فرجام - صفحه 297

وَ أَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ مَطَرا فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُجْرِمِينَ» . ۱

وَ لا تَقْعُدُوا بِكُلِّ صِرَاطٍ تُوعِدُونَ وَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللّه ِ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ تَبْغُونَهَا عِوَجا وَ اذْكُرُوا إِذْ كُنْتُمْ قَلِيلاً فَكَثَّرَكُمْ وَ انْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ» . ۲

بَلْ كَذَّبُوا بِمَا لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَ لَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ كَذلِكَ كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عاقِبَةُ الظَّالِمِينَ» . ۳

الحديث :

۰.4791.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : الظُلْمُ وَخِيمُ العَاقِبَةِ . ۴

۰.4792.عنه عليه السلام : طَاعَةُ دَواعِي الشُّرورِ تُفسِدُ عَوَاقِبَ الاُمورِ. ۵

۰.4793.عنه عليه السلام : مَن عَبَدَ الدُّنيا و آثَرَها عَلى الآخِرَةِ استَوُخَمَ العَاقِبةَ . ۶

۰.4794.الكافي : فيما وعَظَ اللّه ُ عزّ و جلّ عيسى عليه السلام : يا عِيسى اِعْقَلْ وَ تَفكّرْ و انظُرْ في نواحِي الأرضِ كَيفَ كَانَ عَاقِبةُ الظّالِمين . ۷

(انظر) الذنب : باب 1375 .

«و [سپس چنان] بارانى [از سنگ] بر آنها بارانيديم [كه آنها را نابود ساخت] پس، بنگر كه فرجام مجرمان چگونه بود».

«و بر سر راهها منشينيد تا مؤمنان به خدا را بترسانيد و از راه خدا روي گردان سازيد و به كجروى وا داريد . و به ياد آريد آن گاه كه اندك بوديد ، خدا بر شمار شما افزود . و بنگريد كه فرجام مفسدان چگونه بوده است».

«چيزى را دروغ شمردند كه به علم آن احاطه نيافته بودند و هنوز از تأويل آن بى خبر بودند . كسانى كه پيش از آنان بودند نيز پيامبران را چنين به دروغ نسبت دادند . پس بنگر كه فرجام ستمكاران چگونه بوده است».

حديث :

۰.4791.امام على عليه السلام : ستم ، بد فرجام است.

۰.4792.امام على عليه السلام : پيروى از انگيزه هاى زشت كارى فرجام كارها را تباه مى كند.

۰.4793.امام على عليه السلام : كسى كه برده دنيا شود و آن را بر آخرت مقدّم دارد ، فرجام بدى خواهد داشت.

۰.4794.الكافى : اى عيسى! بينديش و فكر كن و به دقت در اطراف زمين بنگر تا فرجام ستمكاران را ببينى.

1.الأعراف : ۸۴ .

2.الأعراف : ۸۶ .

3.يونس : ۳۹ .

4.مستدرك الوسائل : ۱۲/۱۰۰ .

5.غرر الحكم : ۶۰۰۱ .

6.الخصال : ۶۳۲/۱۰ .

7.الكافي : ۸/۱۴۰/۱۰۳ .

صفحه از 297