از تصانيف او «فرحة المتعلّم» با سماع عالى به من رسيده است . ۱
همين جا بايد از چند نكته پراكنده كه كاتب نسخه موجود عيون الأخبار ، به نام يوسف بن عيسى بن على ، از نزد خويش و يا از راه روايت راويان نسخه ۲ عرضه مى دارد ، ياد كرد :
نقيب النُّقباء . . . محمّد بن علي الحسينى البغدادي . رحمه اللّه و رضي عنه . . ۳
اين نسخه با نسخه اى كه نزد شيخ تقى الدين حسن بن احمد بن حمزة بن على سُلَمى در دهه آخر جمادى اوّل 569 قرائت شده بود ، به قدر طاقتْ مقابله گرديد ، طبق روايت مُجاز او از ابوالعبّاس احمد بن فضل بن محمّد بن عبداللّه مميّز ، به روايت او از مصنّف شريف . ۴
سيوطى (م911ق) ، در طبقه پانزدهم حافظان حديث ، از شريف ، نام مى بَرد كه تعبيرات او ، به نظر ، برگرفته از تاريخ الإسلام ذهبى اند . ۵
ابن العماد حنبلى (م1089ق) نيز گزارشى مختصر از زندگى شريف بغدادى ارائه كرده كه ظاهرا بر گرفته از العبر است . ۶
*
آنچه تا اين جا آورديم ، همه داده هاى تاريخى اى است كه تاكنون (بهمن 1379) درباره مؤلّف عيون الأخبار ، به چشم
1.البداية والنهاية، ج۱۲، ص۱۴۴.
2.از راويان او ، تنها يك تن براى ما شناخته شد : ابوالخير سلامة بن ابراهيم حدّاد (م۵۹۴ق) . (ر .ك : الإشارة ، ص۳۰۹)
3.صفحه نخست نسخه .
4.صفحه پايان نسخه .
5.طبقات الحفّاظ ، ص۲۶۵ .
6.شذرات الذهب ، ج۵ ، ص۳۴۸ .