تاريخ : یکشنبه 1388/5/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 3256
تشریح پژوهش های گروه رجال پژوهشكدۀ علوم و معارف حدیث

تشریح پژوهش های گروه رجال پژوهشكدۀ علوم و معارف حدیث

مدیر گروه رجال پژوهشکدۀ علوم و معارف حدیث، مجموعه فعالیت های گروه رجال را در سه محور تشریح کرد.

به گزارش راوی: حجت الاسلام و المسلمین محمد کاظم رحمان ستایش با اشاره به پژوهش‌های مستقل، از مجموعۀ تک نگاری‌ها دربارۀ راویان مورد اختلاف و پژوهش دربارۀ سهل بن زیاد گفت: شصت درصد از پژوهش های این مجموعه انجام گرفته است و امیدواریم با عنایت خداوند تا آخر امسال به پایان برسد. وی افزود: دومین پژوهش، در مورد شخصیت، مسند، و تفسیر ابوالجارود است که امیدواریم آن را هم در سال جاری به اتمام برسانیم. رحمان ستایش، سومین پژوهش مستقل را، شامل جمع آوری مجموعه‌ای از روایات دانست که دربارۀ راویان و شخصیت‌ها آمده است. وی افزود: بیش از ۸۵ درصد این پژوهش در سال ۸۶ به پایان رسیده و امیدواریم باقی مانده هم در سال جاری به نتیجه برسد.
این پژوهشگر علم رجال گفت: پیش نویس چهارمین مورد، با عنوان «تصحیف در اسناد» به پایان رسیده که دستور کار امسال است.
رحمان ستایش با اشاره به محور دوم فعالیت های این گروه گفت: محور دوم، خدمات پژوهشی است. از جمله، استخراج دیدگاه‌ها و مصادیق تصحیف به گزارش: «قاموس الرجال»، «معجم الرجال»، «الجامع فی الرجال» و «طبقات الرجال» که تمام اینها در جزوه‌های جداگانه سامان دهی و تنظیم شده است. دومین مورد، استخراج تمام راویانی است که در کتاب های مختلف پیش گفته وثاقت یا ضعف آنها، مورد اختلاف بودند. سوم، برگزاری سلسله نشست هایی (سه جلسه) در «بررسی اسناد "الکافی" در "وسائل الشیعة"» با همکاری دبیرخانۀ کنگرۀ کلینی است.
وی به محور سوم فعالیت های این گروه پرداخت و افزود: محور سوم، همکاری‌هایی است که گروه رجال با دیگر گروه‌های پژوهشی در مجموعۀ دار الحدیث دارد. از جمله تحقیق در مورد نظریۀ «عشره مبشره» برای کتاب «الجنة و النار»؛ تدوین شرح حال مخاطبان مکاتیب امام عسکری(ع) و همچنین توقیعات امام عصر(ع) برای کتاب «مکاتیب الأئمّه» و نیز شرح حال برخی از شخصیت‌هایی که در «موسوعۀ امام حسین(ع)» مطرح شده اند.
رحمان ستایش، تک نگاری یکی دیگر از راویان محل بحث را از برنامه های آیندۀ گروه رجال عنوان کرد و افزود: همچنین تحقیقی در دستور کار داریم با عنوان اعتبارگذاری حدیث بر اساس منبع و مصدر آن که از آن با عنوان «فهرست نگاری» یاد می شود. ارزیابی و ارزش گذاری احادیث بر اساس کتاب، به صورت آکادمیک و رسمی، کمتر مورد توجّه قرار گرفته ولی شاید اهمیت ویژه‌ای داشته باشد. می توانیم در کنار بررسی تک تک روایات، از این راه برای ارزیابی احادیث استفاده کنیم. برای مثال مسائلی که در حوزۀ حدیث، مورد بحث است، مانند اسناد زیارت عاشورا یا سندیت بسیاری گزارشهای تاریخی، با این روش، قابل مطالعه و بسیار مفید خواهند بود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :