ویژه‌نامه قرآن - صفحه 132

برخى معتقدند كه نخستين نام قرآن، «مصحف» بوده و نقل مى‏كنند كه مسلمانان پس از وفات رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله چون خواستند كه نامى براى كتاب خود برگزينند، از ميان پيشنهادهاى مختلف، كلمه «مصحف» را برگزيدند و پيش از آن مسلمانان نامى براى كتاب خود نداشتند. ۱ عرب پيش از اين نيز با كلمه مصحف آشنا بود و به اشعار جاهليت، «مَصاحِف» مى‏گفت. ۲
با اين حال، به نظر مى‏رسد كلمه مصحف را به «مجموعه نوشته شده آيات و سوره‏ها» مى‏گفته‏اند كه پس از رحلت پيامبر صلى اللَّه عليه و آله پديد آمد و مسلمانان آنها را در چارچوب كتاب (بين الدفّتَين) نگاشتند؛ ۳ اما آن وحى كه به عنوان واپسين كتاب آسمانى بر پيامبر صلى اللَّه عليه و آله نازل مى‏شد، «قرآن» نام داشت. در حقيقت، وجود مادّى و كَتبى قرآن را «مصحف» گويند و گواه اين مدّعا رواياتى است كه «قرائت قرآن از روى مصحف» را مايه افزايش نور چشم، ۴ يا نگريستن بدان را عبادت ۵مى‏دانند يا رواياتى كه احكام رفتار با صورت مادّى و كتبى قرآن را بيان مى‏كنند ، همچون :
الجُنُبُ وَ الحائِضُ يَفتَحانِ المُصحَفَ مِن وَراءِ الثَّوبِ وَ يَقرؤونَ مِنَ القُرآنِ ما شاؤوا إلَّا السَّجدَةَ .۶
جنب و حائض ، قرآن را با دست پوشيده باز كنند ، و هر چه مى‏خواهند بخوانند ، جز سوره‏هاى سجده‏دار را .

1.البرهان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۲۸۱ - ۲۸۲؛ الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۱، ص‏۵۱، ۱۸۵ و ۲۰۵ (نوع ۱۷)؛ غرائب القرآن : ج‏۱ ص‏۲۹؛ معالم المدرستين : ج‏۲ ص‏۱۴. نيز ، ر.ك : تاريخ قرآن، محمود راميار : ص‏۱۰ - ۱۱.

2.ر.ك : تاريخ الطبرى : ج‏۲ ص‏۵۰۰ ؛ تاريخ قرآن، محمود راميار : ص‏۱۰.

3.نگاه كنيد: «نام‏هاى قرآن» ، على حجتى كرمانى ، مكتب اسلام : سال‏۶ ، شماره ۱۳ ، ص‏۴۲۱.

4.الكافى : ج‏۲ ص‏۶۱۳.

5.همان : ص‏۶۱۴.

6.ر . ك : تهذيب الأحكام : ج ۱ ص ۳۷۱ ، المعتبر : ج ۱ ص ۱۸۷ ، وسائل الشيعة : ج ۱ ص ۴۹۴ .

صفحه از 134