تاريخ : چهارشنبه 1393/4/25 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 32135
شناسایی خلأها و نوآوری، دو ویژگی مثبت دارالحدیث

شناسایی خلأها و نوآوری، دو ویژگی مثبت دارالحدیث

حضرت آیت الله ری شهری در همایش سالانه موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، که همزمان با میلاد امام حسن مجتبی (ع) برگزار شد، قدردانی از زحمات همکاران مجموعه دارالحدیث، شناسایی خلاها و نوآوری را دو نکته مهم بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مجموعه دارالحدیث دانست و رسیدن به نقطه‌ی خودکفایی در همه‌ی زمینه‌ها را مسیر کلی و اصلی حرکت مجموعه دارالحدیث معرفی کرد.

آیت الله ری شهری با اشاره به فعالیت‌های مجموعه دارالحدیث در زمینه قرآن و کلام معومین، اظهار داشت: «همه ما باید شاکر خدا باشیم؛ که خداوند متعال کار ما را خدمت به قرآن و حدیث قرار داد. و هیچ کاری از خدمت به کتاب خدا و احادیث نورانی اهلبیت علیهم السلام مهمتر نیست. انشاء الله خداوند به همه ما اخلاص بدهد که از این شغل پربرکت نهایت بهره وری را داشته باشیم.»

آیت الله ری شهری دیدار مقام معظم رهبری با مسئولان و کارکنان دارالحدیث را نقطه‌ی عطفی برای مجموعه دانست و آن را فرصت مناسبی برای برنامه‌ریزی و تشدید فعالیت‌هادانست. ایشان ادامه دادند: « دو نکته در دیدار ما با مقام معظم رهبری بود که این باید در رأس سیاست های کاری این مجموعه قرار بگیرد و برای این نکات هم پژوهشگاه و هم دانشگاه روی آن برنامه ریزی کنند؛ یک نکته از فرمایشات مقام معظم رهبری که به عنوان نقطه قوت این مجموعه مطرح شد توجه به خلأهاست که نکته بسیار مهمی است. در آن بازدید کوتاهی که داشتیم عزیزان گزارشات خوبی ارائه کردند که باعث خوشحالی ایشان شد -و این هم جای تشکر بنده را دارد که باعث آبروی این مجموعه شد- ایشان هم با یک مرور کوتاه بر این گزارش‌ها فرمودند: این مجموعه به خلاها توجه داشته است. خب این نکته قوت این مجموعه است، معنایش این است که باید این نقطه قوت را تقویت کنیم، یعنی همه قسمت‌ها توجه کنند به خلاهائی که در حوزه کاری آنها بوده است و روی آن خلاها برنامه ریزی کنند.

نکته دوم که در فرمایشات مقام معظم رهبری بود که بی ارتباط با نکته اول نیست، مسئله نوآوری‌هاست که ایشان روی این مسئله هم تأکید داشتند به نوآوری‌های قابل توجه مجموعه، در همه قسمت‌ها چه در معاونت فرهنگی، چه پژوهشگاه و چه دانشگاه. می‌بایست روی این مسئله برنامه ریزی بشود که چه کارهایی نوآوری محسوب می شود که آن مسئله تقویت شود. این دو نکته اگر مورد توجه قرار گرفت یک زمینه می شود برای سیاست‌های بسیار مهم دیگری که این مجموعه باید داشته باشد، و آن سیاست خودکفایی است که اگر این مجموعه بخواهد کارش تدوام داشته باشد و کماً و کیفاً گسترش پیدا کند، هیچ راهی جز اینکه به سمت خودکفائی برود ندارد. اگر آن دو نکته که مقام معظم رهبری فرمودند مورد توجه قرار گیرد یعنی توجه به خلاها و نوآوری در کارها، قطعا آن سیاست سوم عملی است و می‌توان کاری کرد که به سمت خودکفائی گام برداریم و قطعا این سیاست سوم جامعه عمل خواهد پوشید که در همه قسمت ها ما باید کار را به سمت خودکفائی ببریم. البته در این خودکفایی نمی خواهیم سود ببریم بلکه می خواهیم کاری کنیم این مجموعه بتواند روی پای خودش بایستد بدون تکیه بر درآمدهای دیگر، و اگر هم درآمد دیگری هست برود به سمت صرفا اموری که علمی محض هست و هیچ بازدهی برای عامه مردم ندارد و این به شدت کم خواهد شد و اگر ما حقیقتاً برویم به سمت خلاها و برنامه ریزی داشته باشیم برای خودکفائی، می توانیم کاری کنیم که در یک برنامه ریزی پنج تا ده ساله مجموعه را به سمتی ببریم که بشود انشاءالله به لطف حضرت حق این مجموعه خودکفا بشود.»

آیت الله ری شهری در پایان با بیان روایتی از امام زین العابدین علیه السلام، خواستند که از نعمت‌هایی که خداوند به ما عطا کرده است غافل نباشیم و همواره شکرگزار آن باشیم. ایشان در این رابطه تشریح کردند: «شکر انسان با خدا این است که دلمان به غیر خدا بسته نشود، دلبستگی به غیر خدا نداشته باشیم،با همه وجود او را شکر کنیم، او را پرستش کنیم، امام سجاد علیه السلام در جمله تکان دهنده‌ی دیگری می فرماید "یا من هو عوض عن کل شی و لیس منه الی"، ای کسی که عوض همه چیز هستی و عوض نداری، اگر انسان هیچ نداشته باشد و خدا داشته باشد همه چیز حل است، "ماذا فقد من وجدک، و من الذی وجد من فقدک"، اگر کسی خدا داشت همه چیز دارد، ولی اگر خدا را نداشته باشد هیچ چیزی ندارد. شکر بین ما و خدا این است که خداوندی که اینقدر نعمت به ما داده است و ما را در خدمت قرآن و حدیث قرار داده است دل مشغولی‌مان باشد و اگر این شد آن وقت آن سیاستها بطور طبیعی عمل می شود انگیزه تقویت می‌شود. اگر انسان دل مشغول خدا شد آن وقت فعالیت هایش هم تشدید می شود، انس با خدا ذکر خدا محبت با خدا، می فرماید انسان طوری شود که یک دل مشغولی بیشتر نداشته باشد و آن خدا، اگر انسان اینگونه شد آن وقت این بالاترین نعمت است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :