فراست مؤمن - صفحه 90

۰.15895.معاني الأخبار عن محمّد بن حربٍ الهِلاليّ : سألتُ جعفرَ بنَ محمّدٍ عليهما السلام فقلتُ : يا بنَ رسولِ اللّه ، في نَفسي مَسألةٌ اُريدُ أن أسألكَ عَنها، فقالَ : إن شِئتَ أخبَرتُكَ بمَسألَتِكَ قبلَ أن تَسألَني ، و إن شِئتَ فَسَلْ ، قالَ : فقلتُ لَهُ : يا بنَ رسولِ اللّه ِ ، و بأيِّ شيءٍ تَعرِفُ ما في نفسِي قبلَ سُؤالِي عَنهُ ؟ قالَ : بالتَّوسُّمِ و التَّفرُّسِ ، أ مَا سَمِعتَ قولَ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ : «إنّ في ذلكَ لاَياتٍ للمُتوَسِّمِينَ» و قولَ رسولِ اللّه ِ صلى الله عليه و آله : اِتَّقُوا فِراسَةَ المؤمنِ ؛ فإنّهُ يَنظُرُ بِنُورِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ ؟ ! ۱

۰.15896.بحار الأنوار عن سليمان الجَعفريّ : كنتُ عند أبي الحَسَن عليه السلام ، قالَ : يا سليمانَ ، اِتَّقِ فِراسَةَ المؤمنِ ؛ فإنّهُ يَنظُرُ بنورِ اللّه ِ. فَسَكَتَ حتّى أصَبتُ خَلوَةً ، فقلتُ : جُعِلتُ فِداكَ ، سَمِعتُكَ تقولُ : اِتَّقِ فِراسَةَ المؤمنِ ، فإنّهُ يَنظُرُ بنورِ اللّه ِ ؟ قالَ : نَعَم يا سليمانُ ، إنّ اللّه َ خَلَقَ المؤمنَ مِن نُورِهِ ، و صَبَغَهُم في رَحمَتِهِ ، و أخَذَ مِيثاقَهم لَنا بالوَلايَةِ ، و المؤمنُ أخُ المؤمنِ لأبيهِ و اُمِّهِ ، أبوهُ النُّورُ و اُمُّهُ الرَّحمَةُ ، و إنّما يَنظُرُ بذلكَ النُّورِ الذي خُلِقَ مِنهُ ۲ . ۳

۰.15895.معانى الأخبار : به امام صادق عليه السلام عرض كردم: اى پسر رسول خدا! در ذهنم سؤالى هست كه مى خواهم از شما بپرسم . حضرت فرمود : اگر مى خواهى مى توانم پيش از آن كه بپرسى به تو بگويم چه سؤالى دارى و اگر هم مى خواهى خودت بپرس. هلالى مى گويد: عرض كردم: اى پسر رسول خدا! پيش از آن كه سؤال كنم، از كجا مى دانيد در ذهن من چه سؤالى است؟ حضرت فرمود: با نشانه شناسى و درون بينى . مگر نشنيده اى اين سخن خداوند عزّ و جلّ را كه: «همانا در اين براى نشانه شناسان نشانه هاست» و اين سخن رسول خدا صلى الله عليه و آله را كه: از درون بينى مؤمن بترسيد؛ زيرا كه او با نور خداوند عزّ و جلّ مى بيند ؟

۰.15896.بحار الأنوار : نزد امام كاظم عليه السلام بودم و ايشان فرمود : اى سليمان! بترس از درون بينى مؤمن؛ زيرا او با نور خدا مى نگرد. من چيزى نگفتم تا اين كه خلوتى دست داد و عرض كردم: فدايت شوم، از شما شنيدم كه مى فرماييد: بترس از درون بينى مؤمن؛ زيرا او با نور خدا مى نگرد؟ فرمود: آرى، اى سليمان. خداوند مؤمنان را از نور خود آفريد و آنان را در رحمت خود غوطه ور كرد و از آنان نسبت به ولايت ما پيمان گرفت و مؤمن برادر پدرى و مادرى مؤمن است. پدرش نور است و مادرش رحمت. و او با آن نورى كه از آن آفريده شده است، مى نگرد. ۴

1.معاني الأخبار : ۳۵۰/۱.

2.بحار الأنوار : ۶۷/۷۳/۱.

3.قال المجلسيّ : الفراسة الكاملة لكمّل المؤمنين ، وهم الأئمّة عليهم السلام ؛ فإنّهم يعرفون كلاًّ من المؤمنين و المنافقين بسيماهم كما مرّ في كتاب الإمامة ، و سائر المؤمنين يتفرّسون ذلك بقدر إيمانهم . «خَلَقَ المؤمنَ مِن نورِهِ» : أي من روح طيّبة منوّرة بنور اللّه ، أو من طينة مخزونة مناسبة لطينة أئمّتهم عليهم السلام . «و صَبَغَهم» : أي غمسهم أو لوّنهم . «في رَحمَتِهِ» : كناية عن جعلهم قابلة لرحماته الخاصّة ، أو عن تعلّق الروح الطيّبة التي هي محلّ الرحمة . «أبوهُ النورُ و اُمُّهُ الرَّحمَةُ» كأنّه على الاستعارة أي لشدّة ارتباطه بأنوار اللّه و رحماته كأنّ أباه النور و اُمّه الرحمة ، أو النور كناية عن الطينة و الرحمة عن الروح ، أو بالعكس (بحار الأنوار : ۶۷/۷۳).

4.علامه مجلسى رحمه الله مى نويسد: فراست كامل، مخصوص مؤمنان كامل، يعنى امامان عليهم السلام ، است؛ آنان همچنان كه در كتاب امامت گذشت، كليه مؤمنان و منافقان را از سيما و قيافه شان مى شناسند. و ديگر مؤمنان به اندازه ايمانشان ، از فراست برخوردارند. «خلق المؤمن من نوره» يعنى آنان را از يك روح پاك و روشن گشته به نور خدا، يا از سرشتى اندوخته [در خزانه الهى ]و متناسب با سرشت امامانشان عليهم السلام آفريد. «و صبغهم» يعنى آنان را غوطه ور ساخت يا رنگ كرد. «فى رحمته» يا كنايه از اين است كه آنان را قابل و پذيراى رحمتهاى ويژه خويش گردانيد و يا كنايه است از تعلّق روح پاك ، كه جايگاه رحمت مى باشد. «ابوه النور و امّه الرحمة» نوعى استعاره است. يعنى از شدّت ارتباطش با انوار و رحمتهاى خدا، گويى پدرش نور است و مادرش رحمت. يا نور كنايه از طينت است و رحمت كنايه از روح يا بر عكس .

صفحه از 90