ویژه‌نامه قرآن - صفحه 3

3. جامعيّت‏

قرآن، در حوزه رسالت خود، جامع است ۱ و از بيان هيچ چيزى كه در هدايت انسان نقش داشته باشد، فرو گذار نكرده است:
(تِبْيَنًا لِّكُلِ‏ّ شَىْ‏ءٍ.۲
تبيين كننده هر چيزى است)
.
گذشته از آيات قرآنى، پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و اوصياى ايشان نيز بر اين موضوع، شهادت داده‏اند. بزرگ‏ترين قرآن شناس ، يعنى پيامبر خدا - كه گيرنده وحى است - ، در حديثى، در باره جامعيّت اين كتاب آسمانى ، چنين مى‏فرمايد :
هُوَ الدَّليلُ يَدُلُّ عَلَى السَّبيلِ ، وَ هُوَ كِتابُ تَفصيلٍ وَ بَيانٍ وَ تَحصيلٍ ، هُو الفَصلُ ليسَ بالهَزلِ ، وَ لَهُ ظَهرٌ وَ بَطنٌ ، فَظاهِرُهُ حُكمُ اللَّهِ وَ باطِنُهُ عِلمُ اللَّهِ تعالى‏ ، فَظاهِرُهُ وَثيقٌ ، وَ باطِنُهُ عَميقٌ ، لَهُ تُخومٌ ، وَ على‏ تُخومِهِ تُخومٌ ، لا تُحصى‏ عَجائِبُهُ وَ لا تُبلى‏ غَرائِبُهُ ، فيهِ مَصابيحُ الهُدى‏ وَ مَنارُ الحِكمَةِ ، وَ دليلٌ علَى المَعرِفَةِ لِمَن عَرَفَ النَّصَفَةَ .۳
قرآن، ره‏نمايى است كه راه را نشان مى‏دهد. قرآن، كتاب تفصيل و روشنگرى و تحصيل [حقايق‏] است. جداكننده ميان حق و باطل است و شوخى‏بردار نيست. ظاهرى دارد و باطنى. ظاهرش حكم [و دستور] خداست و باطنش علم خداوند متعال. پس ظاهر آن، محكم و استوار است و باطنش ژرفايى دارد و ژرفايش نيز ژرفايى دارد. شگفتى‏هايش بى‏شمارند و عجايب و غرايبش كهنه و تمام نمى‏شوند. چراغ‏هاى هدايت و پرتوگاه‏هاى حكمت، در قرآن اند. و براى كسى كه انصاف داشته باشد، راه‏نمايى به سوى معرفت و شناخت است.

امير مؤمنان عليه السلام - كه پس از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله آشناترين انسان با معارف والا و سازنده

1.ر . ك : ج ۲ ص ۷۵ (بخش يكم / فصل ششم : جامع بودن قرآن) .

2.نحل: آيه ۸۹ .

3.النوادر، راوندى : ص ۱۴۳ ح ۱۹۷ .

صفحه از 134