تاريخ : یکشنبه 1393/4/1 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 30483
وضعیت مطالعات علوم قرآنی در دانشگاه‌ها نه مقبول است و نه مطلوب

وضعیت مطالعات علوم قرآنی در دانشگاه‌ها نه مقبول است و نه مطلوب

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با توجه به ظرفیت‌های موجود، روند مطالعات علوم قرآنی در دانشگاه را نه مطلوب دانست و نه حتی مقبول.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) درباره ارزیابی از مقالات نگاشته شده در رشته علوم قرآن و حدیث اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران مطالعات علوم قرآنی گسترش کمّی و کیفی داشته است.
وی ادامه داد: اینکه این گسترش کیفی تا چه اندازه به تولید علم منجر شده و چقدر نیازها را برطرف کرده است و در مسیر نیازهای جامعه است، امری است که باید به دقت بررسی شود. به نظر من اولویت اول ما در این بحث این است که باید به سرعت اقدامات انجام گرفته در گذشته را بشناسیم.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: این شناخت از گذشته به ما کمک می‌کند که برای آینده نیز تجهیز شویم و وضع موجود خود را به خوبی ارزیابی کنیم. به پندار من که از نزدیک مطالعات علوم قرآنی در ایران را پیگیری می‌کنم و در محتوای آنها تامل می‌کنم و تا حدودی با مطالعات قرآنی خارج از کشور نیز آشنا هستم، می‌توانم بگویم مطالعات ما مطلوب نیست.
وی بیان کرد: این وضعیت نه تنها مطلوب نیست، بلکه با توجه به شرایط و امکانات و ظرفیت‌های موجود در کشور حتی مقبول هم نیست. خروجی این همه پژوهش و مطالعه و مقاله باید تولید علم باشد و وقتی که می‌بینیم سهم تولید علم این رشته بسیار پایین است، باید کارکرد آنها مورد سوال جدی قرار گیرد.
حجت‌الاسلام مهدوی‌راد خاطرنشان کرد: مطالعات علوم قرآنی بر خلاف مطالعات رایج علوم انسانی در سایر عرصه‌ها مانند کلام، فلسفه و ... صرفا یک مطالعه ذهنی نیست، بلکه باید به اندیشه، فکر، گفتار و عمل درست منجر شود. مجموعه این خروجی‌ها از نظر قرآن کریم حکمت نامیده می‌شود.
وی عنوان کرد: اساسا این سیر این گونه است که «هُوَ الَّذِی بَعَثَ فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِّنْهُمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَةَ وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَالٍ مُّبِینٍ: اوست آن کس که در میان بى‏سوادان فرستاده‌‏اى از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت بدیشان بیاموزد و(آنان) قطعا پیش از آن در گمراهى آشکارى بودند»(جمعه/۲).
این مولف کتب علوم قرآنی یادآور شد: جوامع جهان اسلام به شدت از تفرقه و کوبیدن یکدیگر رنج می‌برد و متاسفانه برخی کشورهای اسلامی به ستمگران و مستکبرین تکیه می‌کنند. مطالعات اسلامی باید به رفع این مشکلات در جامعه بیانجامد و با این تعریف کارکرد، ما در شرایط مطلوبی نیستیم.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :