محارب - صفحه 6

۳۶۹۶.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ و قد سألَهُ جَميلُ بنُ دَرّاجٍ عن قولِ اللّهِ:«إنَّما جَزاءُ الّذينَ يُحارِبونَ اللّهَ و رَسُولَهُ ......... »أيُّ شيءٍ علَيهِم مِن هذا الحَدِّ الّذي سَمّى ؟ ـ: ذلكَ إلى الإمامِ إنْ شاءَ قَطَعَ ، و إنْ شاءَ صَلَبَ ، و إنْ شاءَ قَتَلَ ، و إنْ شاءَ نَفَى . ۱

۳۶۹۷.الكافي عن بريد بن معاوية :سأل رجل أبا عبد اللّه عليه السلام عن قَولِ اللّهِ عزّ و جلّ : «إنَّما جَزاءُ الّذينَ يُحارِبونَ اللّهَ وَ رَسُولَهُ وَ يَسْعَوْنَ فِى الْأَرْضِ فَسَادًا أَن يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَ أَرْجُلُهُم مِّنْ خِلافٍ أَوْ يُنفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْىٌ فِى الدُّنْيَا وَ لَهُمْ فِى الاْخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ » قال : ذلكَ إلى الإمامِ يَفعَلُ بهِ ما يَشاءُ . قلتُ : فمُفَوَّضٌ ذلكَ إلَيهِ ؟ قالَ : لا ، و لكنْ نَحوُ الجِنايَةِ . ۲

۳۶۹۶.امام صادق عليه السلامـ در پاسخ به جميل بن درّاج كه پرسيد: كدام يك از كيفرهاى نامبرده در آيه «همانا سزاى كسانى كه با خدا و پيامبر او مى جنگند ......... » در حقّ اين محاربان بايد اعمال شود ؟ ـفرمود : تشخيص با امام است . اگر خواست كيفر قطع دست و پا را به كار مى گيرد ، يا دار زدن را ، يا كشتن را و يا تبعيد كردن را .

۳۶۹۷.الكافي به نقل از بريد بن معاوية :امام صادق عليه السلام در پاسخ به سؤال مردى از آيه «همانا سزاى كسانى كه با خدا و پيامبر او مى جنگند و در زمين به فساد مى كوشند، جز اين نيست كه كشته شوند يا بر دار آويخته گردند يا دست و پايشان در خلاف جهت يكديگر بريده شود يا از آن سرزمين تبعيد گردند. اين، رسوايى آنان در دنياست و در آخرت عذابى بزرگ خواهند داشت» فرمود : تشخيص با امام است كه كدام كيفر را انتخاب كند . عرض كردم : پس امام در انتخاب هر يك از كيفرها اختيار كامل دارد؟ فرمود : نه ، بلكه به نوع جنايت بستگى دارد.

1.تفسير العيّاشي : ۱/۳۱۶/۹۵ .

2.الكافي : ۷/۲۴۶/۵ ، تهذيب الأحكام : ۱۰/۱۳۳/۵۲۹ .

صفحه از 11