله :زينَةُ العِلمِ الإِحسانُ ۶ .

۱۵۹۲.الإمام عليّ عليه السلام :رَأسُ العِلمِ الرِّفقُ ، رَأسُ الجَهلِ الخُرقُ ۷۸ .

۱۵۹۳.عنه عليه السلام :رَأسُ العِلمِ التَّمييزُ بَينَ الأَخلاقِ ، وإظهارُ مَحمودِها ، وقَمعُ مَذمومِها .
۹

1.الدرّ المنثور : ۶ / ۵۱۹ عن أحمد عن محمّد بن واسع .

2.مسند ابن حنبل : ۹ / ۱۲۶ / ۲۳۵۴۱ ؛ منية المريد : ۳۶۸ ، وراجع تفسير القرطبي : ۱ / ۳۹ ، تفسير ابن كثير : ۱ / ۱۳ .

3.المعجم الأوسط : ۶ / ۲۰۰ / ۶۱۴۸ عن أبي هريرة ، جامع بيان العلم : ۱ / ۱۲۵ عن أبي سعيد الخدري وزاد فيه «وَلا تَكُونوا جَبابِرَةَ العُلَماءِ» ، حلية الأولياء : ۶ / ۳۴۲ ، الفردوس : ۲ / ۴۱ / ۲۲۳۸ كلاهما عن عمر بن الخطّاب صدره إلى «الوقار» وليس فيهما «السكينة» ؛ تنبيه الخواطر : ۱ / ۸۲ وفيه «والحلم ولا تكونوا من جبابرة العلماء فلا يقوم علمكم بجهلكم» بدل «وتواضعوا لمن تعلمون منه» .

4.تاريخ اليعقوبي : ۲ / ۱۰۲ ، كنزالفوائد : ۲ / ۱۰۸ نحوه ؛ الفردوس : ۳ / ۶۰۲ / ۵۸۸۷ عن الإمام عليّ عليه السلامعنه صلى الله عليه و آله .

5.الفردوس : ۳ / ۹۲ / ۴۲۵۸ عن الإمام عليّ عليه السلام.

6.الفقيه: ۴ / ۴۰۲ / ۵۸۶۸ عن أبي الصباح الكناني عن الإمام الصادق عليه السلام، جامع الأحاديث للقمّي: ۸۴ .

7.الخُرق بالضمّ : الجهل والحُمق (النهاية : ۲ / ۲۶) .

8.غرر الحكم : ۵۲۲۴ و ۵۲۲۵ ، وفي طبعة النجف : ۱۸۲ «الحزق» بدل «الخُرق» .

9.غرر الحكم : ۵۲۶۷ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد دوّم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
تعداد بازدید : 7778
صفحه از 721
پرینت  ارسال به