ویژه‌نامه قرآن - صفحه 69

۵۴.امام على عليه السلام : از بيان (روشنگر) خدا ، بهره‏مند شويد و از پندهاى خدا ، پند گيريد و نصيحت [و راه‏نمايى‏] خدا را بپذيريد ؛ چرا كه خداوند با دلايل آشكار ، بهانه‏ها را از دست شما گرفته و حجّت را بر شما تمام كرده و كارهايى را كه خوشايند و ناخوشايند اوست ، برايتان بيان نموده است تا از آنها (امور خوشايند) پيروى كنيد و از اينها (امور ناخوشايند) دورى نماييد .

۵۵.امام صادق عليه السلام- در سخنانى كه در آن از احوال پيامبر صلى اللَّه عليه و آله ياد مى‏كند -:خداوند ، به سوى او قرآن را فرو فرستاد كه در آن ، بيان و روشنگرى است؛ (قرآنى عربى ، بى هيچ كژى . باشد كه پروا پيشه كنند). آن [قرآن ]را براى مردم ، بيان فرمود و آن را با دانشى كه تفصيل داد و دينى كه آشكار ساخت و فرائضى (واجباتى) كه بر آنان واجب نمود ، و احكامى كه براى مردم ، وضع و [جزئيات ]آنها را بيان كرد ، و امورى كه براى آفريدگانش ، آشكار و هويدا ساخت ، توضيح داد ؛ امورى كه در آنها راه‏نمايى به سوى رهايى است و نشانه‏هايى كه به راه خدا مى‏خوانند .

1 / 2 - 13

بيّنه (دليل روشن)

(تا نگوييد : «اگر كتاب بر ما نازل مى‏شد ، قطعاً از آنان ، هدايت يافته‏تر بوديم» . اينك ، دليلى روشن از جانب پروردگارتان براى شما آمد ، و ره‏نمود و رحمتى است . پس كيست ستمكارتر از آن كس كه آيات خدا را دروغ بپندارد و از آنها روى بگرداند؟!)

صفحه از 134