671
علم و حكمت جلد دوّم

۱۹۲۳.امام على عليه السلام :دانشمند عمل كننده به غير دانشش ، مانند نادان سرگردانى است كه از نادانيش بجات نيابد .

۱۹۲۴.امام على عليه السلام :دانشمند بى عمل مانند تيرانداز بى زه[كمان] است .

۱۹۲۵.عيسى عليه السلام :مثل دانشمندان بدكردار ، مانند تخته سنگى است بر دهانه نهر كه ، نه آب مى نوشد و نه آب را وا مى نهد تا به كشتزار برسد .

۱۹۲۶.لقمان حكيمـ در سفارش به پسرشـ : مثل حكمت بى طاعت ، مانند كالبد بى جان است يا مانند سرزمين بى آب، و كالبد بى جان و سرزمين بى آب و حكمت بى طاعت، ارزشى ندارند .

ر . ك : ص 527 «مَثَل دانشمندان» / ص 667 «ارجاعات» .

6 / 4

دانشمند بى كردار ، نادان است

۱۹۲۷.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :برخى از دانشها نادانى است .

۱۹۲۸.عمار بن ياسر :پيامبر خدا صلى الله عليه و آله مرا به سوى قبيله اى از قيس فرستاد تا احكام اسلام را به آنها بياموزم . با قومى روبرو شدم همچون شتران وحشى كه چشم دوخته بودند كه كجا گوسفندى يا شترى است . به سوى پيامبر خدا صلى الله عليه و آلهبازگشتم . حضرت فرمود : اى عمّار! چه كردى؟ . داستان قوم را حكايت كردم و درجه غفلت و نادانى آنها را بازگفتم . فرمود : اى عمّار! تو را به شگفت تر از آن خبر ندهم؟ قومى كه آنچه اينان نمى دانند مى دانند ، ولى چون آنان غافل و فراموشكارند .


علم و حكمت جلد دوّم
670

۱۹۲۳.الإمام عليّ عليه السلام :إنَّ العالِمَ العامِلَ بِغَيرِهِ كَالجاهِلِ الحائِرِ الَّذي لا يَستَفيقُ عَن جَهلِهِ ۱ .

۱۹۲۴.عنه عليه السلام :العالِمُ بِلا عَمَلٍ كَالرّامي بِلا وَتَرٍ ۲ .

۱۹۲۵.عيسى عليه السلام :مَثَلُ عُلَماءِ السَّوءِ مَثَلُ صَخرَةٍ وَقَعَت عَلى فَمِ النَّهرِ ، لا هِيَ تَشرَبُ الماءَ ولا هِيَ تَترُكُ الماءَ يَخلُصُ إلَى الزَّرعِ ۳ .

۱۹۲۶.لقمان الحكيم عليه السلامـ في وَصِيَّتِهِ لاِبنِهِـ : مَثَلُ الحِكمَةِ بِغَيرِ طاعَةٍ مَثَلُ الجَسَدِ بِلا نَفَسٍ، أو مَثَلُ الصَّعيدِ بِلا ماءٍ، ولا صَلاحَ لِلجَسَدِ بِلا نَفَسٍ ولا لِلصَّعيدِ بِغَيرِ ماءٍ ، ولا لِلحِكمَةِ بِغَيرِ طاعَةٍ ۴ .

6 / 4

العالِمُ بِلا عَمَلٍ جاهِلٌ

۱۹۲۷.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ مِنَ العِلمِ جَهلاً ۵ .

۱۹۲۸.عَمّارُ بنُ ياسِر :بَعَثَني رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إلى حَيٍّ مِن قَيسٍ اُعَلِّمُهُم شَرائِعَ الإِسلامِ ، فَإِذا قَومٌ كَأَنَّهُمُ الإِبِلُ الوَحشِيَّةُ ، طامِحَةً أبصارُهُم ، لَيسَ لَهُم هَمٌّ إلاّ شاةٌ أو بَعيرٌ ، فَانصَرَفتُ إلى رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، فَقالَ : يا عَمّارُ ، ما عَمِلتَ ؟ فَقَصَصتُ عَلَيهِ قِصَّةَ القَومِ ، وأخبَرتُهُ بِما بِهِم مِنَ السَّهوَةِ ۶ ، قالَ : يا عَمّارُ ألا اُخبِرُكَ بِأَعجَبَ مِنهُم ؟ قَومٌ عَلِموا ما جَهِلَ اُولئِكَ ثُمَّ سَهَوا كَسَهوِهِم ۷ .

1.الكافي : ۱ / ۴۵ / ۶ عن أحمد بن محمّد بن خالد عن أبيه رفعه ، نهج البلاغة : الخطبة ۱۱۰ .

2.دستور معالم الحكم : ۲۶ .

3.تنبيه الخواطر : ۱ / ۸۴ ؛ ربيع الأبرار : ۳ / ۲۷۴ .

4.كنزالفوائد: ۲ / ۶۷، أعلام الدين: ۹۳ نحوه.

5.سنن أبي داود : ۴ / ۳۰۳ / ۵۰۱۲ عن بريدة ؛ تحف العقول : ۵۷ ، نوادر الراوندي : ۲۶ ، الجعفريّات : ۲۳۰ عن الإمام الصادق عن أبيه عن آبائه عليهم السلامعنه صلى الله عليه و آله .

6.السَّهوة : الغفلة (المصباح المنير : ۲۹۳) .

7.مسند البزّار : ۴ / ۲۵۸ / ۱۴۳۱ .

  • نام منبع :
    علم و حكمت جلد دوّم
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
تعداد بازدید : 7436
صفحه از 721
پرینت  ارسال به