دعا - صفحه 34

۰.5839.بحار الأنوار : فيما وَعَظَ اللّه ُ بِهِ عيسى عليه السلام : يا عيسى ، قُلْ لِظَلَمَةِ بَني إسرائيلَ : لا تَدعُوني و السُّحتُ تحتَ أقدامِكُم و الأصنامُ في بُيوتِكُم ، فإنّي آلَيتُ أن اُجِيبَ مَن دَعاني ، و إنَّ إجابَتي إيَّاهُم لَعنٌ لَهُم حَتّى يَتَفَرَّقوا . ۱

(انظر) الدعاء : باب 1213 .

3 ـ مُناقَضَةُ المسألة لِلحِكمَة

۰.5840.الإمامُ عليٌّ عليه السلام : إنَّ كَرَمَ اللّه ِ سُبحانَهُ لا يَنقُضُ حِكمَتَهُ ، فَلِذلِكَ لا يَقَعُ الإجابَةُ في كُلِّ دَعوَةٍ ۲ . ۳

۰.5839.بحار الأنوار : از جمله اندرزهاى خداوند متعال به عيسى عليه السلام است كه : اى عيسى! به ستمگران بنى اسرائيل بگو : در حالى كه زير پاهاى شما حرام قرار دارد و در خانه هايتان بت ، مرا مخوانيد ؛ زيرا من سوگند خورده ام كه هر كس مرا بخواند پاسخش را بدهم، و پاسخ من به آنان، تا زمانى كه [از محفل دعا] پراكنده شوند ، نفرين كردن بر ايشان است .

3 ـ ناسازگارى درخواست، با حكمت خداوند

۰.5840.امام على عليه السلام : كرم خداى سبحان حكمتش را نقض نمى كند ؛ از اين روست كه هر دعايى مستجاب نمى شود . ۴

1.بحار الأنوار : ۹۳/۳۷۳/۱۶ .

2.غرر الحكم : ۳۴۷۸ .

3.قال ابن سينا : سبب إجابة الدعاء توافي الأسباب معا لحكمة إلهيّة ، و هو أن يتوافى سبب دعاء رجل فيما يدعو فيه ، و سبب وجود ذلك الشيء معا عن الباري . فإن قيل : فهل يصحّ وجود ذلك الشيء من دون الدعاء ، و موافاته لذلك الدعاء ؟ قلنا : لا ، لأنّ علّتهما واحدة ، و هو الباري الذي جعل سبب وجود ذلك الشيء الدعاء ، كما جعل سبب صحّة المريض شرب الدواء ، و ما لم يشرب الدواء لم يصحّ ، و كذلك الحال في الدّعاء . و موافاة ذلك الشيء فلحكمةٍ ما توافيا معا على حسب ما قدّر و قضى ، فالدّعاء واجب و توقّع الإجابة واجب ... . (بحار الأنوار : ۹۳/۳۶۱/۲۳ ، انظر تمام الكلام) .

4.ابن سينا مى نويسد : علت اجابت دعا تلاقى و توافق اسباب و علل است با هم، بنا به حكمتى الهى ، به اين معنا كه دعاى كسى كه درباره چيزى دعا مى كند و سبب تحقق آن چيز از سوى آفريدگار با هم تلاقى مى كنند. بنا بر اين ، اگر سؤال شود : آيا ممكن است آن چيز بدون دعا و توافق و سازگارى اش با دعا تحقق پيدا كند؟ مى گوييم : خير ؛ زيرا آن دو علت، يكى است و آن، آفريدگارى است كه سبب هستى يافتن آن چيز را دعا قرار داده است. همچنان كه سبب سالم شدن بيمار را خوردن دارو قرار داده است و تا بيمار دارو مصرف نكند، بهبود نمى يابد ، دعا نيز اين گونه است . چيزى كه براى تحقق يافتنش دعا مى كنيم ، بنا به حكمتى ، بر حسب قضا و قدر الهى با علت وجودى آن چيز تلاقى مى كند. پس ، دعا كردن لازم است و انتظار اجابت دعا نيز ضرورى است . . . .

صفحه از 48