۰.5067.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : إنَّما اخْتَلَفْنا عَنهُ لا فيهِ ، و لكنَّكُم ما جَفّتْ أرْجُلُكُم مِن البَحرِ حتّى قُلْتُم لنَبيِّكُم : «اجْعَلْ لَنا إلها كَما لَهُمْ ءآلِهَةٌ قالَ إنَّكُمْ قَومٌ تَجْهَلُونَ»۱ . ۲
۰.5068.الإمامُ الباقرُ عليه السلام : و هُو اخْتِلافٌ في الدِّينِ و طَعْنُ بَعضِكُم على بَعضِ . «و يُذيقَ بَعْضَكُم بَأسَ بَعْضٍ» و هُو أنْ يَقْتُلَ بَعضُكُم بَعْضا ، و كُلُّ هذا في أهلِ القِبْلَةِ . ۳
1060
تَفسيرُ «اختِلافُ اُمَّتي رَحمَةٌ»
۰.5069.رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : اخْتِلافُ اُمّتي رَحمَةٌ . ۴
۰.5067.امام على عليه السلام فرمود : ما، در جانشينى او اختلاف كرديم نه درباره خود او. اما شما، هنوز پاهايتان از آب دريا نخشكيده بود كه به پيامبرتان گفتيد : «همچنان كه آنان را خدايان است براى ما نيز خدايى در نظر گير ، پس او گفت : شما مردمى نادانيد».
۰.5068.امام باقر عليه السلام فرمود : مقصود پراكندگى در دين و انگ زدن آنان به يكديگر است . «و خشم و كين گروهى را به گروه ديگر بچشاند» اين است كه يكديگر را مى كشند . و همه اينها درباره مسلمانان است .
1060
معناى «اختلاف امت من رحمت است»
۰.5069.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : اختلاف امّت من، رحمت است .
1.الأعراف : ۱۳۸ .
2.نهج البلاغة : الحكمة ۳۱۷ .
3.تفسير القمّي : ۱/۲۰۴ .
4.كنز العمّال : ۲۸۶۸۶ ، قال المناويّ في الفيض (۱/۲۰۹) : لم أقف له على سندٍ صحيح . و قال الحافظ العراقيّ : سنده ضعيف . (كما في هامش كنز العمّال) .