۰.4776.عنه صلى الله عليه و آله : مِلاكُ العَمَلِ خَواتيمُهُ . ۱
۰.4777.عنه صلى الله عليه و آله : الاُمورُ بتَمامِها ، و الأعْمالُ بخَواتِمِها . ۲
۰.4778.عنه صلى الله عليه و آله : إنَّ الرّجـلَ لَيعْمَلُ الزَّمَنَ الطّويلَ بعَمَلِ أهْلِ الجَنّةِ ، ثُمّ يُخْتَمُ لَهُ بعَمَلِ أهْلِ النّارِ . و إنَّ الرّجُلَ لَيَعْمَلُ الزَّمَنَ الطّويلَ بعَمَلِ أهْلِ النّارِ ، ثُمَّ يُخْتَمُ عَمَلُهُ بعَمَلِ أهْلِ الجَنّةِ . ۳
۰.4779.عنه صلى الله عليه و آله : إنّ العَبدَ لَيعْمَلُ عَملَ أهْلِ الجَنّةِ فيما يَرى النّاسُ و إنّهُ لَمِنْ أهْلِ النّارِ ، و إنَّهُ لَيعْمَلُ عَمَلَ النّارِ فيما يَرى النّاسُ و إنَّهُ لَمِنْ أهْلِ الجَنّةِ ، و إنَّما الأعْمالُ بالخَواتيمِ . ۴
۰.4780.عنه صلى الله عليه و آله : لا علَيكُم أنْ تُعْجَبوا بأحَدٍ حتّى تَنْظُروا بما يُخْتَمُ لَهُ ، فإنَّ العامِلَ يَعْمَلُ زَمانا مِن عُمرِهِ أو بُرْهَةً مِن دَهْرِهِ بعَمَلٍ صالحٍ لو ماتَ علَيهِ دَخَلَ الجَنّةَ، ثُمَّ يَتَحَوّلُ فيَعْمَلُ عَمَلاً سَيّئا . ۵
۰.4781.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : مَكْروهٌ تُحمَدُ عاقِبَتُهُ خَيرٌ مِن مَحبوبٍ تُذَمُّ مَغَبّتُهُ . ۶
۰.4776.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : ملاك كار، فرجام آن است .
۰.4777.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : كارها به تمام شدن آنهاست، و اعمال به عاقبت آنها.
۰.4778.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : [گاه] آدمى زمانى دراز عمل اهل بهشت را انجام مى دهد، اما سرانجامش به عمل اهل دوزخ ختم مى شود و [گاه ]انسان روزگارى دراز مرتكب اعمال دوزخيان مى شود، اما عاقبتش به عمل بهشتيان مى انجامد.
۰.4779.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : همانا بنده [گاه] عملى مى كند كه در نظر مردم، كار اهل بهشت است، در حالى كه او از دوزخيان است، و [گاه ]كارهايى مى كند كه در نگاه مردم، كار دوزخيان است، در حالى كه او بهشتى است . همانا اعمال به عاقبت آنهاست .
۰.4780.پيامبر خدا صلى الله عليه و آله : تا فرجام كسى بر شما معلوم نشده از [اعمال خوب] او به شگفت نياييد . چه آن كه آدمى [گاه ]زمانى دراز از عمر خود، يا برهه اى از روزگارش را كارهاى شايسته مى كند كه اگر با همان وضع بميرد به بهشت مى رود، اما ناگهان تغيير مى كند و كارهاى ناشايست انجام مى دهد .
۰.4781.امام على عليه السلام : كار ناخوشايندى كه فرجام آن پسنديده باشد، بهتر است از كار خوشايندى كه فرجامش نكوهيده باشد .
1.الاختصاص : ۳۴۳ .
2.بحار الأنوار : ۷۷/۱۶۵/۲ .
3.كنز العمّال : ۵۴۵ .
4.كنز العمّال : ۵۹۰ .
5.كنز العمّال : ۵۸۹ .
6.غرر الحكم : ۹۷۴۸ .