635
علم و حكمت جلد دوّم

فصل چهارم

اصناف دانشمندان

۱۸۵۱.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دانشمندان اين امّت دو گونه اند : مردى كه خدا به او دانش داده و وى آن را به مردم مى بخشد و بر آن چيزى نمى گيرد و مزدى نمى طلبد . براى چنين دانشمندى ، ماهيان دريا و جنبندگان خشكى و پرندگان در فضاى آسمان ، آمرزش مى طلبند و مانند سرورى بزرگ بر خداوند وارد مى شود ، تا آنجا كه با فرستادگان الهى همراه مى گردد و گونه ديگر ، كسى است كه خداوند به او دانش داده ، ولى آن را به بندگان خدا نمى بخشد و بر آن چيزى مى گيرد و مزد مى طلبد . اين شخص در روز قيامت لگامى از آتش بر دهانش زده مى شود و منادى ندا مى دهد : اين كسى است كه خداوند بدو دانشى بخشيد ، ولى از دادن آن به بندگان خدا بخل ورزيد و بر آن چيزى گرفت و مزد طلبيد و اين گونه مى ماند تا از حساب فارغ گردد .

۱۸۵۲.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دانشمندان دو گونه اند : مردى دانا كه به دانش خود عمل مى كند و اين نجات يافته است و دانشمندى كه دانش خود را وانهاده و اين هلاك شده است و دوزخيان از بوى دانشمند واگذارنده دانش خود اذيت مى شوند .

۱۸۵۳.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :دانشمندان سه گونه اند : مردى كه مردم از او بهره مى برند و او نيز از دانش خود بهره مى برد و مردى كه مردم از دانش او بهره مى گيرند، ولى او خود را تباه مى كند و مردى كه خود از دانشش بهره مى برد ، ولى جز او كسى از دانشش بهره مند نمى شود .


علم و حكمت جلد دوّم
634

الفصل الرّابع

أصنافُ العُلَماء

۱۸۵۱.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :عُلَماءُ هذِهِ الاُمَّةِ رَجُلانِ : رَجُلٌ آتاهُ اللّهُ عِلمًا فَبَذَلَهُ لِلنّاسِ ولَم يَأخُذ عَلَيهِ طُمعًا ولَم يَشتَرِ بِهِ ثَمَنًا ، فَذلِكَ تَستَغفِرُ لَهُ حيتانُ البَحرِ ودَوابُّ البَرِّ والطَّيرُ في جَوِّ السَّماءِ ، ويَقدِمُ عَلَى اللّهِ سَيِّدًا شَريفًا حَتّى يُرافِقَ المُرسَلينَ . ورَجُلٌ آتاهُ اللّهُ عِلمًا فَبَخِلَ بِهِ عَن عِبادِ اللّهِ وأخَذَ عَلَيهِ طُمعًا ، واشتَرى بِهِ ثَمَنًا ، فَذاكَ يُلجَمُ يَومَ القِيامَةِ بِلِجامٍ مِن نارٍ ، ويُنادي مُنادٍ : هذَا الَّذي آتاهُ اللّهُ عِلمًا فَبَخِلَ بِهِ عَن عِبادِ اللّهِ ، وأخَذَ عَلَيهِ طُمعًا واشتَرى بِهِ ثَمَنًا ، وكَذلِكَ حَتّى يَفرُغَ مِنَ الحِسابِ ۱ .

۱۸۵۲.عنه صلى الله عليه و آله :العُلَماءُ رَجُلانِ : رَجُلٌ عالِمٌ آخِذٌ بِعِلمِهِ فَهذا ناجٍ ، وعالِمٌ تارِكٌ لِعِلمِهِ فَهذا هالِكٌ . وإنَّ أهلَ النّارِ لَيَتَأَذَّونَ مِن ريحِ العالِمِ التّارِكِ لِعِلمِهِ ۲ .

۱۸۵۳.عنه صلى الله عليه و آله :العُلَماءُ ثَلاثَةٌ : رَجُلٌ عاشَ بِهِ النّاسُ وعاشَ بِعِلمِهِ ، ورَجُلٌ عاشَ بِهِ النّاسُ وأهلَكَ نَفسَهُ ، ورَجُلٌ عاشَ بِعِلمِهِ ولَم يَعِش بِهِ أحَدٌ غَيرُهُ ۳ .

1.المعجم الأوسط : ۷ / ۱۷۱ / ۷۱۸۷ عن ابن عبّاس ؛ منية المريد : ۱۳۶ ، روضة الواعظين : ۱۵ نحوه ، وراجع جامع بيان العلم : ۱ / ۳۸ ، الفردوس : ۳ / ۷۴ / ۴۲۰۷ .

2.الكافي : ۱ / ۴۴ / ۱ ، الخصال : ۵۱ / ۶۳ ، منية المريد : ۱۴۶ ، عوالي اللآلي : ۴ / ۷۶ / ۶۲ وفيه «ورجلٌ تارك لعلمه» يدل «وعالمٌ تارك لعلمه» ؛ الفردوس : ۳ / ۷۶ / ۴۲۱۳ كلّها عن الإمام عليّ عليه السلام .

3.الفردوس : ۳ / ۷۶ / ۴۲۱۲ عن أنس .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد دوّم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
تعداد بازدید : 7816
صفحه از 721
پرینت  ارسال به