۰.4448.عنه عليه السلام : لا يَمينَ في غَضبٍ ، و لا في قَطيعَةِ رَحِمٍ ، و لا في إجبَارٍ ، و لا في إكْراهٍ . ۱
۰.4449.عنه عليه السلام : اللَّغْوُ قَولُ الرّجُلِ : «لا و اللّه ِ» و «بلى و اللّه ِ» ، و لا يَعْقِدُ على شيءٍ . ۲
۰.4450.بحار الأنوار عن أبي بكرٍ الحَضرميّ : قلت للإمامِ الصَّادقِ عليه السلام : نَحلِفُ لصاحِبِ العَشّارِ نُجيزُ بذلكَ مالَنا ؟ قالَ : نَعَم . و في الرّجُلِ يَحْلِفُ تَقيَّةً ، قالَ : إنْ خشِيتَ على دَمِكَ و مالِكَ فاحْلِفْ تَرُدَّهُ عنكَ بيَمينِكَ ، و إنْ رأيتَ أنّ يَمينَكَ لا يَرُدُّ عنكَ شَيئا فلا تَحْلِفْ لَهُم . ۳
934
كَيفيَّةُ تَحليفِ الظّالِمِ
۰.4451.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : أحْلِفوا الظّالِمَ إذا أرَدْتُم يَمينَهُ بأنّهُ بَريءٌ مِن حَولِ اللّه ِ و قُوَّتِهِ ، فإنَّهُ إذا حَلفَ بها كاذِبا عُوجِلَ العُقوبةَ ، و إذا حَلفَ باللّه ِ الّذي لا إلهَ إلاّ هُو لَم يُعاجَلْ ؛ لأنّهُ قد وَحّدَ اللّه َ تعالى . ۴
۰.4448.امام صادق عليه السلام : سوگند در حال خشم ، يا براى قطع ارتباط با خويشان ، يا از روى اجبار و يا اكراه، اعتبار ندارد .
۰.4449.امام صادق عليه السلام فرمود : لغو، اين است كه انسان بگويد : «نه، به خدا» ، «آرى، به خدا» و قصد سوگند خوردن نداشته باشد .
۰.4450.بحار الأنوار : به امام صادق عليه السلام عرض كردم: آيا اجازه داريم براى رد كردن مال خود، در برابر باجگير سوگند بخوريم؟ حضرت فرمود: آرى ؛ انسان مى تواند از روى تقيّه قسم بخورد . فرمود : اگر بر جان و مال خود ترسيدى ، براى دفع شرّ او از خودت، سوگند بخور . ولى اگر ديدى سوگند تو هيچ تأثيرى در دفع او ندارد، سوگند ياد مكن .
934
نحوه سوگند دادن ستمگر
۰.4451.امام على عليه السلام : هرگاه خواستيد ستمگر را سوگند دهيد، چنين سوگندش دهيد كه بگويد: از حول و قوّه خدا بدور باشم . زيرا اگر به دروغ چنين سوگندى ياد كند بى درنگ سزايش را خواهد چشيد . اما اگر بگويد : سوگند به خدايى كه جز او خدايى نيست . در كيفر او درنگ خواهد شد ؛ زيرا خداوند متعال را به يگانگى ستوده است .
1.الكافي : ۷/۴۴۲/۱۷ .
2.الكافي : ۷/۴۴۳/۱ .
3.بحار الأنوار: ۷۵ / ۴۱۱ / ۵۹ . انظر : وسائل الشيعة : ۱۶ / ۱۳۴ باب ۱۲ .
4.نهج البلاغة : الحكمة ۲۵۳ .