زندگي - صفحه 348

۰.14885.عنه عليه السلام : مَن صَحِبَ الاقتِصادَ دامَت صُحبَةُ الغِنى لَهُ ، و جَبَرَ الاقتِصادُ فَقرَهُ و خَللَهُ . ۱

۰.14886.عنه عليه السلام : السَّرَفُ مَثواةٌ ، و القَصدُ مَثراةٌ . ۲

۰.14887.عنه عليه السلام : مَنِ اقتَصَدَ فِي الغِنى و الفَقرِ فقدِ استَعَدَّ لِنَوائبِ الدَّهرِ . ۳

۰.14888.عنه عليه السلام : اقتَصِد يا بُنَيَّ في مَعِيشَتِكَ . ۴

۰.14889.عنه عليه السلام : المؤمنُ سِيرَتُهُ القَصدُ، و سُنَّتُهُ الرُّشدُ . ۵

۰.14890.الإمامُ الصّادقُ عليه السلام : ضَمِنتُ لِمَنِ اقتَصَدَ أن لا يَفتَقِرَ ، و قالَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : «يَسْألُونَكَ ما ذا يُنْفِقُونَ قُلِ العَفوَ»۶ و العَفوُ الوَسَطُ ، و قالَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : «و الَّذينَ إذا أنفَقُوا لَم يُسْرِفُوا و لَم يَقْتُرُوا و كانَ بَينَ ذلكَ قَواما»۷ و القَوامُ الوَسَطُ . ۸

۰.14891.عنه عليه السلام : إنَّ القَصدَ أمرٌ يُحِبُّهُ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ و إنَّ السَّرَفَ (أمرٌ) يُبغِضُهُ (اللّه ُ عَزَّ و جلَّ) . ۹

۰.14885.امام على عليه السلام : هر كه با ميانه روى همنشين شد، همنشينىِ توانگرى با او دوام يافت و ميانه روى فقر و كاستى او را جبران كرد.

۰.14886.امام على عليه السلام : اسراف ، مايه نابودى است و ميانه روى مايه توانگرى.

۰.14887.امام على عليه السلام : هر كه در توانگرى و تهيدستى ميانه روى كند، خود را در برابر حوادث سخت روزگار آماده (بيمه) كرده است .

۰.14888.امام على عليه السلام فرمود: فرزندم! در امور معاش خود، ميانه رو باش .

۰.14889.امام على عليه السلام : مؤمن، شيوه اش ميانه روى است و روشش پيمودن راه راست .

۰.14890.امام صادق عليه السلام : من براى كسى كه ميانه روى كند، ضمانت مى كنم كه فقير نشود. خداوند عزّ و جلّ فرموده است: «از تو مى پرسند كه چه انفاق كنند، بگو: زيادتى را» . مراد از زيادتى، [رعايت] حدّ وسط [در انفاق ]است. نيز خداوند عزّ و جلّ فرموده است : «و كسانى كه هرگاه خرج كنند، زياده روى نكنند و بر خود سخت و تنگ [نيز] نگيرند، [بلكه] رعايت قوام مى كنند»، قوام، به معناى اعتدال و حدّ وسط است.

۰.14891.امام صادق عليه السلام : ميانه روى چيزى است كه خداوند عزّ و جلّ آن را دوست دارد و اسراف امرى است كه خداوند عزّ و جلّ از آن نفرت دارد.

1.غرر الحكم : ۹۱۶۵.

2.بحار الأنوار : ۷۱/۳۴۷/۱۳.

3.غرر الحكم : ۹۰۴۸.

4.الأمالي للطوسي : ۸/۸.

5.غرر الحكم : ۱۵۰۱.

6.البقرة : ۲۱۹ .

7.الفرقان : ۶۷ .

8.كتاب من لا يحضره الفقيه : ۲/۶۴/۱۷۲۱.

9.الخصال : ۱۰ / ۳۶ .

صفحه از 350