بغض و نفرت - صفحه 19

۵.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله :رجب ، ماه اصمّ ۱ خداست . در اين ماه ، خداوند ، رحمت را بر بندگانش فرو مى ريزد . در ماه شعبان ، خوبى ها و بركات ، شاخه شاخه [جارى ]مى شود . در اوّلين شب ماه رمضان ، شياطين سركش به زنجير كشيده مى شوند و در هر شبى از آن ، هفتاد هزار [گناه] آمرزيده مى شود . چون شب قدر شود ، خداوند ، به اندازه اى كه در ماه رجب و شعبان و آن روز ماه رمضانْ آمرزيده است ، مى آمرزد ، مگر كسى را كه ميان او و برادرش ، دشمنى اى باشد . پس خداوند عز و جل[ به فرشتگان ]مى فرمايد : «در باره آنان ، دست نگه داريد تا آن گاه كه آشتى كنند» .

۶.امام على عليه السلامـ آن گاه كه ميان برخى از يارانش ، كشمكش لفظى در گرفت و امام عليه السلام از آن ، بوى قبيله گرايى و تفرقه استشمام كرد ـ :خاموش! دست برداريد ، اى مردم ! اسلام و وقار آن ، بايد شما را از ستم و هذيان گويى نسبت به يكديگر ، باز بدارد . بايد با هم متّحد باشيد و به دين خدا ـ كه جز آن را از هيچ كس نمى پذيرد ـ و به كلمه توحيد ـ كه جان مايه دين و محبّت خدا بر كافران است ـ ، چنگ زنيد . به ياد آوريد زمانى را كه اندكْ جماعتى مشرك ، پراكنده و دشمن هم بوديد ؛ امّا خداوند به واسطه اسلام ، ميان شما همدلى و اتّحاد برقرار ساخت و جمعيتِ شما ، فزونى گرفت و هم داستان و دوستدارِ يكديگر شديد . پس ، از اين هم داستانى و اتّحاد ، به تفرقه مگراييد و محبّت به يكديگر را به [نفرت و ]دشمنى از هم تبديل نكنيد .

1.اصم ، به معناى كر و ناشنواست ، و چون ماه رجب ، از ماه هاى حرام است و جنگ در آن ، حرام و ممنوع است . از آن جا كه در آن ، صداى چكاچك شمشيرها به گوش نمى رسد ، بدان اصم مى گويند . در بعضى نسخه ها «أصبّ» آمده كه به معناى «ريزش رحمت» است .

صفحه از 119