ویژه‌نامه قرآن - صفحه 75

(پس به خدا و فرستاده او و نورى كه فرو فرستاديم ، ايمان آوريد ، و خدا ، به آنچه مى‏كنيد ، آگاه است)

(اى مردم ! در حقيقت ، براى شما از جانب پروردگارتان ، برهانى آمده است و ما نورى روشنگر به سوى شما فرو فرستاديم)

(تو نه مى‏دانستى كتاب چيست و نه ايمان [كدام است؟] ؛ ولى آن را نورى گردانيديم كه به هر كس از بندگان خود كه بخواهيم، به وسيله آن ، راه را مى‏نماييم)

حديث‏

۵۸.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : قرآن ، نور روشنگر ، ياد استوار و راه راست است .

۵۹.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : سپاس ، خداى راست . او را مى‏ستايم و از او يارى مى‏طلبم و از او آمرزش مى‏خواهم و راه‏نمايى مى‏جويم . به او ايمان دارم و كفر نمى‏ورزم ، و با هر كه به او كفر ورزد ، دشمنى مى‏نمايم . گواهى مى‏دهم كه معبودى جز خداى يگانه و بى‏انباز نيست . گواهى مى‏دهم كه محمّد ، بنده و فرستاده اوست . او را با هدايتگرى و نور و اندرز فرستاد ، در زمانى كه مدّت‏ها مى‏گذشت و پيامبرى نيامده بود ، و مردم ، در [ نادانى و ]گم‏راهى به سر مى‏بردند ، و اين پاره از زمان، گسسته ۱ و قيامت ، نزديك شده و مهلت، سر آمده بود .

۶۰.امام على عليه السلام : گواهى مى‏دهم كه محمّد ، بنده و فرستاده اوست . در بهترين قرارگاه ، نهاده شده بود و از گرامى‏ترين پشت‏ها و رحِم‏هاى پاك گشته ، به يكديگر منتقل مى‏شد و از شريف‏ترين نژاد و برترين رستنگاه ، بيرون آورده شد ؛ از بلندترين قلّه و نيرومندترين ريشه ؛ از درختى كه خداوند ، پيامبرانش را از آن بر آورْد و امانتداران [وحى ]خود را از آن برگزيد ؛ [درختى با] چوبى پاك و معطّر ، تنه‏اى راست ، شاخه‏هايى خرّم ، ميوه‏هايى رسيده و آكنده از بزرگوارى ؛ [ درختى كه ]در بزرگوارى، غَرْس شد و در حرم ، روييد و در همان جا، شاخسار بر آورْد و به بار نشست و نيرو گرفت و تنومند شد ، و بلندى يافت و سر به فلك كشيد ، تا آن كه خداوند عزّ وجلّ او را با [ فرستادن ]روح الأمين و [ نزول‏] نور مبين و كتاب روشن ، مفتخر ساخت .

1.شايد مقصود از گسستگى زمان ، فاصله فرهنگى ميان نسل‏ها در آن زمان و يا جدايى مردم آن روزگار از هدايت پيامبران و اولياى الهى باشد .

صفحه از 134