محارب - صفحه 10

781

النَّفيُ

۳۷۰۳.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ في قولِ اللّهِ عزّ و جلّ :«إنَّما جَزاءُ الّذينَ يُحارِبونَ اللّهَ و رسولَه و يَسْعَونَ في الأرضِ فَسادا أنْ يُقتَّلوا ......... »ـ: هذا نَفْيُ المُحارَبةِ غيرُ هذا النَّفْيِ ، يَحْكُمُ علَيهِ الحاكِمُ بقَدْرِ ما عَمِلَ و يُنفَى و يُحْمَلُ في البَحرِ ، ثُمَّ يُقذَفُ بهِ لَو كانَ النَّفْيُ مِن بَلدٍ إلى بَلدٍ ، كأنْ يَكونَ إخْراجُهُ من بَلدٍ إلى بَلدٍ آخرَ عِدْلَ القَتْلِ و الصَّلْبِ و القَطْعِ ، و لكنْ يكونُ حَدّا يُوافِقُ القَطْعَ و الصَّلْبَ . ۱

۳۷۰۴.عنه عليه السلامـ و قد سُئلَ عن نَفْيِ المُحارِبِ ـ: يُنْفى مِن مِصْرٍ إلى مِصْرٍ، إنّ عَليّا عليه السلام نَفى رجُلَينِ مِن الكُوفةِ إلى غَيرِها . ۲

۳۷۰۵.عنه عليه السلامـ و قد سُئلَ عن قولهِ تعالى :«أوْ يُنْفَوا مِنَ الأرضِ»۳كيفَ يُنْفى و ما حَدُّ نَفْيِهِ ؟ ـ: لا يُبايَـعُ و لا يُؤْوى و لا يُتَصَدَّقُ علَيهِ . ۴

781

تبعيد

۳۷۰۳.امام صادق عليه السلامـ درباره آيه «همانا سزاى كسانى كه با خدا و پيامبر او مى جنگند و در زمين به فساد مى كوشند، جز اين نيست كه كشته شوند ......... » ـفرمود : تبعيد محاربه غير از تبعيد معمولى است. قاضى، به نسبت جرمى كه او مرتكب شده است، درباره اش حكم صادر مى كند . و تبعيد مى شود و او را به دريا مى برند و در دريا مى اندازند. اگر صرفا تبعيد از شهرى به شهر ديگر باشد چگونه معادل كشته شدن يا به دار آويختن است؟ بلكه بايد تبعيد او به گونه اى باشد كه با قتل و دار زدن و قطع دست و پا برابرى كند.

۳۷۰۴.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ به سؤال از تبعيد محارب ـفرمود : از شهر تبعيد مى شود . امير المؤمنين عليه السلام دو مرد را از كوفه به جاى ديگر تبعيد كرد .

۳۷۰۵.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ به سؤال از آيه «يا از زمين تبعيد شوند» و اين كه كيفيّت تبعيد و حدّ و مرز آن چيست ؟ ـفرمود : نبايد با او معامله شود ، يا به او پناه داد و يا صدقه داد (كمك مالى نمود).

1.الكافي : ۷/۲۴۷/۱۰ .

2.دعائم الإسلام : ۲ / ۴۷۷ / ۱۷۱۴ ، انظر وسائل الشيعة : ۱۸/۵۳۳/۳ .

3.المائدة : ۳۳ .

4.الكافي : ۷/ ۲۴۶/۴ .

صفحه از 11