تاريخ : چهارشنبه 1393/4/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 30507
الگوی تمدن‌سازی نوین قرآنی تدوین شده است

الگوی تمدن‌سازی نوین قرآنی تدوین شده است

دبیر کمیته علمی همایش پژوهش‌های قرآنی از تدوین مدل تمدن‌سازی نوین قرآنی از مجموع مقالات رسیده به این همایش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام سیدعبدالله اصفهانی، دبیر کمیته علمی همایش پژوهش‌های قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) ، درباره عملیاتی کردن مقالات و تحقیقات ارسال شده به همایش پژوهش‌های قرآنی اظهار کرد: ما کارهای علمی این همایش را تقریبا از یک سال قبل آغاز کردیم و عنوان همایش که بر بحث تمدن سازی اسلامی تاکید شده بود، از بیانات مقام معظم رهبری اتخاذ شد.

وی ادامه داد: بعد از ابن خلدون، کار عمیق و گسترده‌ای در بحث نگاه تمدن‌سازی بر پایه آموزه‌های اسلامی نداشتیم. ایران اسلامی ام‌القری جهان اسلام است و باید با تعامل با دستاوردهای تمدن بشری، مدل واقعی بینشی، گرایشی و کنشی نظام جمهوری اسلامی ایران را در تمدن سازی تولید کنیم.
نفر دوم همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی در سال گذشته، بیان کرد: محورها و سرفصل‌های همایش در یک جمع فرهیخته‌، مصوب شد و به تایید اندیشمندان و ضاحب‌نظران این عرصه رسید و آن را در سطح وسیعی در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور پخش و اعلام فراخوان کردیم.
۵ درصد مقالات علمی پژوهشی شدند
حجت‌الاسلام اصفهانی گفت: ۴۰ درصد افزایش مقالات را در یازدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی شاهد بودیم و بستر همایش در بخش حوزه، کتاب، مقاله و طرح پژوهشی بود. ۸۰۰ متفکر داخلی و خارجی در قالب ۷۰۰ اثر با ما تماس گرفتند و مجموعه کار این شد که ۴۰ اثر از این تعداد علمی پژوهشی شناخته شده است و بقیه در درجه علمی ترویجی سطح‌بندی شده است.
مدیرکل انتشارات دانشگاه علوم ومعارف قرآن کریم افزود: از مجموع این مقالات هزاران صفحه در باب تمدن اسلامی مطلب تولید شده است. مقام معظم رهبری بر این مسئله تاکید دارند که تحقیقات علمی ما باید خروجی عملی داشته باشد. به عبارت دیگر از اول باید مشخص شود که در تحقیقات به دنبال چه چیزی هستیم. این سئوال اساسی در هدایت این نظام اسلامی در حوزه‌های مختلف فکری و فرهنگی و سبک زندگی نقش دارد.
وی اظهار کرد: پیدا کردن یک سوال واقعی و پژوهش درباره آن و عملیاتی کردن خروجی‌های حاصل آن پژوهش و در نهایت وارد شدن به بازار زندگی مردم جامعه، دغدغه درستی است که ما نیز در پژوهش‌های قرآنی خود به دنبال آن هستیم که ابعاد یک مسئله در پژوهش مشخص و بدان پاسخ داده شود تا یک نادانسته را در نظام اسلامی از مجهول به معلوم تبدیل کنیم.
دبیر کمیته علمی همایش پژوهش‌های قرآنی  توضیح داد: نظام‌ها و سبک‌زندگی‌های دیگر فارغ از بحث شعار و تبلیغات، حقیقتا در حال رقابت با سبک زندگی اسلامی هستند. در سه حوزه بینش، گرایش و کنش، مهمترین قسمت مربوط به خروجی مقالات در حوزه کُنش است و به به فرموده مقام معظم رهبری این مسئله خود را در سبک زندگی نشان می‌دهد.
کشورهای دیگر؛ خواهان مقالات همایش
وی ادامه داد: حاصل مجموع پژوهش‌های قرآنی درباره تمدن اسلامی این می‌شود که اندیشه اسلامی اگر با بازخوانی روز بخواهد تمدن سازی نوینی داشته باشد دارای چه مدلی است. دانشگاه کار تولید فکر را برعهده دارد. من خبر دارم که چندین کشور از ما درخواست داشتند که مقالات همایش دوره قبل را که ۵۰۰ مقاله بود، برای ما ارسال کنید و برگزیده مقالات را به مراکز علمی مختلف ارائه کردیم.
حجت‌الاسلام اصفهانی خاطرنشان کرد: ما در پایان مقالات پیشنهاد کردیم که این مقاله برای کدام مراکز کاربرد دارد. ما نسبت به عمق معارف اسلامی، فقط در چند قدم اول هستیم. ما مسلمان بودیم ولی واقعا نظام اسلامی پیرو داده‌های عمیق داده‌های بینشی و گرایشی تاکنون نداشته‌ایم و باید با تلاش‌های علمی، نیازهای روز نظام رابه دست بیاوریم و نیاز به زمان دارد و کار یک روز و دو روز نیست و می‌توان گفت علی‌رغم طولانی بودن مسیر، این حرکت آغاز شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :