۴۳۸۴.عنه عليه السلام :كانتِ الفُقَهاءُ و الحُكَماءُ إذا كاتَبَ بَعضُهُم بَعْضا كَتَبوا بثَلاثٍ ليسَ مَعَهُنَّ رابِعَةٌ : مَن كانتِ الآخِرَةُ هَمَّهُ كَفاهُ اللّهُ هَمَّهُ مِن الدُّنيا ، و مَن أصْلَحَ سَريرَتَهُ أصْلَحَ اللّهُ عَلانِيَتَهُ، و مَن أصْلَحَ فيما بَيْنَهُ و بَينَ اللّهِ أصْلَحَ اللّهُ فيما بَينَهُ و بينَ النّاسِ . ۱
۴۳۸۵.الإمامُ الباقرُ عليه السلامـ في تفسيرِ قول اللّه :«و مَن يُؤْتَ الحِكْمَةَ فَقَد اُوتِيَ خَيرا كَثيرا»ـ: المَعرِفَةُ . ۲
۴۳۸۶.عنه عليه السلامـ و قد سألَهُ أبو بصيرٍ عن قولِ اللّهِ :«و مَن يُؤْتَ الحِكْمَةَ فَقَد اُوتيَ خَيرا كَثيرا»ـ: هِي طاعَةُ اللّهِ و مَعرِفَةُ الإمامِ. ۳
۴۳۸۷.عنه عليه السلامـ أيضا في تفسير الآية ـ: مَعرِفَةُ الإمامِ و اجْتِنابُ الكَبائرِ الّتي أوْجَبَ اللّهُ علَيها النّارَ . ۴
۴۳۸۸.عنه عليه السلام :قيلَ لِلُقمانَ : ما الّذي أجْمَعْتَ علَيهِ مِن حِكمَتِكَ ؟ قالَ : لا أتَكلَّفُ ما قَد كُفِيتُهُ ، و لا اُضيِّعُ ما وُلِّيتُهُ . ۵
۴۳۸۹.الإمامُ الصّادقُ عليه السلامـ أيضا ـ: إنّ الحِكمَةَ المَعرِفَةُ و التَّفَقّهُ في الدِّينِ ، فمَن فَقِهَ مِنكُم فهُو حَكيمٌ . ۶
۴۳۸۴.امام على عليه السلام :فقيهان و حكيمان هرگاه با يكديگر مكاتبه مى كردند سه نكته مى نوشتند كه چهارمى نداشت : هركه همه فكرش آخرت باشد، خداوند دنياى او را كفايت كند ، هر كس درون خود را درست گرداند، خداوند برونش را اصلاح كند و هركه رابطه ميان خود و خدايش را درست كند، خداوند رابطه ميان او و مردم را سامان دهد .
۴۳۸۵.امام باقر عليه السلامـ در تفسير قول خداوند كه فرمود: «و به هر كس حكمت عطا شود خوبى فراوان داده شده است» ـفرمود : [مراد از حكمت ]معرفت است .
۴۳۸۶.امام باقر عليه السلامـ در پاسخ به سؤال ابو بصير از آيه «و به هر كس حكمت عطا شود خوبى فراوان داده شده است» ـ: مراد از حكمت، فرمانبرى از خدا و شناخت امام است .
۴۳۸۷.امام باقر عليه السلامـ نيز در تفسير همان آيه ـفرمود : مراد از حكمت ، شناخت امام و دورى كردن از گناهان كبيره است، گناهانى كه خداوند كيفر آتش را براى آنها مقرّر داشته است .
۴۳۸۸.امام باقر عليه السلام :به لقمان گفته شد : خلاصه حكمت تو چيست ؟ گفت : براى تحصيل آنچه مرا كفايت شده است خود را به زحمت نمى اندازم و آنچه را عهده دارش شده ام تباه نمى گردانم .
۴۳۸۹.امام صادق عليه السلامـ نيز در تفسير همان آيه ـفرمود : همانا حكمت عبارت است از شناخت و فهم دين ؛ پس هر يك از شما كه در دين فقيه و فهيم باشد، حكيم است.
1.ثواب الأعمال : ۲۱۶/۱ .
2.. بحار الأنوار : ۱/۲۱۵/۲۳ .
3.بحار الأنوار : ۱/۲۱۵/۲۲ .
4.. بحار الأنوار : ۱/۲۱۵/۲۴ .
5.قرب الإسناد : ۷۲/۲۳۲ .
6.بحار الأنوار: ۱/۲۱۵/۲۵.