آداب عید فطر - صفحه 59

۸۳۸.سنن الترمذى ـ به نقل از ابن عمر ـ :پيامبر خدا دستور مى داد كه زكات را پيش از رفتن براى نماز روز عيد فطر ، بدهند.

۸۳۹.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:از طرف دو نفر ، يك صاع ۱ گندم پوست دار يا يك صاع گندم پوست كنده بدهيد ، كوچك باشد يا بزرگ ، مرد باشد يا زن ، آزاد باشد يا برده ، توانگر باشد يا نيازمند. امّا توانگرتان ، خداوندْ او را پاك مى سازد و امّا نيازمندتان ، بيش از آنچه مى دهد ، به او برگردانده مى شود.

۸۴۰.صحيح مسلم ـ به نقل از ابن عمر ـ :پيامبر خدا زكات فطره رمضان را بر مردم واجب كرد ، به اندازه يك صاع از خرما ، يا يك صاع از جو ، بر هر آزاد يك برده ، مرد يا زن مسلمان.

۸۴۱.سنن أبى داوود ـ به نقل از ابن عبّاس ـ :پيامبر خدا زكات فطره را واجب كرد تا روزه دار را از لغو و زشتى ، پاك سازد و خوراكى براى بينوايان باشد. هر كه آن را پيش از نماز بپردازد ، زكاتى پذيرفته [ پرداخت كرده] است و هر كه آن را پس از نماز بپردازد ، صدقه اى از صدقه هاست.

۸۴۲.امام على عليه السلام:هر كس زكات فطره بپردازد ، خداوند به سبب آن ، آنچه را از زكات مالش كاسته است ، كامل مى سازد.

۸۴۳.امام على عليه السلام ـ در خطبه عيد فطر ـ :آگاه باشيد! امروز ، روزى است كه خداونْد آن را براى شما عيد قرار داده و شما را شايسته آن ساخته است. پس خدا را ياد كنيد تا شما را ياد كند و او را بخوانيد تا مستجاب كند و فطره خود را بپردازيد كه سنّت پيامبر شما و تكليفى واجب از سوى پروردگارتان است.

1.پيمانه اى برابر با سه كيلو.

صفحه از 105