تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 3144
روش آموزش الكترونیكی علوم حدیث، از نظر پژوهشی قوی تر است

روش آموزش الكترونیكی علوم حدیث، از نظر پژوهشی قوی تر است

News

سه شنبه 01/05/87

راوی: مدیر دانشکدۀ مجازی علوم حدیث با اشاره به تفاوت های دو روش آموزش حضوری و الكترونیكی، شیوۀ الكترونیكی را از نظر پژوهشی قوی تر دانست.حجت الاسلام و المسلمین سید حمید حسینی

به گزارش راوی: حجة الاسلام و المسلمین سید حمید حسینی، مدیر دانشکدۀ مجازی علوم حدیث در گفتگویی اختصاصی، همزمان با دور جدید پذیرش دانشجو در این دانشكده، به تشریح ویژگی های آموزشی آن پرداخت.
حسینی دربارۀ فلسفۀ تاسیس این دانشكده گفت: در بررسی‌هایی که انجام دادیم شیوۀ آموزش الکترونیکی، به عنوان یکی از جدیدترین و کارآمدترین شیوه‌های آموزشی شناسایی شد. ظرفیت‌هایی که در این شیوه وجود دارد، به خوبی می‌تواند پاسخگوی بخش عمده‌ای از نیازهای ما باشد.
حسینی در بارۀ مزایا و ویژگی های این روش آموزشی گفت : ویژگی‌های خاصی در این شیوه وجود دارد که در شیوه های دیگر نمی‌شود آن را پیدا کرد. این ویژگی‌ها، شرایط خیلی خوبی را فراهم آورده، مخصوصاً برای کسانی که به دلیل محدودیت‌های زمانی و مکانی و مسائل و مشکلاتی که دارند، امکان شرکت در دوره‌های رسمی و حضوری برایشان فراهم نیست. در واقع، مخاطبان اصلی دوره‌های آموزش الکترونیکی، کسانی هستند که علاقه مند به فراگیری یک رشتۀ علمی هستند، امّا شرایط حضور در زمان و مکان خاص را ندارند و این افراد، تعدادشان خیلی زیاد است.
وی با اشاره به محدودیت های روش آموزش حضوری، اعم از تعداد اساتید، فضا، بودجه، امکانات جانبی مثل خوابگاه، و امکانات رفاهی افزود : در شیوه‌های مرسوم حضوری، هیچ وقت نمی‌توانیم با این جمع محدود از اساتید نخبه‌ای که در این رشته در اختیار داریم، در شهرهای متعدد یا کشورهای مختلف، همزمان استفاده کنیم، امّا شیوۀ آموزش الکترونیکی این شرایط را فراهم می‌کند که هر کس در هر منطقه‌ای بتواند از بهترین اساتید استفاده کند. مدیر دانشكدۀ مجازی علوم حدیث، به نقش این دانشكده در تقویت بخش آموزش های حضوری علوم حدیث پرداخت و گفت: در شیوۀ مجازی، ناچار بودیم که متن‌های درسی را آماده و تولید کنیم، ولی در بخش حضوری به این کار نیاز نبود. استاد، در کلاس، مطالبی می‌گفت ولی به این که چه قدر با اصول آموزشی، انطباق دارد شاید خیلی دقّت نمی‌شد. در شیوه مجازی، ناچاریم به این موارد دقّت کنیم و اکنون حدود پانزده هزار صفحه متن آموزشی برای دروس مختلف مان تولید کرده ایم که عمدۀ آن در بخش حضوری هم در حال استفاده است. با توجه به این كه تمام دروس این دانشكده از طریق اینترنت ارائه می شود، سید حمید حسینی، راه حل های این دانشكده برای مشكل دسترسی به اینترنت دانشجویان را بر شمرد و گفت: در این مورد هم بی توجه نبودیم و به راه  حل بهتری رسیدیم و آن، ارائۀ دروس از طریق لوح فشرده است که الحمد لله این ایده محقّق شده است. اکنون بخش زیادی از دانشجویان ما که از خدمات اینترنت پرسرعت برخوردارند، به راحتی از سایت استفاده می‌کنند و گروهی که این امکان را ندارند، از لوح فشرده بهره می گیرند. انتخاب با خود دانشجوست، می‌تواند از طریق اینترنت یا از طریق لوح فشرده درس را ببیند. وی افزود : این دو روش، با هم، هیچ تفاوتی ندارند. در دانشکدۀ مجازی، حضور و غیاب وجود دارد. یعنی دانشجویان باید درس را ببینند و سیستم، این را ثبت و گزارش می‌کند. حضور و غیاب، در روند آموزششان تأثیرگذار است. این لوح‌های فشرده، به گونه‌ای طراحی شده که قابلیت گزارش‌گیری از حضور و غیاب را هم دارد. یعنی دانشجو، درس را با لوح فشرده، طبق جدول زمان‌بندی، مشاهده می کند که با کلاس همراه باشد و در فعالیت‌های جانبی‌اش مشارکت داشته باشد. بعد از مشاهده، فقط کافیست چند لحظه به اینترنت متّصل شود، تا نرم افزار، گزارش حضور و فعالیت‌ها را به سرور ارسال کند. بنا بر این، نیاز به اینترنت را با این شیوه، به حداقل رسانده ایم.
با توجه به آغاز دورۀ كارشناسی ارشد دانشكدۀ مجازی علوم حدیث، حسینی، دربارۀ امكانات و قابلیت های پژوهشی این مقطع دانشكده گفت: اولاً معتقدیم آموزش الکترونیکی به خاطر ابزارهایی که در اختیار دارد، تا حدود زیادی می‌تواند از جهت پژوهشی، قوی‌تر از شیوه‌های حضوری باشد. شاید از جنبۀ آموزشی، شیوۀ حضوری، قوی‌تر است امّا از نظر پژوهشی، معتقدم که اگر از ظرفیت‌های فنّاوری به خوبی استفاده شود، شیوۀ الکترونیکی قوّت بیشتری نسبت به حضوری دارد. دلیلش هم ابزارهای فراوانی است که برای پژوهش، در این فنّاوری وجود دارد: از نرم افزارهای تحقیقاتی تا پایگاه‌های اطّلاع رسانی که در زمینۀ پژوهش های مختلف وجود دارد.
وی افزود : ابزارهای کمک آموزشی که در روش الکترونیکی هست و بسیاری دیگر از ابزارهای ارتباطی، یادداشت برداری و مانند آن، شرایط بهتری را برای تحقیق فراهم می سازد که معمولاً در شیوه های حضوری کمتر مورد توجه قرار می گیرد. یکی از مهم ترین ابزارهای کمک آموزشی و پژوهشی، تالارهای گفتگو است که در تقویت و توانایی پژوهشی دانشجویان، بسیار مؤثر است.
وی درباره این تالار مجازی گفت: در سیستم حضوری، دانشجو وقتی پژوهشی را انجام می‌دهد، خودش و استاد می‌بیند. در حالی که در سیستم مجازی، پژوهش، در تالار، ارائه می‌شود و همه می‌بینند، مشارکت می‌کنند، نقد می‌کنند، بحث می‌کنند و استاد، می‌تواند نظارت جدّی‌تری داشته باشد. معمولاً پژوهش‌های دانشجویی، تاریخ مصرف خیلی کوتاهی دارد؛ نوشته می شود و استاد می‌خواند و بعد هم معلوم نیست کجا می‌رود! ولی پژوهش‌هایی که در این سیستم انجام می‌شود، ماندگار است و حتی در دوره‌های بعدی هم می‌توانند از آن استفاده کنند و بهره ببرند. مدیر دانشكدۀ مجازی علوم حدیث، با اشاره به این كه در مقطع کارشناسی ارشد، گرایش «نهج البلاغه»، 1340 نفر ثبت نام کردند و در حال گذراندن دورۀ دانش پذیری‌شان هستند، افزود: این دوره از اول اردی بهشت، شروع شده و تا آخر شهریور که روز آزمون دانش پذیری ‌شان است، ادامه دارد. حسینی در پایان گفت: در حال حاضر، دانشکدۀ مجازی علوم حدیث به عنوان یکی از پنج دانشگاه فعّال در عرصۀ آموزش الکترونیکی کشور، هستۀ اوّلیۀ تشکّل دانشگاه های مجازی ایران را ایجاد کرده و به انتخاب خود این دانشگاه‌ها، به عنوان دبیر این تشکّل انتخاب شده که نشان دهندۀ این است که یک دانشکدۀ کوچک مذهبی ـ که چندان با مسائل فنّی و مهندسی مرتبط نبوده ـ در کنار دانشگاه‌های بزرگ کشور که کار اصلی‌اشان، فنّی و مهندسی است و آنها مدعی این عرصه هستند، نه تنها توانسته خودش را مطرح کند، بلکه به اعتقاد خیلی‌ها توانسته قوی‌تر از آنها عمل کند. به نظرم این کار، جز با لطف خداوند و عنایت اهل بیت(ع) و تلاش شبانه‌روزی همکاران ما - که واقعاً در این چند سال خودشان را وقف این کار کردند ـ انجام نمی‌شد که جای شکر بسیار دارد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :