«لا تَكتُمُوا الشَّهادَةَ وَ مَنْ يَكتُمها فَإنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ وَ اللّه ُ بِما تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ» . ۱
الحديث :
۰.9876.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : مَن كَتَمَها [ أي و الشهادَةَ ]أطعَمَهُ اللّه ُ لَحمَهُ على رُؤوسِ الخَلائقِ ، و هُو قَولُ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ : «و لا تَكْتُمُوا الشَّهادَةَ وَ مَنْ يَكتُمها فَإنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ وَ اللّه ُ بِما تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ» . ۲
۰.9877.عنه صلى الله عليه و آله : مَن كَتَمَ شَهادَةً إذا دُعِيَ إلَيها كانَ كَمَن شَهِدَ بِالزُّورِ . ۳
۰.9878.الإمامُ الباقرُ عليه السلام : كافِرٌ قَلبُهُ . ۴
۰.9879.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : قَبلَ الشهادَةِ ، و قولِهِ : «و مَنْ يَكْتُمْها فإنَّهُ آثِمٌ قَلْبُهُ» قالَ: بعدَ الشهادَةِ . ۵
۰.9880.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : مَن كَتَمَ شهادَةً ، أو شَهِدَ بها لِيُهدِرَ بها دَمَ امرِئٍ مسلمٍ ، أو لِيُتْوِيَ بها مالَ امرئٍ مُسلمٍ ، أتى يَومَ القِيامَةِ و لِوَجهِهِ ظُلمَةٌ مَدَّ البَصَرِ ، و في وَجهِهِ كُدُوحٌ تَعرِفُهُ الخلائقُ بِاسمِهِ و نَسَبِهِ . ۶
«شهادت را كتمان نكنيد و هركه آن را كتمان كند دلش گنهكار است . و خدا به آنچه مى كنيد داناست» .
حديث :
۰.9876.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هركه شهادت را كتمان كند خداوند در برابر ديدگان مردم، گوشت او را به خوردَش دهد و اين است سخن خداوند عزّ و جلّ كه «و شهادت را كتمان نكنيد ، و هر كه آن را كتمان كند قلبش گناهكار است ، و خداوند به آنچه انجام مى دهيد داناست» .
۰.9877.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : كسى كه چون براى شهادت دادن فراخوانده شود، آن را كتمان كند ، همانند كسى است كه شهادت دروغ دهد .
۰.9878.امام باقر عليه السلام فرمود : [يعنى] دلش كافر است .
۰.9879.امام صادق عليه السلام فرمود : منظور پيش از شهادت است ۷ و درباره آيه «و هركه شهادت را كتمان كند دلش گنهكار است» فرمود : [منظور] بعد از شهادت است .
۰.9880.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : هركه شهادتى را كتمان كند، يا شهادتى دهد كه خون مسلمانى را پايمال كند، يا مال مسلمانى را از بين ببرد ، روز قيامت در حالى آورده شود كه چهره اش تاريك است و ظلمتِ آن، تا جايى كه چشم كار مى كند كشيده شده است و در صورتش خراشهايى است و مردمان او را به نام و نسب مى شناسند .
1.البقرة : ۲۸۳ .
2.بحار الأنوار : ۱۰۴/۳۱۰/۵ .
3.كنز العمّال : ۱۷۷۴۳ .
4.كتاب من لا يحضره الفقيه : ۳/ ۵۸/۳۳۰ .
5.وسائل الشيعة : ۱۸/۲۲۵/۱ .
6.بحار الأنوار : ۱۰۴/۳۱۱/۹ .
7.يعنى اگر كسى را دعوت كنند كه بيا شاهد باش ، ما مى خواهيم فلان معامله را انجام دهيم ، آن شخص نبايد خوددارى كند و از شاهد شدن سرباز زند- م .