كسى آگاه نيست و به بركت آن ذات مقدّس و به تعليم او، خُلَّص اولياى عظام، دريافت آن نمودهاند و به بركت مجاهدات و رياضتهاى قلبيه ، خُلَّص اهل معرفت به پرتوى از آن، به قدر استعداد و مراتب سير، بهرهمند شدهاند و اكنون صورت كتبى آن ، كه به لسان وحى، بعد از نزول از مراحل و مراتب ، بى كم و كاست و بدون يك حرف كم و زياد به دست ما افتاده است ، خداى نخواسته مباد كه مهجور شود و گر چه ابعاد مختلفه آن و در هر بعد، مراحل و مراتب آن، از دسترس بشر عادى دور است، لكن به اندازه علم و معرفت و استعدادهاى اهل معرفت و تحقيق در رشتههاى مختلف ، به بيانها و زبانهاى متفاوتِ نزديك به فهم، از اين خزينه لايتناهاى عرفان الهى و بحر موّاج كشف محمدى صلى اللَّه عليه و آله بهرههايى بردارند و به ديگران بدهند و اهل فلسفه و برهان، با بررسى رموزى كه خاصّ اين كتاب الهى است و با اشارات، از آن مسائل عميقْ گذشته ، براهين فلسفه الهى را كشف و حل كرده ، در دسترس اهلش قرار دهند ، و وارستگان صاحب آداب قلبى و مراقبات باطنى، رشحه و جرعهاى از آنچه قلب عوالم ۱ از «ادَّبَنى رَبِّى» ۲ دريافت فرموده ، براى تشنگان اين كوثر به هديه آورند و آنان را مؤدب به آداب اللَّه تا حدّ مَيسور نمايند ، و متقّيانِ تشنه هدايت، بارقهاى از آنچه به نور تقوا از اين سرچشمه جوشانِ (هُدًى لِّلْمُتَّقِينَ)۳ هدايت يافتهاند ، براى عاشقان سوخته هدايت اللَّه به ارمغان آورند ، و بالاخره هر طايفهاى از علماى اعلام و دانشمندان معظّم، به بُعدى از ابعاد الهى اين كتاب مقدّس، دامن به كمر زده و قلم به دست گرفته و آرزوى عاشقان قرآن را برآورند و در ابعاد سياسى ، اجتماعى ، اقتصادى ، نظامى ، فرهنگى و جنگ و صلح قرآن، وقتْ صرف فرمايند ... .
1.مقصود، پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله است كه قلب عالم امكان است .
2.يعنى: «پروردگارم مرا تربيت كرد» (ر.ك: مجمع البيان: ج ۱۰ ص ۵۰۰). حديثى است از پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله .
3.يعنى (هدايت است براى تقوا پيشگان) بخشى از آيه ۲ از سوره بقره است. در اين باره، ر.ك: ص ۸۵ (بخش يكم / فصل يكم : نامها و اوصاف قرآن / ويژگىهاى قرآن / هُدى «ره نمون») .