دروغ - صفحه 73

۰.17579.عنه عليه السلام : لا تَستَعِنْ بكَذّابٍ ... فإنّ الكَذّابَ يُقرِّبُ لكَ البَعيدَ، و يُبَعِّدُ لكَ القَريبَ . ۱

۰.17580.عنه عليه السلام : إنّ الرجُلَ لَيَكذِبُ الكِذبَةَ فَيُحرَمُ بها صَلاةَ الليلِ . ۲

۰.17581.عنه عليه السلام : إنَّ مِمّا أعانَ اللّه ُ (بهِ) علَى الكذّابينَ النِّسيانَ ۳ . ۴

بيان :

قال العلاّمة الطباطبائيّ في الميزان في تفسير القرآن قوله تعالى في سورة يوسف: «وَ جاؤوا على قَميصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ»۵ :
الكَذِب بالفتح فالكسر مصدرٌ اُريد به الفاعل لِلمبالغة ؛ أي بدمٍ كاذبٍ بيّن الكذب .
و في الآية إشعار بأنّ القميص و عليه دم ـ و قد نُكِّر الدمُ للدلالة على هوان دلالته و ضعفها على ما وصفوه ـ كان على صفةٍ تكشف عن كذبهم في مقالهم ، فإنّ من افترسته السِّباع و أكلته لم تترك له قميصا سالما غير ممزّق . و هذا شأن الكذب لا يخلو الحديث الكاذب و لا الاُحدوثة الكاذبة من تنافٍ بين أجزائه و تناقضٍ بين أطرافه أو شواهدَ من أوضاعٍ و أحوالٍ خارجيّةٍ تحفّ به و تنادي بالصدق و تكشف القناع عن قبيح سريرته و باطنه ، و إن حسنت صورته .

۰.17579.امام صادق عليه السلام : هرگز از دروغگو كمك مخواه... زيرا دروغگو دور را در نظر تو نزديك جلوه مى دهد و نزديك را دور.

۰.17580.امام صادق عليه السلام : همانا فرد دروغى مى گويد و به سبب آن، از نماز شب محروم مى شود.

۰.17581.امام صادق عليه السلام : از جمله كمكهاى خداوند بر ضدّ دروغگويان فراموشى است ۶ .

توضيح :

مرحوم علامه طباطبائى در الميزان في تفسير القرآن، در تفسير اين آيه در سوره يوسف: «و جاؤوا على قميصه بدم كَذِب»، مى نويسد:
واژه «كَذِب» ـ به فتح اول و كسر دوم ـ مصدر است و به جاى اسم فاعل به كار رفته، تا مبالغه را برساند؛ يعنى، آلوده به خونى آشكارا دروغين.
اين آيه مشعر به اين است كه پيراهن آغشته به خون ـ نكره آوردن كلمه «دَم» براى نشان دادن سستى و بى پايگى دلالت آن بر مدّعاى پسران يعقوب است ـ طورى بوده كه دروغ بودن سخن آنان را آشكار كرده است؛ زيرا كسى را كه درندگان پاره كنند و بخورند پيراهن سالم تكّه پاره نشده اى برايش باقى نمى گذارند. اصولاً دروغ، چنين وضعى دارد. هيچ سخن دروغ يا نقل و حكايت دروغينى نيست، مگر اين كه ميان قسمتهاى مختلف آن تنافى و در اطرافش تناقضهايى وجود دارد، يا از اوضاع و احوال خارجى شواهدى است كه دروغ بودن آن را آشكار مى سازد و واقعيت را روشن مى كند و از درون و نهاد زشت آن، هر چند ظاهرى زيبا و خوش منظر داشته باشد، پرده برمى دارد.

1.بحار الأنوار : ۷۸/۲۳۰/۱۳.

2.بحار الأنوار : ۷۲/۲۶۰/۲۹.

3.يعني أنّ النسيان يصير سببا لفضيحتهم ، و ذلك لأنّهم ربّما قالوا شيئا فنسوا أنّهم قالوه فيقولون خلاف ما قالوه أوّلاً فيفتضحون .(كما في هامش المصدر).

4.الكافي : ۲/۳۴۱/۱۵.

5.يوسف : ۱۸.

6.جمله معروف «دروغگو حافظه ندارد» ناظر به همين معناست ـ م .

صفحه از 84